mamman2008 skrev 2009-09-11 21:06:01 följande:
men morot är ju nyttigt... det innehåller ju knappt några kolhydrater alls... inte om man ska gå efter tabellen som finns på
lchf.seJa havregrynsgröt kanske inte är så bra men det är oxå lite kolhydrater enligt tabellen på
lchf.seJag har läst lite på den sidan.Men däremot måste ja säga att ja tycker ja åt nyttigare och bättre idag än va ja brukar göra.. jag har verkligen börjat sträva efter att äta mer grönsaker och minde godis mm bla..Annars brukar ja äta ganska kolhydratrik mat och ganska onyttigt så jag tycker att dagens kost var bra.Havregrynsgröt sägs ju vara bra av alla experter för man är mätt längre och småäter inte en massa.Men nu på kvällen har ja syndat med lite cola och några godisbitar.
Ja du märker ju själv hur strikt du behöver vara för att du ska få önskvärt resultat. Vi är ju alla olika så det är jättesvårt att säga var gränserna går. Det finns däremot generella riktlinjer så man vet ungefär hur man ska förhålla sig, då behöver man inte tänka så mycket
Varje dag med lite bättre vanor är en bra dag så fortsätt i samma stil.
Personligen fixar jag inte havregrynsgröt, tillsammans med sylt eller socker får det mig att må riktigt dåligt faktiskt.
Jag upplever ju en sådan förändrig i måendet, det är nästan det bästa av allt och efter att jag kommit en bit i boken: Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson börjar jag förstå varför. Som LCHF:are strävar man efter att äta naturlig mat och undvika processad och kolhydratrik kost. När jag läser hur våra livsmedel behandlas, hur livsmedelsproducenterna gör ALLT för att maximera sina inflöden och minimera utflödena börjar jag dra paralleller mellan våra välfärdssjukdomar, vår mentala hälsa, våra viktproblem och vår såkallade mat. Jag blir faktiskt riktigt upprörd när jag inser att det vi äter inte förtjänar att kallas mat. Inte konstigt att vi mår dåligt och kanske är det därför vi som äter LCHF mår bättre? Många av oss väljer ju bört tillsatserna i den mån vi kan och det i sig måste ju vara hälsosamt för kroppen!
Bothwalker, du frågade vad jag åt när jag var extra strikt. Jag åt mycket kokta ägg mosat med smör, eller ägg med röra av tonfisk och majonäs. Inte mycket grönsaker alls. Det gjorde jag bara en vecka, sedan började jag med goda sallader igen. Det fungerar bra för mig.