• attvaragraviiid

Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!

Hejsan!
    Jag har en son på 5 månader (3månader), han föddes 2 månader för tidigt. I vecka 32. Min sambo och jag fick bo på neonatal avdelningen i 1 månad.
    Han kom sent på kvällen och de tog in honom till neonatal direkt, det gick inte spå bra vid födseln, han tappade puls m.m. Jag skickade in på BVC, alla sov och jag var skärrad och rent ut sagt chockad och orolig för allt som hade hänt. Hade ju inte räknat med att föda så tidigt och plus att han inte mådde bra. Jag blev lämnad själv på BB, jag behövde mitt stöd, min man med mig. Men det gick INTE! Istället skulle man ligga bredvid en annan mamma och må skit innombords. Nästa dag vaknade jag och hade inte fått någon som helst information om något på BB..Jag fick leta mig fram till matsalen. Där sitter man tillsammans med alla mammor och deras nyfödda barn (som är friska) själv sitter man och äter utan bebis och vet att man har en liten på neonatal som kämpar för livet..
    Är det rättvisst? jag mådde mer dåligt..
    På BB brydde sig inte personalen ett piss om mig..De brydde bara sig om alla mammor och deras bebisar..KÄNDE mig helt lost, dålig och illatillmods.....
    Jag stannade aldrig på BB, jag åkte hem utan att ens nämna ett ord till någon..Ingen saknade "mig" förens efter några dagar när det var dags för utskrvningen..HAHA sjukt ju??

Vår lilla han gick från respirator till aningslarm på bara några veckor. Under hela perioden vi var på neonatal fick vi prova på kängurumetoden (vi var de första i malmö) som skulle prova på detta. Det sägs att de förtidigt födda mår bra av detta, då de får kroppskontakt med sina föräldrar.
    Visst, jag märkte att vår son mådde mycket bättre, han växte och blev starkare och starkare för varje minut. Ingen hade trott att han skulle återhämta sig så fort.
    Men jag har många nackdelar med denna metod.
    För det första ville personalen att min lillkille skulle ligga på mig hud mot hud bokstavligen 24 timmar om dygnet. Till och med om jag bara skulle gå på toa eller äta lite så var detta jobbigt för personalen, får då var de tvungna att flytta alla sladdar och sånt, processen tod typ 10 minuter bara det. Man kände sig väldigt utanför och inte välbemött.
    Han låg ju i en kuvös i ett rum med 4 andra barn. De ville att jag skulle sova på en sjukhus säng som de skulle dra in i rummet, med en massa ljud, pip och folk omkring mig hela tiden. En massa andra föräldrar som springer ut och in. Hur ska jag kunna sova där? Jag vägrade. Klart jag gör allt för lillen, men att ligga med honom på mig även när jag själv skulle sova tyckte jag och min sambo var för mycket. Min sambo fick inte ens sova där med mig.
    Vi reste hem varje kväll efter att ha spenderat bokstavligen hela dagarna på avdelningen. En dag när vi skulle gå tidigare - vi hade varit där från cirka 9 på morgonen till 16 på eftermiddagen, så frågade en sur tant, Ja men ni kommer väl tillbaka liksom?
    Det är inte så lätt, då vi inte ens bodde i malmö. De erbjöd oss inget familjerum så länge han låg i kuvös.
    Nej, riktigt dålig förståelse är vad de har på den avdelningen....
    Jag mådde riktigt dåligt de första veckorna. Man oroas sig för lillen och är inspärrad i ett såkallat fängelse.
    Där fanns inte ens tillgång till att laga mat? och ändå krävde dom 24 timmars vistelse? Hur tänker man..
    Jag förstår att om vi hade kommit hem så hade också varit med lillen i 24 timmar, men detta i en helt annan miljö och då kan man ju äta och fixa andra saker.
    Inte bara ligga ner på en säng i 24 timmar. Gå på toa och äta utan att behöva fråga om lov.
    Sen när vi flyttades till familjerum (typ en vecka innan vi åkte hem) så mådde jag inte alls bra. Det fanns ingen tillgång till att laga mat. Jag fick inte lämna rummet, fick inte ta ut lillen från rummet heller. Jag satt bokstavligen ner i det rummet också 24 timmar om dygnet. De värsta jag vet med de där familjerummen är att "sköterskorna" bara går in. De knackar, men öppnar dörren samtidigt in till rummet. De hände till och med ett par gånger att jag satt och pumpade eller byta kläder, när de bara traskade in.......???? Okej...

