Inlägg från: skrutteluttan74 |Visa alla inlägg
  • skrutteluttan74

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Fru U skrev 2009-09-14 21:42:55 följande:
    Tack vännen Jag vet att vi alla har problem att dras med men ibland känns det som man gnäller för "inget" när man läser er andras berättelser
    Nä men hallå...Inge sånt snack nu...Alla har olika poblem tjejen...så äre...Och dina är inte precis baggisar heller,så klart man ska få berätta om sina jobbiga problem,precis som om sina roliga,det är ju därför forumet finns,för att man ska få berätta av sej om sina erfarenheter & om sina känslor & sitt hälso tillstånd och inte ens på en fullt frisk människa är det alltid bra ,så känn inte så !!
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-09-14 21:51:37 följande:
    Snacka om nåldyna Förstår att dr. var förbannad, det var ju inte klokt! Vi får utnämna oss själva de de sjukaste familjerna, eller vad säger du Hoppas du får ny tid snart, så det blir gjort. Jag är lite orolig för lilleman. Hoppas det är psykiskt då det har hänt så mycket i/med familjen. Han är en väldigt känslig prick. Men dr. trodde inte på det för ögonens skull som jag uppfattade det. Han har huvudvärk ibland men inte jämt. Det är Ep. och hjärntumör som cirkulerar. Öron, hörsel och balans helt perfekt. Fru U: Varför dalar vikten? Har något inträffat? *kram* BC föresten, hur har det gått med den brännskadade killen? Har det gett föräldrarna någon läxa ändå?
    Ja usch ,stackrs lilla kille...Be dom göra en MR & en ögon bottens Ultraljud på ögonen.
    Min son trodde dom de va tumör.
    Så visade det sej ( då han var 8  ) att hans ögon var sååå över ansträngda att det blivit uppsvullet baki ögonen.
    Än idag är det de,det kommer aldrig helt gå bort,men de blev bra mycket bättre av glas ögonen.
    Han hade "anfall" ,kunde falla ihop ,ta sej för huvudet,ibland skrek han ohejdat ,ibland var han som "borta,skit läskigt.
    Men allt bara " poff" upphörde då brillorna kom på hans näsa.
    Jodu ,vi sjuka kanske ska ut nämna en dag i almanckan för "ajaj dagen" eller "de sjukas dag" ,då vi sjuka får synas och höras lite mera...
    Jo ,jag tror det går fort med en tid,som de lät som ialla fall.
    Brorsans son .tja det blev ju som sagt bättre.
    Men vettu alltså *skakar på skallen*, dom är så korkade ibland att jag tror de kan hända nästa sommar oxå om jag ska vara ärlig.
    Dom där lär sej aldrig,aldrig...så trgiskt,tycker så synd om dom barnen alltså.
    Den älsta är helt förstörd ,alltså psykiskt,hoppas det finns "räddning" för henne framöver,att ngn upptäcker hur hon är & har det...nä isch...jag & pappa ,vi får bara skäll för att vi säger våra åsikter till dom.,inte poppis kan jag säga.men,men vi har testat i vart fall...
    Så nej,dom har nog inte lärt sej något är jag rädd för
    Kram & natti natt
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-09-15 08:25:41 följande:
    Örondr. gjorde nån koll då han fick ha ett par jätteglasögon och ett ögonen visade sig på varsin TV-skärm i förstorning, är det en sån undersökning? Tror dr, gjorde den för att se om ögonen rörde sig hela tiden eller bara vid anfallen. Han gjorde en grundlig ögonundersökning för 2 år sen (tror jag) eftersom han gick och kisade. Men det var helt okej. Det är ruskigt otäckt när barnen gör så. Tur det räckte med glasögon, men varför kommer inte svullnaden bort om felet är åtgärdat? Fy vad jobbig för dina brorsbarn. Tänker på det rätt ofta. Hur gammal är det andra barnet? Hoppas att du och din pappa inte ger er. en dag borde något ha gått in.
