• Assioma

Pergotime trots egen ägglossning

Hej alla,

Jag vet att det finns massa trådar ute om Pergotime, men jag vill ändå höra med er om era erfarenheter.

Jag besökte en gyn efter att försökt bli gravid med mitt andra barn i 8 månader. Hon gjorde en VUL och konstaterade att allt ser "normalt" ut och att jag ska vänta ut ett år innan vi på nytt besöker henne igen för ev utredning.
    Jag har haft egen ägglossning varje månad, men trots det skrev hon Pergotime till mig iallafall, enkelkur.

Min fråga är, hur påverkas kroppen med Pergotime, trots egen ägglossning?
    Vissa påstår att det kan t.o.m omöjliggöra en graviditet?!
    Stämmer det?

• Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning
  • Vårflickan84

men varför fick du pergo utskrivet? det får man ju om man har utebliven ÄL för att stimulera fram det.
    Vet inte hur det skulle påverka dom som redan har ÄL...kanske fler ägg? haha, vet ej. ring och fråga!

• Assioma

Stimulering av äggproduktion och fler ägg, nämnde hon.
    Jag är bara rädd för att Prgon skall ha mer negativ effect än positiv.
    Har som sagt provat två kurer utan att lyckas...

• T e s s

Hej!
    Vi har gått igenom en utredning som slutade i "ofrivilligt barnlösa", fick pergotime 6kurer fast jag hade egen ÄL. Detta för att jag har lång cykel o med pergo lättare att veta ÄL tid o så.
    Vi har försökt nu i 2,5år utan något resultat.
    Det som pergo gör är att överstimulerar ÄL, jag som aldrig kände av den innan kände den enormt med pergo!
    Men som sagt så är väl jag ett prakt exemplar om vilka biverkningar man kan få!
    Fick nog allt som står på paketet!
    Upp i vikt, humörsvängningar, svettningar, synrubbningar you name it.

Då ni inte försökt så länge så tycker jag att du själv får känna efter om du ska ta pergo eller inte, o självklart tycker jag att det är klantigt av läkarn att inte informera mera om detta hormon, då det faktiskt är starkt o kan bli rejäla bieffekter.
    Ta det inte om du inte känner dig säker o innan du fått mer info!

Själv så blev jag tyvärr inte gravid av dessa heller så nu står vi i kön till IVF!
    Lycka till!

• Vinteräpple

Kan man få synrubbningar av pergo? Det var nästan skönt att höra för jag mådde riktigt dåligt av den enda pergokur jag åt, fick bla. flimmer för ögonen. Och inte blev vi med barn.
    Jag har ägglossning och ganska kort cykel, läkaren ville ge oss pergo för att kolla hur bra äggstockarna fungerade. De funkade inte så bra så vi har gått vidare till IVF.

Konstigt att du fått pergo utan att få ordentlig förklaring på vad det ska vara bra för. Och ja, vad jag vet kan pergo vara direkt skadligt om man tar det i många doser.

• Barrret

Hej,
    Jag har också fått pergo utskrivet fastän jag har egen ÄL. Det är så dom gör nästan överallt som jag förstått. Pergotime gör att man utvecklar ägg med bättre kvalitet, jag vet inte exakt hur det funkar men tydligen ska det göra det. Att utveckla fler ägg än ett är också ganska vanligt så de brukar följa upp med VUL för att se så att man inte utvecklat 3 ägg eller mer... Jag utvecklar bara ett ägg per månad oavsett om jag äter pergo eller inte!
    Vad det gäller biverkningar så är det klart att finns sånna, det gör det med ALLA läkemedel. Man kan t.ex. få hjärnhinneinflammation av ipren men folk knaprar det som tokar ändå..
    Hör med din läkare om du är orolig.

Lycka till.

• Kakan Mascha

Hej!

Jag har också fått pergo utskrivet även fast jag har vanlig ÄL.

Vi är redan satta i kön för IVF (inga fel hittades), men läkaren ville att vi skulle testa 3 kurer med pergo också, för att "vara säker på att det inte är det som är felet i alla fall". Lite konstigt tycker jag att det var sagt, då alla prover visar att jag har ÄL. Men som Barret skriver så kanske pergo kan påverka kvaliteten?!
    Ska fråga det nästa gång vi ses.

Däremot ska jag denna första omgång inte göra Vul, men nästa gång då jag ska äta dubbel dos.

Skönt med denna tråden, att höra att andra fått pergo utskrivet även fast de har ÄL!

• NinniNinna

Nu hoppar jag in här ;) Har också fått prego utskrivet, trots fungerande ÄL. Har inte vågat börja ta det ännu, eftersom jag är rädd att förstöra något som redan fungerar. Jag följer den här tråden nu och det är intressant att se att fler fått prego, trots fungerande ÄL.

Kakan: kan inte du skriva här och berätta vad läkaren sa om det? Ska bli spännade att höra!

• Kakan Mascha

Hallå alla!
    Har nu ÄL typ imornbitti/ikväll. Och jag brukar känna att den är på gång, men denna gång när jag har ätit pergo så har jag som mensvärk, äggstockarna värker som f-n! Och massor med flytningar... Ungefär 10 ggr värre än vanligt känns det som!
    Hoppas det hjälper... Nu mot sängen!
    /K

• Trollmamma till 4

Hej!

Jag fick oxå Pergo trots egen Äl.. Fick äta 1 tabl i 5 dagar å det resulterade i 3 äggblåsor så nästa omgång blir det en ½ tablett bara..

Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning