• MysTic PrincesS

Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!

Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.

Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606

Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31
    Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
  • Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!
  • clembke
    Lussekatten87 skrev 2009-09-07 16:33:01 följande:
    När jag fick lära mig det var jag den enda av 6 mammor som klarade av att få upp klossen ur dockan för ingen annan vågade snärta så hårt!Så alla sa att min son kunde känna sig trygg Man måste våga,annars kan man inte rädda livet på barnet..
    Vi hade tyvärr inget som vi skulle ha upp ur dockan. Det skulle man ha haft så att man verkligen fick se hur hårt man skulle slå till. Läraren gick bara o kollade på oss hur vi gjorde, va det nån som slog för löst sa han till. Men hade varit bättre med en kloss så man verkligen fick se.
  • enny signatur

MysTic PrincesS skrev 2009-09-07 14:57:42 följande:

Nej alla har inte fått möjligheten eller vetskapen om det innan. Hysteriska? Jag bidrar till att sprida folkvett isf men jag tror de flesta har vett, men en påminnelse om vad som kan hända är aldrig fel i dessa situationer. Och hur man kan göra för att hjälpa. Nu iväg och hämta prinsen på dagis
    Jag tycker folk rent allmänt verkar mer uppskrämda, vågar min treåiing käka kex typ.
    Dottern har satt i halsen massa gånger men som sagt, lite normalt vett så löser det sig ju.
  • Rigmor Mortis
    enny signatur skrev 2009-09-07 16:42:39 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-07 14:57:42 följande: Jag tycker folk rent allmänt verkar mer uppskrämda, vågar min treåiing käka kex typ. Dottern har satt i halsen massa gånger men som sagt, lite normalt vett så löser det sig ju.
    Heimlichmanövern = "normalt vett"?
  • stockrosen
    Mollie77 skrev 2009-09-07 15:36:01 följande:
    Tack för att du delar med dig o påminner om vad som faktiskt kan hända...skönt att ditt barn mår bra o att denne har en så handlingaktig mamma
    Håller med ovanstående!
    Tusen tack för länken!
  • enny signatur
    EKJ76 skrev 2009-09-07 16:46:39 följande:
    Heimlichmanövern = "normalt vett"?
    Något man lärt sig klart tidigare än när man får barn.
  • Hejpådig

måste tillägga en sak- bara för att man vet hur man ska göra, så är det inte säkert att man i denna situation av totalt kaos minns o tar sig för att göra precis så som man ska!

när dottern satte i halsen som jag skrev ovan kastade jag mig upp ur stolen o körde igång direkt, men efter ett tag när jag inte orkade mer tog sambon över och jag gick bara omkring chockad...vette tusan vad jag gjorde egentligen....jag var så himla chockad, övertygad om att hon skulle dö så jag ringde 112 men la på 2 gånger, gapade helt hyserisk m.m m.m

man kan aldrig veta hur man reagerar i en krissituation förens man är där själv.

• Jenzzzan

Tack för den påminnelsen. Jag har kollat på filmerna och lagt länken i favoriter så jag kan påminna mig själv med jämna mellanrum.

• happy 78
    enny signatur skrev 2009-09-07 14:38:58 följande:
    Sorry men jag förstår inte issuen. Har ni inte lärt er hur man gör innan ni fått barn? Jag tycker snarare folk verkar rätt hysteriska kring det hela. Jätte bra att du visste hur du skulle göra ts men jag ser inte det som någon jätte bedrift utan snarare vanligt folkvett.
    Ha lite förståelse för att alla inte är lika lugna och handlingskraftiga som du verkar vara i sånna här situationer. Som sagt..även om man vet hur man ska göra så kanske det inte funkar och då är det lätt att bli panikslagen
  • Troll1
    enny signatur skrev 2009-09-07 16:42:39 följande:
    Jag tycker folk rent allmänt verkar mer uppskrämda, vågar min treåiing käka kex typ. Dottern har satt i halsen massa gånger men som sagt, lite normalt vett så löser det sig ju.
    Tråkiga inlägg som skrivs här emellanåt.

Tackar TS för inlägget. Det skadar inte att vara lite uppdaterad om hur man gör.
    Tack för din länk!
  • Vi 5

Jag vill också bara skriva att även om man gör allt rätt är det inte säkert att det går att rädda liv. Vi förlorade vår 17-månaders pojke för snart två år sedan genom att han satte i halsen. Min man kunde första hjälpen och hade 112 på telefon, plus att ambulans kom på 3-4 minuter, men vår son gick inte att rädda. Jag skriver det inte för att skrämma upp någon mer, men det kan vara bra att veta att det tyvärr inte alltid slutar så väl som i de fall ni beskriver här.
    Jag vill också säga att jag är tacksam att få läsa om så många det gått bra för, jag är så livrädd att vår lillebror (nu 9-månader) ska sätta i halsen och att jag ska få panik och inte klara det.

Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!