    Brosans barn är 18, 15, 11 & 9 ,det var 9 åringen som bränn skadade sej 
    15 åringen brukar va mycke här,hon trivs hos faster,jag älskar den ungen,avgudar henne,hon är "min favorit" av dom fyra,
    Men tyvärr nu då brorsan är sur så straffas den flickan över det,hon fick ju komma för ngn helge sedan dock
    sen har jag mer brors barn,som min andra bror har
    Nä ,vi lär nog aldrig ge oss vi inte.Då mamma levde så "våga" INTE brorsan va otrevlig,för henne hade han så mycke respekt för
    Nej,den undersökningen tänkte jag inte på. utan jag tänkte på den då dom gör Ultraljud på ögon botten.
    Alltså med en "gel på hornhinnan" & så UL,med en "mini" apparat mot ögat.
    Ja,att det inte försvinner för brabben min är för att han blev så över ansträngd ,men det hade "gått för långt",så det blev så att säga "men" för livet av det.
    Därför går inte hela svullnaden ner.
    Än idag då han tar av sej glas ögonen så läser han perfekt,där ser man biverkningen av det hela.
    Kollar man bara hans syn på läs tavlan så är synen perfekt ,men inte i övrigt då.
    Kollar odm i apparaten så ser han skit kasst
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-09-15 16:38:35 följande:
    Ok. Då var det kanske den undersökningen dr. ville göra, men efter övervägande kom fram till att det inte var någon bra idé just då med ett oförberett barn med läkarskräck. Vad konstigt med synen. Hade ingen aning om att det kan bli så. Finns inget sätt att få bort svullnaden? Kan inte försvinna med tiden? Det viktiga är att han mår bra. Det är så tråkigt när barn ska behöva drabbas av föräldrarnas omognad. De står ju helt oskyldiga. Man kan ju även tänka sig att det förekommer en del skitsnack om människor barnen tycker om.
    Nä det kommer aldrig försvinna.
    Men so msagt,de har gått ner ganska mycket.
    Och som du säger,så länge han inte har ont & dessutom ser han bra med brilor så...
    Nä jag visste inte heller att det kunde bli så.
    Första gången vi var där så sa dom att han hade perfelt syn.
    det var han själv som "tvingade" dom att ge honom ögon droppar ,för han ville ha glas ögon som mamma & lilla syster.
    "Köp ett par på Ö&B " sa sköterskan ,eftersom han såg nedersta raden på tavlan.
    Men han tjatade & tjurade till sej ett syntest med salva i ögonen.
    Då fick dom som en chock,det blev full rulle med MR & allt.
    Sedan följde en tid av sjukhusbesök en gång i månaden på Ögon motagningen för sonen,1 gng i månaden på barnmot.för dottern...ja livet är ljuvligt ibland...Men,som du vet så "flyter allt bara på" ,på något underligt sätt.
    Att grabben över huve taget hamnade på ögon,var efter en remiss från skolsköterskan för att kolla skelning,vilket han däremot inte hade ngt problem med.
