Inlägg från: skrutteluttan74 |Visa alla inlägg
  • skrutteluttan74

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

grådis skrev 2009-11-07 08:31:52 följande:
    FruU, hoppas du mår bättre och att det inte gör ont fortfarande? har ju inte gjort specifikt nån sån undersökning då jag ej är opad. Jenny, skönt att komma hem igen, men det var nog bra för dig att vara där o varva ner o tanka lite energi? att de fick dig att inse att jobb kanske inte är på topp 3 just nu..var kanske välbehövligt? Kramis på dig, hoppas givetvis att du ska bli bättre så du ska få börja jobba, men var sak har sin tid som gamla mormor brukade säga BCsvensk, jag har oxå crp som inte vill ner under 5 eller vad det är som e´gränsen.Men nu ligger jag under 20 iaf ( var nere på 18 sist gång) får vara glad för det lilla Men jag fick vaccinera mig...de frågade aldrig... frågade bara om jag var riskgrupp...då sa jag att jag käkar Imurel som är immunosuppressivt (el va de heter) samt har astma samt är i behandling inför ivf och således har tänkt att bli gravid inom det närmsta, då var det inget snack, smack en spruta i armen... 070706, skönt att coloskopin gick bra Och vilket stim du är inne i,intressant fall tydligen eftersom de bara matar på med alla undersökningar. Skönt att ha dem gjort. Lycka till wero, nä man är ju två så då får man dela upp det Går ju inte an att laxera när man ska iväg Fast förstår att mamman i dig gärna ville vart med på dotterns ul. Lycka tillnu...och kom ihåg att drickamycket...går så mycket lättare och mår så mycket bättre! Maddisen, hur går det för dig på överviktsenheten och med mat och dryck? Kram oha en bra helg Krya på oss
    Okej..nä jag fick inte,förmodligen så är det den oidentifierade febern som sätter käppar i hjulen,sen rygg skruttet..
    Att jag sedan var i risk grupp pga.astma & lågt immun försvar,den chansen tog tom hellre....får väl se till veckan,då ska jag prata med reumatologen & ev.å ta sprutan,så vi får se...
  • skrutteluttan74

Grådis : Crp : t ska ligga under 10 för att räknas till normalt,ialla fall här,antar att de är så hos er me...men sedan blodförgiftningen jag hade förra året i maj,så går min inte ner under 20....

• skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-11-07 11:45:52 följande:
    Oj. Den orsaken har man ju inte ens tänkt på. Då är det extra noga med övriga familjen och extra extra hygien. Samt att hålla dig från folksamlingar och vara mycket hemma.
    Jo precis...Jag hörde att det var två till som råkat ut för samma sak som mej,at todm inte fick
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-11-07 16:09:37 följande:
    Man kan ju fundera just runt CRP/vaccination. För just din kropp är det ju idag (tyvärr!) normalt att ha det värdet du har, din kropp är inställd på det. Det måste ju vara skillnad på en kropp med tillfälligt förhöjt och en kropp med kroniskt förhöjd?
    JO precis,så funderade jag med...Jag sa att jag har ju lixom det konstant & har haft så länge...visst jag har lågt immun försvar,helt medveten om det,men frågan är ju ,eftersom det är en "vana" för mej att ha så ,så undrar man om de kan va så allvarligt..??Ja,jag vet inte...Jag förstår ju hur dom menar att man kan få ont i muskler & så & att det kan ställa till det lite extra för mej,men jag är som inne på att "eftersom jag haft så här så länge" så kanske de inte borde behöva innebära fara...
    Nåja,får se vad reumatologen säger...
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2009-11-07 20:57:02 följande:
    Jag har en fundering: Det har gått lite trögt att dra ner på morfinplåsterna eftersom jag fått ont MEN det har gått om jag bara låtit kroppen sköta det och inte tvinga fram minskningarna. Men sen mensen och enteroskopin så har jag haft så j*vla ont (ont så jag bitvis har gråtit av smärtan) och det verkar inte gå över. Kan det vara så att smärtsystemet blivit överbelastat igen? Att jag måste upp i dos (tabletter, vägrar ta mer plåster nu när jag äntligen kommit ner till en bråkdel av vad jag hade från början - de är svårare att ta bort än tabletterna) för att bli av med denna (nya) smärta innan jag kan börja minska och sluta helt med morfinet? Jag tror att det är så men jag vet ju inte.... Funderingar så här en lördagskväll när dagen inte blivit som jag ville pga smärtan (sitter o stör mig på grannar som renoverar, det är för f*n lördag klockan nio på kvällen - jag vill ha lugn o ro!) grrr
    Det kan vara så att du måste upp i dos innan du kan dra ner igen.
    För du måste juh bli av med den smärtan som finns innan du kan dra ner på morfinet.
    Innan jag blev OP:ad förra året,så var jag uppe i minst 40 mg Oxycontin per dag.
    En vecka efter Op var jag nere i 20 mg per dag.
    Det gick som på"räls",av sej själv som du säger.
    Men så nu för ett par månader sedan blev jag sämre igen & är nu uppe i 30 mg,
    Kroppen funkar juh så att om  du inte behöver morfinet,så kommer du kunna "dra " ner på det utan större problem.
    Men om du behöver det så blir det svårare att dra ner.
    En läkare sa till mej att då man känner "suget" av morfinet,& bara vill ha mer & mer & känner att man vill ha mer "nu" & snabbt,då har man inget behov av det,för då börjar man bli beroende.
    Men så sa han att om man har ont & får för lite morfin ,då måste man öka,för annars kan "hjärnan" öka smärtan mer än vad som finns så att säga.
    Därför är det viktigt att du ökar morfinet ganska omgående  & att  du väljer det preparatet som är lättast att sluta med...tex tabletter i stället för plåster.
    Ett annat var med Oxynorm,om man börjar äta det kontinuerligt ,då vet man att man behöver öka på det "grundläggande" tex plåster eller oxycontin
  • skrutteluttan74