Men det jag vill komma till är att efter vi använt oss av kängurumetoden i 4 veckor, så har vår sonb vääldigt svårt att vara själv. Han ska ligga på oss, han ska hela hela tiden vara uppe hos oss. Om jag måste på toa, så börjar han skrika direkt bara för att jag sätter ner honom i 1 minut. Det är så fruktansvärt krävande. Krävande!!! Jag kollade upp om detta skulle kunna vara något sammanband med kängurumetoden och visst kunde det de..

Tror ni det är det eller är han bara så?
    Det är mitt första barn så jag har inte så mycket erfarenhet.
    Tar gärna emot tips och råd, om någon kanske känner samma??
    Någon som känner som jag??

Nä usch, BB och neonatal för inte höga poäng i mina ögon!! Kommer aldrig i hela mitt liv föda i Malmö.
    De har fått sin chans..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-16 22:25
    (inte BVC) jag menade BB

• Svar på tråden Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!
  • Stitchie

Den som inte har suttit bredvid sitt barn vars hjärta stannar, som slutar andas, det tjuter och piper i alla maskiner runt omkring och du ser hjärtfrekvens sjunka.
    Den som inte sett sitt barn dö, gång på gång, och se sköterskor och läkare slå igång hjärtat igen.
    Den som inte upplevt oron för om han kommer leva imorgon bitti.
    Den som inte upplevt skammen och förnedringen, för det är så det känns, att ligga på BB och se alla mammor med sina barn, och inte själv ha något.
    Den kan endast försöka förstå, men du kan aldrig förstå hur det känns på riktigt. Du kan aldrig förstå hur det känns när du tittar in på det där barnet i kuvösen och undrar, vems är det? Var inte så snabba att döma varandra.
    Alla pratar om att det är så jobbigt att få barn, prova att innan du får komma hem och börja klaga över att du inte får sova, så kan du i 2-3 månader se ditt barn dö några gånger om dagen.
    Medkänsla och empati för andra kommer man långt med.

• iser

Oj vad jag känner igen mig ts. Nu kommer jag använda detta till lite självterapi.

Min dotter föddes inte för tidigt men hon var sjuk när hon föddes så vi fick spendera ca 3 veckor på neo och två veckor på samvården (familjerum). Jag mins så väl hur jag framförallt i början var helt förvirrad och inte vågade gå och äta eller på toa eftersom Irmeli vårdades enligt kängrumetoden. Inte häller vågade jag direkt röra på mig pga alla sladdar som var fästa vid hennes kropp. Det var ett ständigt dåligt samvete jag hade över att jag låg och tittade på klockan och hoppades på att min sambo kunde byta av mig. Jag var nysnittad och det enda jag visste var att min dotter kunde dö. jag hade nässelutslag över hela kroppen och sedan var det bara att ligga där. Lika ljust dag som natt. Ligga och ligga och ligga och ligga. Jag tror inte personalen egentligen gjorde nått fel. Men det hade varit skönt om nån hade sagt att det är ok att gå därifrån några timmar. Hon klarar sig. Det jag tycker var fel var att vi inte erbjöds kurator hjälp förens långt senare och att vi inte blev informerade om vår dotters tillstånd.Kanske berodde det på semestertider. En gång så låg hon och hade kramper i ena benet. Jag frågade om det skulle vara så. Just då var det rond och läkaren kommer fram till mig och säger " Jo, syrebristen har kanske satt sig till hjärnan." Sen fick man ligga där och fatta nada. och de enda man hade att fråga var sommarvikarier vars ända uppgift var att sköta medicineringen.

Vi hade dock ett samvårdsrum hela tiden och det fanns bra möjligheter att laga mat och det var givande att träffa de andra föräldrarna vars barn låg på neo.

