• Muminski

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

Mumin Mamman skrev 2009-10-28 22:15:27 följande:
    Vill med ha receptet..Jag behöver lite hjälp el peppning..Började med lchf i sommras..gick ner 4 kg i rasande fart..och fick för mig att jag skulle sluta röka i samma veva..sagt och gjort..men så har jag gått upp 6-7 kg som sitter som berget...Har iaf lyckats sluta röka ..vilket jag är mkt glag över.Skall nu ta tag i lchf igen..men är inte så värst inspirerad..eller..ja jag vet inte vad jag skall säga..Jag läser denna tråd fler ggr om dagen, läser massor med lchf bloggar...men varför får jag onte tummen ur?..och det är ju god mat oxå...Hjälp mig ngn att  komma igång
    Hörru, ta dig i kragen och sätt igång.

Varje resa börjar med ett steg. Bestäm dig för att äta LCHF en dag. Om det kändes okej ge det en dag till och börja där för att "lura" dig själv litegrann. Kom ihåg att man kan må lite dåligt de första dagarna så när du känner dig trött, får ont i huvudet eller annat kom ihåg att det hör till.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Kattepuffen skrev 2009-10-28 15:37:58 följande:
    Wohoo måste bara hoppa in o berätta..Ställde mig på vågen nyss..99.7 kg..så lite har jag inte vägt på fleeeeeeeera månader..Nu är det -8 kg sen start..Så stolt är jag oxå att jag inte är åp den där stora godispåsen som stor i skafferiet eller nallar på kakorna jag bakar inför helgens kalas..
    Vad kul, grattis.
  • Muminski
    solouniko skrev 2009-10-28 22:25:59 följande:
    Jag gör alltid lite olika när jag gör kassler och bacongryta. Men nu idag stekte jag kassler, bacon, lök, paprika och vitlök lite lagom. Sen slängde jag i en alv burk philaledphiaost med tomat/pesto smak och lite cf. Svart peppar, örtsalt och paprika pulver till det också fick det koka ihop litegrann. Klart! Superenkelt. Överiga familjen åt pasta till och jag åt bara sallad. Mumsigt
    Tack för ett kanonrecept. Det lät verkligen smarrigt.

I går gjorde jag julskinka, till det åt jag coleslaw som jag gjort själv. Supergott. I dag gjorde vi strimlad kycklingfilé med fajitakryddning, det var supergott med CF till och så hade jag en bädd av färsk bladspenat. Jisses vad god mat man äter hela tiden!!

Oj vad jag skriver inlägg här ser jag, men har varit off ett par dagar. Livet ni vet 
  • Muminski
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2009-10-29 21:43:52 följande:
    Hej allesamman!SKlal påbörja denna metod på måndag efter en veckas betänketid och peppning:) Har under mina tågresor till jobb brainstormat en massa maträtter och skrivit upp.. undrar över några ingredienser... hur ställer ni er till dessa som är strikta med kh?;VästerbottenostPhiladelphiaostFärskost (typ creme bonjour)KasslerTACK!
    Hej, välkommen.

De ingredienser du radar upp är ju rätt okej, beroende på i vilken mängd och hur känslig man är för mejeriprodukter. En del är ju rätt känsliga för det, kh intaget går ju upp en aning. För egen del var jag i början frikostig men lite mer sparsam nu, men det beror mer på att jag tröttnat lite, måste variera mig känner jag.

Hoppas att du kommer få en bra upplevelse av denna livstil!
  • Muminski
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2009-10-29 22:09:14 följande:
    Tack:) Känner att denna kommer vara perfekt för mig som tycker sås är livets dryck;) Sen hoppas jag att biverkningarna inte gör mig allt för negativ... Skall försöka skala bort så många kh jag bara kan...men de e klart att det alltid slinker ner med diverse mejeriårodukter.. men osten klarar jag mig inte utan..Ett gott recept är att skiva kassler, lägga på en stor klicka cremebonjour vitlöksost och strö över ost. Lägg detta på en bädd av creme fraiche och in i ugnen:) MMMMMM!!!!!!!!!!!!!!
    Biverkningarna försvinner fort sen är det bara halleluuuuuuuuuja!