Men de är lite som min läkare säger...Många gånger ger man ut scheman på nedtrappningar och så där...Helt orealistiska saker eg. för oftast funkar det inte på den "tiden " ändå...

Och så är de så ...har man smärta & aldrig lär bli smärtfri,då behöver man ju inte heller fundera på nedtrappning,för då lär det ju inte bli av ändå...det blir ju bara att plåga sej själv i slut ändan...
    Då är det bättre att se till att man fåt till en "hyfsad" form av medicinen som funkar dagligen ,så får man öka om de behövs & går det får man sänka mellan varven... Det är ju som mest realistiskt 
    Jag vet ju att du vill ha barn ,men du måste försöka hitta ett läge att skaffa detta barn utan att bli plågad själv,för utan morfin funkar du ju inte pga smärtorna.
    Jag vet ju oxå att du inte vill äta morfin ifall de skadar barnet,men om man ska se på de ralistiskt sett igen,så måste du ju funka oxå & barn har dom "avgiftat" i alla tider,även om de förefaller vara grymt.
    Det finns ju morfin som inte anses vara farligt för barn,så du måste ju kunna få det för att funka...eller ?? 
    Du ska ju inte plåga dej själv ...inte på några villkor...
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2009-11-07 22:17:42 följande:
    Morfin kan ge hjärnskador så jag skulle inte klara av att ta det under graviditeten. Jag vet att jag kan stå ut med smärtan (har gjort det förr) men det tar tid och inte blir det lättare när det kommer nya smärtupplevelser imellan (jag visste att enteroskopin skulle göra jätteont och det var därför jag vägrade göra den utan narkos) När jag väl, nån gång i framtiden, avslutat behandlingen med morfin ska jag gå över till doloxene (så länge den finns, den ska ju bort från marknaden i eu) och den lindrar ju lite. Förstår inte hur eu o läkemedelsverket tänker. Det är få starka mediciner som anses okej att ta under graviditet: i prinicp är det bara preparat med kodein (som jag är allergisk mot) och doloxene som anses helt säkra. Hur kan de då ta bort doloxene? Tack för din omtanke (och att du tog dig tid att skriva, vet att du inte heller mår så där hundra själv)
    Det är lungt,tid för medmänniska har jag alltid...
    Ja jag håller med dej,de är helt sjukt hur dom resonerar...Men dexofen ?? Är inte det samma sak som Doloxen ungefär ??
    Då jag väntade min minsta så fick jag Citodon,men de är klart,då var jag itne ens hälften så kass som nu.
    Så förstår dej om de känns tufft som sjutton,kan inte vara kul.
    Ja inte är de kul då du har så mycket smärtor & får nya,antar att det ställer till en hel del för dej...men försök få ner de nya smärtorna med morfinet & prova sedan igen dra ner på det,men inte föräns du börjat få bort dom ,för då plågar du ju bara dej själv
  • skrutteluttan74

Okej,jo dom ger ju sopm oftast bara ut för det man behöver.

