• MysTic PrincesS

Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!

Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.

Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606

Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31
    Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
  • Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!
  • Troll1
    Vi 4 skrev 2009-09-07 20:04:13 följande:
    Jag vill också bara skriva att även om man gör allt rätt är det inte säkert att det går att rädda liv. Vi förlorade vår 17-månaders pojke för snart två år sedan genom att han satte i halsen. Min man kunde första hjälpen och hade 112 på telefon, plus att ambulans kom på 3-4 minuter, men vår son gick inte att rädda. Jag skriver det inte för att skrämma upp någon mer, men det kan vara bra att veta att det tyvärr inte alltid slutar så väl som i de fall ni beskriver här. Jag vill också säga att jag är tacksam att få läsa om så många det gått bra för, jag är så livrädd att vår lillebror (nu 9-månader) ska sätta i halsen och att jag ska få panik och inte klara det.
    Beklagar verkligen er stora förlust!!
  • MysTic PrincesS
    Jag vill också bara skriva att även om man gör allt rätt är det inte säkert att det går att rädda liv. Vi förlorade vår 17-månaders pojke för snart två år sedan genom att han satte i halsen. Min man kunde första hjälpen och hade 112 på telefon, plus att ambulans kom på 3-4 minuter, men vår son gick inte att rädda. Jag skriver det inte för att skrämma upp någon mer, men det kan vara bra att veta att det tyvärr inte alltid slutar så väl som i de fall ni beskriver här. Jag vill också säga att jag är tacksam att få läsa om så många det gått bra för, jag är så livrädd att vår lillebror (nu 9-månader) ska sätta i halsen och att jag ska få panik och inte klara det.
    Beklagar er förlust över sonen
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • HäxanSurtant3
    Jag tycker folk rent allmänt verkar mer uppskrämda, vågar min treåiing käka kex typ. Dottern har satt i halsen massa gånger men som sagt, lite normalt vett så löser det sig ju.
    öhh-du det räcker inte med "lite vett"....vissa kvävingstillbud går helt enklet inte att lösa och då är det bra kunna nödintubera med fickkniv och ett sugrör på brosket på struphuvudet. Ngt man inte får lära sig annat än om man läser till läkare...eller kanske inom det militära?

Det är knappt läkarstuderande får veta hur man gör...man får dra ut infon av våra lärare just för att det är svårt och man kanske istället skär av halspulsådern.

Jag hade en gång en patient som satte en kycklingbit i halsen...han fick inte loss den ,inte hans fru helelr. Det var en ung man som fick sådan syrebrist han blev en grönsak och dog såsmåningom.

Det är jättebra TS du informerar om denna länk! Jag tror inte alla vet man byter handgrepp just då barnen blir 1 år..och det där med spädbarn och bröstkompressioner måste man ha läst sig till för att veta..det vet inte gemene man, det får man lära sig på spädbarns HLR kurser som tex Röda korset har.

Jag tycker detta skulle vara obligatorisk föräldra undervising istället för hur man gör egan pureer på BVC...

Just sätta i halsen är ju tyvärr vanligt...
  • HäxanSurtant3

vad fruktansvärt ! :( :( :(
  • stockrosen

Nä men vad fruktansvärt! Beklagar så hemskt mycket !

Får genast ångest över alla leksaker som storebror har och som min nu 6-månaders kommer att ta och stoppa i munnen när hon blir större. Hur fanken lyckas man att hålla koll på det där så småningom? Ja, men det får bli en annan tråd....
  • Vårsolen

Jag minns att jag läste om eran lille son när det precis hänt, så fruktansvärt hemskt och jag beklagar verkligen att ni får leva med den stora sorgen och saknaden.
    Faktum är att jag tänker ofta på just er när man pratar om att sätta i halsen osv och trots att jag hade gått flera hlr kurser innan hoppade jag på röda korsets utb för barn så fort det fanns möjlighet..

Mitt barn har satt mat i halsen men lyckligtvis har det idagsläget inte behövts mer än att vända uppåner och klappa till lite lätt i ryggen, men usch så rädd man blir!
  • viseversa

Jättebra länk ts. har en 1åring som stoppar ALLT i munnen och jag är så orolig att hon ska sätta något i halsen. Ska verkligen lära mig detta utantill utifall olyckan är framme.

Vi 4. Beklagar eran förlust av er lilla pojke. Det gör ont i hjärtat att läsa det du skriver=(. Alla föräldrars värsta mardröm. Kramar till er alla!

• sixten101

tack ...har bokmärkt länken nu ska kolla filmen sen oxå.

Min Tony Dominic MITT allt!
  • Vi 5

Tack för all omtanke, livet kan verkligen ändra sig på en sekund och blir aldrig detsamma igen. Smärtan, sorgen och saknaden finns där hela tiden, men vårt liv har ändå fått mening igen inte minst sedan vi fått lyckan att få en lillebror till vår älskade son. Men det var inte meningen att min/vår förlust skulle "ta över" denna tråd.

Vårsolen, en extra kram till dig, det känns fint att du har tänkt på oss! Så klokt att du gått utbildningen på nytt, jag hoppas att du aldrig kommer att behöva använda den. Jag ska också gå den igen, har inte klarat att gå den tillsammans med andra, är rädd att bryta ihop då, men en kvinna från Röda korset ska komma hem till oss och hålla den för bara oss.

• Vårsolen

Vi 4, vad skönt att ni får gå kursen hemma istället, det kanske blir nog så jobbigt men då har ni ju tryggheten av att vara ensamma med instruktören och låta det få ta den tid som behövs.
    Många kramar till dig och din familj{#lang_emotions_flower}

Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!