    Nåja,jodå ,vad gäller skit snack,så jo det förekommer desto värre ganska ofta där har 15 åringen berättat ,men jag försöker att inte bry mej,känns bäst så
  • skrutteluttan74
    grådis skrev 2009-09-21 11:06:41 följande:
    Hej hopp Skriver inte heller så mycket längre,men brukar kika in o läsa. Maddisen, gött att du fått hjälp. Krya på dig nu. Ninde, skönt med ett datum.Lycka till Prommis, ladda med Dimor/Imodioúm/Loperamid, starkt svart te (brukar funka stoppande), annars får du ta med mjukt papper o en liten spade o sätta dig bredvid ekorrarna i skogen Skämt åsido, hoppas det bara var en tillfällig släng och att du kan följa med ut imorgon.Kram Karen Fräck,hmmm kommer inte ihåg vem det var härinne som tog humira? Mammasknodd? FruU? hmmm hoppas att den som har kännedom om medicineringen/sprutorna hör av sig.Hur går det med kosten? JennyF, hur går det med allt? Har tarmarna lärt sig att röra på sig ännu? eller är det bara dropp som gäller? du är stark du som fixar allt med dig själv o grabbarna, skickar en kram *kraam* Dalkulla, hur mår du nu? BCSvensk, jag har nu varit hos en tatuerare o beställt tid Har två inbokade sittningar...nov o dec. Yiiiha,ser jag framemot med skräckblandad förtjusning, äntligen har man tagit tag i det...har ju inte gjort nåt sen -01...är nu bara lite tveksam till hur ont det kommer göra ... ska köra vidare på ryggen... 68:an, hmmm var det här du frågade om Levaxinet? Saxat från internet: www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev___... ************************************************** ***** Referensintervall 0,40 - 4,0 mU/L Svarsrutiner Analysen ingår ej i akutsortimentet. Analysen utförs i regel rutinmässigt alla vardagar. Bedömning Thyreoideastatus TSH 16 pmol/L: hyperthyreos TSH 0,01-0,1 mU/L och T4, fritt 10-25 pmol/L: allmänpåverkande sjukdom TSH 0,4-4 mU/L och T4, fritt 10-25 pmol/L: euthyreos TSH 4-20 mU/L och T4, fritt 10-25 pmol/L: subklinisk hypothyreos TSH >20 mU/L och T4, fritt
    Härligt
    Klart det kommer kännas tjejen,men du fixar det ...fast jag har märkt att ju äldre man blir ju gnöligare blir man...haha
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-09-22 09:35:06 följande:
    Hej på er alla Malvas: Hoppas allt går jättebra och att det ser okej ut! Vickan: hoppas det ser bättre ut än väntat. Nalla: Du är en hjälte som orkar med allt och ändå låter så positiv. Ninde: Det kommer gå bra! Skulle det inte fungera är det ingen återvändsgränd utan det går att opa tillbaka. Försök tänka så om det känns jobbigt. Grådis: Tack Jo... har provat äta lite mer sen i fredags. Det gick tills inatt. otroliga buksmärtor samt att jag har hunnit kräkas 7gånger den här morgonen. Nu är det tomt och börjar må liite bättre. Lilleman har fortfarande inte fått tid för EEG och hjärnrtg, så måste ringa och stöta på. Eftersom det skulle skyndas på efter senaste anfallet borde iallafall en tid vara klar. Den store är svängig i blodsockret. Har haft en svår nattlig känning vilket var ruskigt otäckt. Han måste dessutom redan opas igen bakom näsan, trots att det bara var ett halvår sen sist. Jag ska börja jobba, men min arbetsgivare VÄGRAR att ha nån sjukling på jobbet så det ska bråkas där också. Väntar på port a cathop. har ju cvk nu. Väntar på smärtrehab i Uppsala och tarmmotorikexperterna i göteborg. Så nog är det full fart och ingen lugn stund, som vanligt... kram på er alla!
    Oj,full rulle för er minsan.
    Nu är det bara lillens tid sen får vi hoppas det blir ordning på torpet.
    vadå ,du ska börja jobba,är det du själv som bestämt det eller är det FK???
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-09-25 17:13:26 följande:
    Jag vill jobba. FK har inte velat att jag ska jobba, egentligen inte nu heller men jag blir utförsäkrad vid årsskiftet och måste försöka innan dess. Fungerar det inte, blir det nåt projekt med anpassade arbetsplatser och fungerar inte det sjukpension. Jag vill som sakt jobba, men vet inte om det är realistiskt att det ska fungera? Det handlar ju bara om upp till 50% , men eftersom jag inte klarar ta en 20min promenad 2 dagar i rad så.... Vi får se vad som händer. Det känns bra att få testa vad jag klarar av.
    Ojojoj...förstår att du har det tufft.
    Jag preovade arbets träna för ett par år sedan,vlket slutade med katastrof,sen ville inte FK att jag skulle göra det igen.
    Det är bra att du provar ialla fall,men jag hoppas att säger ifrån om de inte funkar.
