• MysTic PrincesS

Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!

Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.

Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606

Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31
    Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
  • Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!
  • strojes
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-07 12:53:17 följande:
    Okej, var med på nått sådant när jag väntade första grabben, men visste inte att man träffades efteråt med? Hm, nåja, det är väl kanske ingen förlust, men gillar inte att jag gått miste om möjligheten till en kurs där man kan öva på en docka. Men ska fråga på BVC nästa gång om det, kommer även vara som en hök nu på vänner med barn att lära sig detta.
    Det är långt ifrån alla bvc som erbjuder livräddningskurser. Det finns privata att vända sig till där man kan samla ihop ett gäng kompisar och så kommer de hem till dig och håller kursen. Har själv gått en sådan för ca 3 år sedan (nog dags att göra om det tror jag), MB Rescue hette företaget som höll i vår kurs (www.mbrescue.se).
  • snillis

MysTic PrincesS skrev 2009-09-07 12:43:51 följande:

Och just på grund av det så ska du lära dig för om det händer något så vet du vad du kan göra för att hjälpa ditt barn
    Jag vet, jag vet.
    Men jag har verkligen värsta nojan över just detta.
    Och som grädde på moset är det en av mina kollegor som förlorade sin son, då 1,5 år, på just det sättet.
  • norgesessan

Vi blir hällre inte erbjudna det automatisk...Har haft barn i snart 7 år, har blivit erbjuden kurs en gång (iår). Det var bara 12 platser, alla kom inte engång...
    (dock var det två killar som kom för att ta evt. platser som blev över..)

Det går att samla ihopa sig och få en kurs med, men då kostar det... (var gratis för oss)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MysTic PrincesS
    strojes skrev 2009-09-07 13:11:02 följande:
    Det är långt ifrån alla bvc som erbjuder livräddningskurser. Det finns privata att vända sig till där man kan samla ihop ett gäng kompisar och så kommer de hem till dig och håller kursen. Har själv gått en sådan för ca 3 år sedan (nog dags att göra om det tror jag), MB Rescue hette företaget som höll i vår kurs (www.mbrescue.se).
    Tack för tipset ska kolla upp det faktiskt. Allt som kan hjälpa i en sådan här situation eller annan olycka är av värde
  • Lorelei

Vi hade den infon med båda barnen på bvc, föräldragrupp och fick testa på dockor. Jag har gjort det både på sonen och dottern. Sonen satte något så märkligt som havregrynsgröt i halsen och fick ingen luft... men det gick bra. Dottern satte smörgås i halsen (hon hamstrade i gommen och det ramlade ner och la sig som ett lock). Det var lite värre för det satt stenhårt och hon hade panik (1 år gammal). Hon var blå om läppar och ut mot kinderna innan jag fick loss det. Men när det väl släppte så spydde hon ner hela mamma som en duktig flicka! Jag hade sonen i samma rum och för att inte göra honom orolig så var det bara att ta ett djupt andetag och säga att vi skulle gå in i badrummet ett tag... gick hastigt dit och fick efter 3 ordentliga tryck upp biten.

• PrettyinPink

Åhh vad läskigt, vilken tur att det gick bra, TS!

Jag har alltid trott att man ska hålla barnet uppochner och daska i fotsulorna. BVC borde verkligen ha sådana här kurser!!

• norgesessan

Reagerade också på en annan tråd, det var om norska unga mammorna...Jag hade inte sett episoden, men TS i den tråden tyckte hon var en barnmishandlare eller något, så hårt hon slog i ryggen..
    Såg avsnittet några dagar senare...Så hårt SKA man slå i ryggen...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MysTic PrincesS
    norgesessan skrev 2009-09-07 13:32:42 följande:
    Reagerade också på en annan tråd, det var om norska unga mammorna...Jag hade inte sett episoden, men TS i den tråden tyckte hon var en barnmishandlare eller något, så hårt hon slog i ryggen..Såg avsnittet några dagar senare...Så hårt SKA man slå i ryggen...
    Finns det avsnitten ev på nätet? Du får gärna länka till det isf
  • Butterscotch

Det här ska jag läsa ordentligt. Jag försökte anmäla mig till en sån kurs men eftersom det var strängeligen förbjudet att ha med sig sitt barn på kursen (och jag hade ingen annan som kunde ta hand om henne) så blev det aldrig nåt.. Knasiga regler kan man tycka.

Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!