• Muminski

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

mayasmama skrev 2009-11-23 07:06:56 följande:
    åh vad jag är besviken på mig - fuskat varenda kväll de senaste dagarna. tillät mig ett par dagar av lite fuks för att min mage skulle bli bättre, åt lite potatis och flatbröd men då åt jag också mkt mindre fett och inga mjölkprodukter på ett par dar - nu är min mage mkt bättre och jag kör stenårt igen - på dagarna dvs. i förrgår åt jag flera nävar pocorn med barnen till robinson och igår hade jag gjort pizza i ugnen åt dem till kvällsmat de äter ju som småfåglar så 75% av pizzan låg ju kvar och då kunde jag inte motstå utan tog två bitar , fast den ena åt jag bara av osten på men sen åt jag upp tre kalla fiskpinnar som var kvar - med remoluad på och till sist klämde jag i mig en halv hembakt bulle också. och då hade jag ändå gjort en supersmaskig hamburgare i isbergssaladsblad till mig att äta när barnen käkade pizza och vi hade lite söndagsmys till harry potter film.dagen innan svullandet igår kväll såg ut så här:äggröra m vispgrädde och stekt prinskorvstekt lövbiff m persiljesmörhamburgare i isberssalad m ost och bearnaisesåsinnan hade detta varit helt klart tillräckligt för mig - hade ofta dagar där jag åt ett par kokta ägg till frukost och sen ett par skivor lövbiff med perisljesmör på kvällen och inget mer. Men nu kan jag inte stå emot suget helt enkelt. har inte så mkt kvar att gå ner och är supernöjd med min viktnedgång, ingen brådska med de 5-6 sista kg heller - och skulle det bara bli 3 kg till är det också super - då är jag åtminstone normalviktigt. Men jag får ju panikångest av att tänka på att jag går upp igen och får för mig att jag redan ser ut och känner mig tjockare nu idag.
    Då är det bara att ta sig i kragen och återgå, du vet ju hur bra du mår!! Kom igen det är inte så svårt.

Har precis som dig haft avsteg ett tag och direkt mår man kasst både mentalt och fysiskt. I dag är det äggdag, strikt som attan för att snabbt komma tillbaka in i ketosen. Har lite känningar av lågt blodsocker men mår redan bättre.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    mayasmama skrev 2009-11-23 14:42:12 följande:
    ja, jag gjorde pizza en annan dag till mig enl lchf nu var det köt pizza till barnen, emn nsäta gång gör ajg lchf-pizza till oss allihopamen ja gtror det är att jag har börjat tillåta mig lite mer kolhydrater som gör att suget blir för stort, har ju inte så mkt att gå ner så jag tänkte för magens skull minska lite på rött kött och mjölkprodukter och istället lägga till flatbröd och lite potatis - men det går ju uppenbarligen inte - inte klokt vad sockerberoende jag är!!idag skall det lagas kålpudding till middag - mums mums
    Ja,, jag känner igen det där sötsuget, det knockar en fullständigt!! Lika bra att hålla sig till det man vet fungerar, för mig funkar ex godis bättre än pasta Så ska jag fuska är det bättre med godis, bröd och pasta lurar mig rakt ned i fördärvet och halkigt som fasen är det på vägen upp dessutom
  • Muminski
    Villa Nordåker skrev 2009-11-23 18:24:57 följande:
    Kaiza, jag upplever att mitt immunförsvar har blivit bättre och tänker inte vaccinera mig. Jag inbillar mig att sonen redan haft svinis, han fick hög feber 40grader och hosta plötsligt, 4-5 dagar efter det fick jag ont i halsen som satt i nästan två veckor.Jag kan uppdatera hur det går för mig....
    Jag är inte heller inne på att vaccinera mig, vi tror ju att vi hade den där flunsan tidigare i höst. Vi hade hög feber, hosta, ont i hela kroppen, huvudvärk och allt kom jättesnabbt och vi var däckade hela familjen. Behöver jag nämna att jag vid det tillfället hade gjort avsteg från LCHF några dagar?

Vi håller varandra uppdaterade om hälsoläget

I morgon ska jag göra kanongoda köttfärsbiffar med gröna oliver och citron i, de är supersmarriga!
  • Muminski
    mayasmama skrev 2009-11-24 07:00:44 följande:
    igår höll jag mig - inga snedsteg. Åt heller inga flatbröd.2 stekta ägg 4 tunna skivor tillåten falukorv lite majonäs me lite tomatpure i, kaffe m mjölkkycklingsallad på café, det var råa morötter och kidneybönor i men tänkte att det kunde jag unna mig. kaffe m mjölkkålpudding m kokt blomkål m smörkusmi-te m grädde, 1 ostrulle m smörblev ju ganska mkt kolisar ändå med så mkt mjölk, måste ta mig i kragen och börja med sojamjölken igenförstår inte hur jag kunde när jag var som striktas hålla mig mätt på 2 ägg + majo och en skiva entrecote med massa fett till och ev en sojalatte - på en hel dag? - Men jag skall tillbaka dit. Men mitt nästa mål är att komma igång med träning - har läst att i viktminskningssyfte så ar det ingen betydelse när man äter LCHf, men det kan väl ändå inte stämma - om jag inte börjar äta mer men rör på mig mer och svettas mer måste jag förbränna mer, eller?
    Jo du förbränner mer men blir i gengäld mer hungrig. Träning är iallafall något jag vill syssla med, tycker att jag mår bättre av det och är en endorfindjunkie så det är en last, summan av lasterna är väl konstant...hmmm...
  • Muminski
    Hägris skrev 2009-11-24 12:40:21 följande:
    Lät mycket gott  recept?
    Hmm..kör inte med recept.. Blandar köttfärs,ca 500 gram med 1 ägg och en skvätt grädde. Har hackade gröna oliver och saften av en halv citron (ungefär) och lite citronskal. Slat och vitpeppar.