    All världens lycka till mot FK ialla fall...Kramar i massor
  • skrutteluttan74
    jost78 skrev 2009-10-05 18:37:17 följande:
    Hej alla Även om jag inte skriver, så läser jag och tänker på er! Det har varit väldigt mycket omkring mig den senaste tiden. Men det mesta av det beror på en väldigt rolig sak - jag är gravid!!! Alltså - i våras var jag så sjuk att ingenting var roligt. I maj opererades jag, och fick höra att jag nog inte skulle kunna bli gravid det närmsta halvåret eller året. Och det kändes rätt logiskt, med tanke på att det var den tredje operationen sedan november förra året och att min kropp gått igenom så mycket - men vi slutade iaf skydda oss, för att ge kroppen en chans att vänja sig av vid p-pillren och sådär... och redan i juli blev jag gravid! Det har varit rätt mycket läkarspring sen dess - diskussioner kring hur jag ska föda (eller snittas) som långt ifrån är avslutade, en stomi som bråkar och liksom drar sig in i magvecken och därför blir det läckage, och så en massa blandat illamående. Men det är ju lättare att ta när man vet VARFÖR! Jag är så himla glad, har längtat efter barn länge men fått skjuta på det pga sjukdomen. I lördags hade sambon 30-årsfest och då berättade vi för vännerna, och idag berättade jag på jobbet - och här! Imorgon ska jag prova ut nya bandage. Jag mår rätt taskigt - illamående och trött - men jag är ju så glad så det är ok!
    Stooooort Grattis & hoppas allt går vägen  {#lang_emotions_flower}
  • skrutteluttan74

Tebax då...

Länge sen nu,men jag "smyger" tebax lite nu & då & ibland i längre perioder
    Grådis : Det gick bra på mammografin,eller dom gjorde UL efter röntgen,de finns någon knöl i v.bröst,men vad vet dom inte,men ... dom tror väl det kan vara bindvävnads knöl eller så,inget farligt i vart fall
    Så har jag hunni me att ligga in för rygg skruttet,Angelica hjälpte mej rymma därifrån,för jag blev sååå upprörd.
    Nåja,jag är inte bra,kan knappt kissa,blev tappad på 1,5 liter häromdagen & d va lite mot för tidigare.
    Gjorde MR & var livrädd för gaddningarna jag gjort,men de var ingen fara,dom hade till och med tagit bort frågan på pappret.
    Enligt ena läkarn & ena sköterskan hade ena bråcket blivit en aning värre.
    Så kom min icke favvo läkare och säger precis som förra året :
    "Allt ser ut som i februari"
    Vadå allt ??Även om de är så ,så är de ju inte så positivt det heller ...sat kärring !!
    Nåja,den 28 oktober ska jag va på reumatologen,lång storry,dom tror nu ev.att det kanske är crohns igen...ja lång storry,orkar inte dra den nu,gör de en annan gång
    Här har det hänt en hel del läser jag .
    Blir som sorgsen då jag tänker på alla sjuka barn.
    Mina döttrar har nu blivit kallad till vaccinering,skönt å göra bort det på dom.
    På måndag ska vi på barn med yngsta dottern,hon sak få dormicum och ta en massa prover inför OP.
    Hon har sådana andnings uppehåll tösen,så nu tar dom hals mandlarna & polyperna på henne (som på hälften av oss andra ) ,dom är skit stora.
    på tisdag ska nästa dotter till läkarn på barn,kolla astman med mera,hoppas dom har roligare besked denna gång
    Ha en bra onsdag.
    Vi ska ha möte inför förberedande rätte gång!!...drömmer mardrömmar om de 
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2009-10-20 15:37:14 följande:
    Nu drar vi stax till sjukhuset för att opa diabetesbarnet imorgon bitti. Finns INGET värre än när de ska söva ens barn och med diabetes ibilden är det ännu jobbigare. Sist vart erfarenheten att narkospersonalen inte hade någon jättekunskap om diabetes utan höjde hans bs till skyarna för att sen överlåta till MIG att sänka det. Är ju inte alls lätt då det inte direkt är någon vardagssituation...
    Men hua ligen...hoppas verkligen det kommer gå bra.
    Vad ska Opas ???
Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16