Jag använder grädde och CF men dräller inte omkring med det om du förstår. Förut gjorde jag alltid omelette med grädde till frulle, hade i färskost och ibland vanlig ost. Jag brukar vara snål med mejeriprodukterna på förmiddagen och så är jag lite mer "generös" vid middagen.
  • Muminski
    yuzz skrev 2009-11-15 21:23:43 följande:
    Hej tjejer hoppar in här om det går bra!!Har hållt på med Lchf i lite över en månad nu tror jag och det går sådär om man ska jämföra med andra. Gått ner nått mellan 4-5 kg. Tränar dock 3 gng i veckan så jag har säkerligen byggt muskler.Äter enligt reglerna mycket fett och nästan inga kolhydrater. Så här ser min dag ut..så om någon av er veteraner  kan se om jag gör nått fel.Frukost: Stort glas äggmjölk eller två kokta ägg, kaffe med grädde och en finn krisp (4,2 kol) med smör. Eller en liten skål med TY lite hallon linfrön kokos.Lunch: två ägg, avokado eller left overs från gårdagen.Middag: Kycklig eller kött/biffar med någon kål grönsak som tillbehör antingen gratinerad i ung med CF o kryddor eller stekt i smör.Kvällsmål: Lite keso med grädde och kanel eller TY med hallon mm.
    Skippa kvällsmålet kanske??

Annars såg det bra ut.

Jag har varit lite off i tråden pga sjukdomar. Vi har haft magsjuka i omgångar och ikväll var det dags igen. Den lille drar hem allt skit från dagis. Inte så mycket att göra åt.

Men..måste berätta om en väninna till mig som efter mycket tjat från min sida testade LCHF. Hon började direkt må mycket bättre, blev piggare och slapp insulinkänningarna hon alltid fick efter maten. Hon blev ofta trött, skakig och illamående så jag tjatade rätt mycket om det här kan ni tro

Nåväl för 4 veckor sedan började hon med LCHF och har gått ner ca 10 kg!!! Helt otroligt och hon mår fantastiskt bra. Hon berättade även att de på hennes arbete (jobbar i en delikatessdisk på en stormarknad) börjat att byta ut sortimentet på skinkor, korvar och andra charkuterier. Detta för att kunderna inte vill ha livsmedel med konstiga tillsatser i. Det är ju jättebra!! Så det lönar sig att tjata i affärerna
  • Muminski
    Filippa K skrev 2009-11-16 09:23:31 följande:
    men ÅH tänkt å gå ner 10 kg, & på en månad!!! Men hon måste väl ha ätit ganska slarvigt innan då?? Grattis till henne iaf
    Japp absolut gjorde hon det. Hon är ganska överviktig så då går det ofta fort i början. Hon kunde aldrig förvänta sig att hon skulle må så bra på kuppen, det är det bästa av allt och så känner ju även jag....här händer det inte mycket på vågen men det gör inte så jättemycket. Orkar inte vara jättestrikt hela tiden men tycker att jag hittat en bra livsstil som jag trivs med.
  • Muminski
    linjes skrev 2009-11-16 15:10:52 följande:
    Hej allaJag har haft en apjobbig månad,ligger i skilsmässa Jag slutade med lchf och nu har jag gått ner 6 kilo,känns rätt bra att ha tagit rätt beslut iaf..Lchf funkar tydligen inte på mig,synd det för det är en väldigt bra livsstil Lycka till
    Tråkigt med skilsmässa men skönt att du känner att det är rätt beslut att ta. Lycka till med allt! Kram
  • Muminski
    mayasmama skrev 2009-11-18 16:51:10 följande:
    idag har jag haft på mig ett par utsvängda jeans som jag köpte medvetet för små för snart två år sen, precis innan jag blev gravid med min tredje. De har legat i garderoben och mest framkallat ångest , men nu passar de - fick tom ha ett skärp så jag hoppas att de inte töjer sig för mkt. Har ett par till byxor som var för små och som jag aldrig fick lämnat tillbaka - de passar också! Så himla underbart att inte bara gå i tights och joggingbyxor - kännde mig jättefin idag!
    Wow, vad roligt!! Vet precsis hur det känns. Grattis.
  • Muminski

Jag måste fråga er såhär i influensatider..tror ni att ni har större motståndskraft eftersom ni äter LCHF?

Jag har ju upplevt mig friskare och de ggr jag blivit sjuk på senare tid hör ALLTID ihop med avsteg från LCHF.

Jag är en skeptiker till vaccinet mot den nya influensan (nöff nöff) och tänker inte vaccinera mig. Dels är jag inte rädd för influensan och dels så tror jag att jag inte blir lika sjuk pga min motståndskraft. Hur tänker ni?

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.