Som jag får utskrivet "precis för att klara två "månader...precis på dagen så att säga,jag har inga till godo.
    Tror dom gör lika då dom trappar ner,kör endast "de" & inga extra.
    Citodon ?? Vet inte,kanske de gör,så mååååånga år sedan ajg åt dom...2002...fick ta dom då jag hade de som "grön jävligast" i nacken då jag  väntade Jossan..
    Det är ju så...dom säger att vissa tabletter "Är exakt" lika.
    Men det stämmer ju inte alltid.
    Tex.Tradolan & tramdol ska va lika & jag blev jätte sjuk av tramadol men inte av tradolan
    Sov så gott du med,så gott du nu kan..Kram så länge
  • skrutteluttan74

I går pratade jag med reumatologen,så skulle en läkare ringa upp,men ingen läkare ringde.

Idag ringde sköterskan igen & sa att läkarn provat ringa,men inte fått svar.
    Men min mobil var på & låg breve mej hela kvällen,jag messade osv,därför vet jag att det funkade.
    Nåja,må så va...I vart fall,så tyckte reumatolog läkarn att det var ÄNNU viktigare för mej att ta sprutan med tanke på immun nedsättningen,än att inte ta den av samma anledning så i morrn eftermiddag tar även jag sprutan.
    Men i morrn på fm så är det Tingsrätten som gäller.huga ligen...gruvar mej...men de ska nog gå bra...
  • skrutteluttan74

Idag var så sprutan avklarad även på mej,inget problem för mej ännu i vart fall,känner det inte ens...*peppar,peppar*

• skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-11-12 20:54:09 följande:
    Vad SKÖNT att få den saken utredd! Läkare...... i vintas hade jag teletid med dr. efter lunch. Var på sjukhuset här hemma hela dagarna så han skulle ringa på mobilen. Den var tyst. Direkt efteråt åkte jag bort ett par timmar och han hade då ringt hem flera gånger o pratat med min mamma. Varje gång frågade mamma om han hade rätt nr. Jodå! det hade han visst! Tillslut tvingade mamma sig på att få kontrollera nr. och givetvis ringde han fel. När han fick tag i mig vid 19 på kvällen var han ENORMT irriterad. Funderar på hur svårt det eg. är att gå in på eniro och kolla när de ändå har en dator framför sig i de flesta fall
    Jodu,de kan man undra,herregu dom är ju ständigt uppkopplade som en annan...
    Men jag har vart me om de förr,att dom sagt att dom ringt ,men jag vet att min mobil vart på...ja de är skruvat.
    Lika med oroped läkarn som skulle ringa 2 november & har inte ringt än,blir så
    jä*%¤vla förbannad på dom ,det är som att dom tänker så här :
    "Ja men ni är ju ändå sjuka & ha inge annat för er än att vänta"...
    Nä,säkert inte ,men ibland känns det som så
    Ännu har bara armen börjat ömma "lite granna"...*peppar,peppar*,inget mer ännu i vart fall..jo armen har svällt upp ,över armen alltså ,men de är ju vanligt,så de räknar jag inte...
    I morrn kommer Angelica & goa familjen förbi,då dom har vägarna förbi på E4:an ...
    Ja alltså "mammasknoddar"...Ska bli så skoj,var någon vecka sedan nu vi sågs, ja närmare bestämt då hon hjälpte mej RYMMA från Lassa då....hehe...
    Jag har som funderat på en sak...I denna stad har dom inte så mycket koll,så tänk om jag blir inlagd igen...undra om dom då frågar om jag vart på "permis"...?hahah,,,
    Då min mamma levde och (nätt & jämt) ,då hon var döds sjuk,bara någon vecka innan hon dog, så kom hon från sjukhuset i Umeå & skulle "mellan landa" innan hon åkte hem...
    Då kommer läkarn & säger :
    "Ja ha så Birgitta har kommit från permision nu".-..
    Och då hade inte mamma legat i Skellefteå sedan december & detta var i slutet av feberuari...I UMEÅ hade hon legat & inte i stan...
    Idiot läkare finns det gott om här...tro mej...Men även bra så klart
  • skrutteluttan74
    68an skrev 2009-11-18 22:31:31 följande:
    Jenny.se Dom som har koll på mig, ni vet vilka ni är, dom kan få ge en kort resumé om dom orkar...jag har en dator som började bråka med mig nu ikväll, allt går som i tjära och jag har inte den tiden nu, jag har ett bad som väntar på mig och sen kommer min stora kärlek Återkommer annars nån dag. KRAM
    68:an firar ju 6 månader med sin nya kärlek Jonas som har gett henne den underbaraste gåva man kan önska sej.
    Han har gjort ett album med underbara bilder från deras tid tillsammans,alla med fina röda ramar & ordnat en härlig helg för dom två på hotell ,med spa osv,..
    Så tösa biten Beja är uppe i det blå & mår efter omständigheterna mycket mycket bra ,hon är mer nöjd med livet nu än på mycket mycket länge vilket hon om någon oxå förtjänar efter all skit hon gått igenom.
    Hur hon fick boken med bilderna & när,det får bli en annan histora {#lang_emotions_heart}
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2009-11-20 22:48:23 följande:
    Det verkar som att jag lämnar fl. Lämnar min mail hos grådis kram
    <Helt eller bara ett tag ??
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2009-11-20 22:48:23 följande:
    Det verkar som att jag lämnar fl. Lämnar min mail hos grådis kram
    Jag håller med Jenny eg.låt dom inte vinna,de dom gjorde va fördjävligt ,överdjävligt,men låt dom inte vinna...
  • skrutteluttan74

