• MysTic PrincesS

Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!

Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.

Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606

Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31
    Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
  • Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!
  • MiaMarias

Just nu går jag och min sambo röda korsets utbildningen första hjälpen barn och det känns bra att gå den, vi går på olika dagar så en av oss kan vara hemma med sonen. Få se vad sambon tyckte om kursen när han kommer hem.

Den har blivit kostnadsfri nu, så då passar man på.. mycket har ändrats..

stabilt sidoläge och bukstöt var 2 ord jag inte hört innan...

• mrs maniac

jättebra länk, tack för att ni delar med er av livsviktig info!

• HeartsOnFire
    Lussekatten87 skrev 2009-09-07 16:33:01 följande:
    När jag fick lära mig det var jag den enda av 6 mammor som klarade av att få upp klossen ur dockan för ingen annan vågade snärta så hårt!Så alla sa att min son kunde känna sig trygg Man måste våga,annars kan man inte rädda livet på barnet..
    Man brukar ju säga att man hellre ska bryta barnets revben när man gör buktryck...alltså att man ska ta i...att det inte gör något om man bryter ett revben...bättre det än att barnet kvävs.
  • mamman64

min skräck har varit att min son ska sätta i halsen efter att han hade 2 andningsuppehåll som baby.
    och fastän jag passar honom varje sekund, nästan, så satte han en kycklingbit i halsen för nån månad sen. vet inte hur jag kunde missat att skära den åt honom.
    såg att han satt o tittade konstigt på mig som stod vid spisen.
    jag får upp honom och bankar i ryggen och tillslut far den ut tillsammans med lite ris.
    jag var skakad en lång stund och jag har läst mig första hjälpen flera ggr men ändå så står det still när det händer mitt barn.

jag sörjer verkligen med dig som miste din son genom kvävning och jag förstår din rädsla med din lille son

• Lussekatten87
    HeartsOnFire skrev 2009-09-07 22:09:04 följande:
    Man brukar ju säga att man hellre ska bryta barnets revben när man gör buktryck...alltså att man ska ta i...att det inte gör något om man bryter ett revben...bättre det än att barnet kvävs.
    Ja,de andra var rädd att skada dockan,alltså barnet i verkligehetn .
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Smess

Tack för en superbra länk, jag har lagt in den på min blogg så att så många som möjligt får ta del av den så ett tips alla, länka överallt ni kan så fler lär sig hur man ska göra..

• October

Tack för att ni delar med er. Detta är en av de största skräckerna jag har, att mina barn sätter i halsen och jag inte kan hjälpa. Ska ta tag i detta och se om det finns nån kurs att gå. Var längesedan jag hjärt-lungräddning och skulle behöva friska upp kunskaperna om det också.

• NoMercy
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-07 20:22:58 följande:
    [citat]
    öhh-du det räcker inte med "lite vett"....vissa kvävingstillbud går helt enklet inte att lösa och då är det bra kunna nödintubera med fickkniv och ett sugrör på brosket på struphuvudet. Ngt man inte får lära sig annat än om man läser till läkare...eller kanske inom det militära?Det är knappt läkarstuderande får veta hur man gör...man får dra ut infon av våra lärare just för att det är svårt och man kanske istället skär av halspulsådern.

Det finns material till detta i ambulansen! Nödkoniotomi heter det. Men kanske inte just med fickkniv och sugrör...
  • TjutandeRosen

Om man inte får bort det som sitter i halsen genom bukstöt, blås ner det i barnets/ personens lunga ist! Gör ont som fan, men det blir fria luftvägar iaf! Det som fastnat går sedan att operera ut. Den infon fick vi av en informatör på räddningstjänsten.

Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!