Blev dock inte köttfärsbiffarna idag, gjorde en jättegod kycklingwok och hade hemlagad majonnäs till. Mums.. köttfärsbiffarna blir det i morgon istället.
  • Muminski

Hej MamiAmanda, självklart får du hänga här Härligt att det känns okej och att sötsugen minskat. Det kommer fortsätta att minska och sedan får du förhopningsvis en härlig känsla av välmående som många av oss har upplevt.

Jag har ätit enligt LCHF i nästan 1½ år, tror att jag började med detta under sommaren förra året. I början gick jag ned mycket, hade en del graviditetskilon som envist satt kvar. När jag hade ca 5 kg kvar till målet (hade då gått ner ca 5 kilo) stannade det upp. Hur strikt jag än var stod jag still. Antar att det var kroppens idealvikt. Livet rullade på och jag fortsatte med LCHF men inte lika strikt jämt. Tränade mycket och mådde jättebra. Står fortfarande och stampar på +5-6 kilo men jag orkar inte engagera mig så mycket, känner mig inte helnöjd men samtidigt så känner jag mig stabil och tillfreds med denna livsstil så jag hänger kvar här än. När lillen blivit lite större, när livets hjul inte rullar så fort kanske jag kan ta tag i det där sista hullet men nu känns inte det lika angeläget faktiskt.

Det finns perioder (ca 4-5 dagar) som jag gör avsteg och då mår jag omedelbart sämre, korkat med avsteg iofs men ibland finns det inte inspiration eller ork, eller så vill man inte vara "krånglig" på bjudningar{#lang_emotions_cheers}{#lang_emotions_innocent} och efter sådana dagar ligger mackorna i skåpen pyrt till {#lang_emotions_embarassed} Tack ock lov skärper jag mig alltid efter ett kort tag och återgår till mina goda vanor.{#lang_emotions_laughing}

Min kära man kom hem med både godis och dricka för en stund sedan, tyckte att jag efter en lång dags hängivet studerande behövde lite uppmuntran..hmmm i hans värld funkar sånt bra, i min värld är det en säker väg ner i fördärvet {#lang_emotions_demon}

Jag tackade faktiskt nej och han får inse att jag blir gladare av laxrullar med pepparotsost

• Muminski
    MamiAmanda skrev 2009-11-24 20:55:54 följande:
    KaizaTack för välkomnandet och för din story! Mmmums, laxrullar med pepparots-ost lät JÄTTEGOTT, har du ett recept att dela med dig av kanske? Själv åt jag kycklingben med omelett gjord på ägg, goudaost, parmesan och ruccolasallad. Jag äter 7 dl sallad samt 20 gram kolhydrater om dagen. Samt obegränsat med fett o protein=tills jag är mätt. Hur äter du? Ni andra? Någon mer än jag som dricker lightläsk? Fasiken, kan jag förvänta mig att det går trögt då? Är SÅ fast i det..
    Hej. Nja det är inte så avancerat. Jag köper rökt lax i tunna skivor som jag lägger en klick pepparotsost på, färskost. Man kan även riva färsk pepparot och ha det i philadelfia ost. Rullar i hop och så käkar man det med sparris eller haricortvertes eller nåt annat smarrens.. OJ 7 dl sallad, det lät mycket! Jag brukar käka 2 kokta ägg med mosat smör eller tonfisk röra till frukost ( 1 liten burk tonfisk och 1-2 msk majonnäs som jag rör i hop, den röran räcker oftast till 2 omgångar) Oftast äter jag frukost vid den här tiden.

Lunch blir för det mesta gårdagens middagsrester, men ibland blir det ingen lunch alls eftersom jag står mig rätt länge på frukosten.

Jag dricker nästan aldrig lightläsk, dricker mängder med vatten..och kaffe. Det är min last för tillfället

Det bästa vore nog att du slutade med läsken, de upprätthåller sötsuget och binder vätska i kroppen. För att inte tala om alla konstigheter det innehåller.
  • Muminski
    Maddisen80 skrev 2009-11-25 18:23:35 följande:
    Jag pratade med en underbar dietist :) hon sa att jag ska börja med lågkolhydratkost igen för jag går upp utav bröd ,pasta mm :(
    Det gör vi väl allihopa?
  • Muminski
    yuzz skrev 2009-11-25 20:46:06 följande:
    Hej Vet att ni var några här som pratade om imunnförsvar har ni hört på nyheterna att man får dåligt immunförsvar av fet mat? Detta har man forskat om på Sahlgrenska Universitets sjukhuset i Göteborg.
    Jag har inte tittat närmre på den studien men jag är skeptisk.
  • Muminski

Nu snart är plågan igång... Janssons frestelse,Glögg, pepparkakor med ädelost, janssons frestelse, julchoklad, ris a´la malta, och jansson frestelse, sill och farmors strömming och sa jag janssons frestelse??

Jaaa jisses..hur ska det gå att inte trilla dit denna jul?? Förra året hade min mamma gjort en janssons frestelse på blomkål och hävdade envist att den var precis lika god som den traditionella. Nääeeej jag är skeptisk. Har nån av er testat??

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.