Nu är Jossans OP klar & allt gick bara fin fint

Tog dryga timmen i går, & idag på fm blev vi utskrivna.
    Hon har så pass hög smärt tröskel att hon knappt gnällt,men ändå så måste hon tydligen få alvedon & ipren var 6:e timme.
    Jaja,men i går kväll bad jag dom att INTE väcka henne i natt,så sagt & gjort,inte blev hon väckt.
    Och i morse då dom kom med alvedon & ipren ville hon inte ha,för hon hade inte så ont i halsen,men hon blev i tvingad av dr.
    Då hon skulle sövas så kom narkos läkarn & kramade om mej & sa :
    -"va kul å se er på denna sida av sängen".
    Det visade sej vara min DR.som brukar ge mej cortison & bedövning & som brukar söva mej så jag slipper smärtan ett tag.
    Så då dom rullade JOssan till uppvaket så kom vi in i ett rum ( barn får tydligen ett eget,vilket jag inte visste,men de va nytt ) så säger Eva, :
    -"ja Carolina,här känner du dej väl hemma, ??"
    Haha... Alla skrattade men undrade varför Eva lät så ,så Eva berättade juh då att hon var min dr.
    Så såg hon min stora tatuering & tittade på Bengt & sa :
    -"Har du vart i farten igen nu & kladdat på henne"...
    Nåja,jag fick in en säng på UVA jag med medans vi var där,så de var nog tur de va min Dr,.som va där & som vet hur jag har det,så då de va skift byte & dom kom in,så låg där både en mamma & ett barn & jag lovar,det såg nog kul ut ,dom var väldigt brydda & letade en journal till...
    Vi fick för övrigt veta att vi gjort ett mycket bra jobb med dottern ,som förberett henne så väl.
    Hon var såååå lugn så...cool lugn rent ut sagt,inte nervös ett dugg & inte orolig.
    Vi hade visat bilder & vi hade förklarat hur allt skulle gå ,sen att mammas Dr.som kändes igen va där var nog ytterligare ett + i kanten.
    Så läste Eva i journalen & säger :
    -"Men,har hon inte fått något **** (minns inte vad det hette,ngt nytt preparat ) lugnande inför OP??"
    Nä,sa vi ,vi tyckte inte hon behövde & nä de höll dom verkligen med om...härligt å se...
    Det var as jobbigt att sova på lassa & ändå hade jag fått en sådan där "lyx" säng,men var vaken mer eller mindre hela natten,mår illa nu,de brukar bli så då jag är vaken för mycket...bläää
    Men vi är hemma & i det stora hela är det bra :.)
    <3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3
    Och för er som vill se våran nya hemsida där alla tatueringar samlas så är den här :
    Jag började "påta" med den,men fick inte ihop det & höll nästan på att kasta bort den stackars bär bara datorn så långt bort jag hade kunnat.
    Då säger pappa att jag skulle ringa hans frus son,som då jobbar med webb design,han tog min idé & la till & gjorde om lite & tja...vi är gode nöjda & kan inte tacka honom nog
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16