Men nu till frågan. Irmeli kommer bäst till ro i bärsjalen. Och i början när vi kom hem så användes den alltid. Nu kan jag tom märka att hon ibland inte vill vara i den. Hon är 12 veckor nu. Men annars så tror jag inte att hon är mer närhetskrävande än andra barn.

Förlåt min långa utläggning men din beskrivning kändes så täffande.

• iser

kan tillägga att det var 24 h känguru som gällde och STORT GRATTIS till ditt barn!

• iser

tinaw: Ditt inlägg var ju inte provocerande. Hon hade ju helt missförstått trådstarten verkade det som... Hm, man kanske skulle ta och försöka bli moderator då...

• Kajsan

TinaW

Har en guide get sig på alla andra i tråden? Ja men då tycker jag att du ska anmäla de inläggen så de blir bortplockade omedelbartbums.
    Det är förövrgt inte ok att citera inlägg som blivit bortplockade och diskutera i tråden...

Jo just det!
  • tinaw
    Kajsan skrev 2009-09-12 23:14:45 följande:
    TinaW Har en guide get sig på alla andra i tråden? Ja men då tycker jag att du ska anmäla de inläggen så de blir bortplockade omedelbartbums. Det är förövrgt inte ok att citera inlägg som blivit bortplockade och diskutera i tråden...
    Åh det har jag redan gjort. Samt kontaktat redaktionen för att få moderatorn ifråntagen sin status. Samt rört upp himmel och jord på andra ställen. Men frågan är ju vem som tar emot anmälningarna och vem som håller vem om ryggen.
  • cloudberry79
    Kajsan skrev 2009-09-12 23:14:45 följande:
    TinaW Har en guide get sig på alla andra i tråden? Ja men då tycker jag att du ska anmäla de inläggen så de blir bortplockade omedelbartbums. Det är förövrgt inte ok att citera inlägg som blivit bortplockade och diskutera i tråden...
    Fast ett av dina inlägg är också borta, det där du påstod att TS hade skickat hotfulla meddelanden till din inbox. Eller var det bara ljug?
    If you love me - please don't feed me!
  • Kajsan
    cloudberry79 skrev 2009-09-12 23:29:03 följande:
    Fast ett av dina inlägg är också borta, det där du påstod att TS hade skickat hotfulla meddelanden till din inbox. Eller var det bara ljug?
    Om det har funnits ett sånt inlägg här så är det borta för att jag inte fick skriva det.
    Vilket jag inte hade vetat att jag inte fick göra.
    Och isåfall hade jag inte skrivit att nån skickat hotfulla meddelanden, för det hade vart ljug.
    Jag hade isåfall skrivit att jag fått flera _kränkande_ inlägg, inte hotfulla.
    Jo just det!
  • Kajsan
    tinaw skrev 2009-09-12 23:28:51 följande:
    Åh det har jag redan gjort. Samt kontaktat redaktionen för att få moderatorn ifråntagen sin status. Samt rört upp himmel och jord på andra ställen. Men frågan är ju vem som tar emot anmälningarna och vem som håller vem om ryggen.
    Jättebra! Klart vi ska följa reglerna trots att vi har olika åsikter i en sakfråga.
    Jo just det!
  • attvaragraviiid

Nu får jag väl slänga in ett par ord!
    För det första så tycker jag inte att det jag skrev var hotfullt eller kränkande på något sätt..
    Jag hoppas verkligen att du själv har upplevt eller varit i samma situation som jag var i.
    Jag tycker bara att det du skrev i början av tråden var kränkande till mig. När du skrev att ja men jag hade lätt sutit med mitt barn 24 timmar om dygnet, typ hallå? vem hade inte gjort det? - då menade du att jag var dålig som tyckte det var jobbigt?

• attvaragraviiid
    Stitchie skrev 2009-09-11 15:05:19 följande:
    Den som inte har suttit bredvid sitt barn vars hjärta stannar, som slutar andas, det tjuter och piper i alla maskiner runt omkring och du ser hjärtfrekvens sjunka.Den som inte sett sitt barn dö, gång på gång, och se sköterskor och läkare slå igång hjärtat igen.Den som inte upplevt oron för om han kommer leva imorgon bitti.Den som inte upplevt skammen och förnedringen, för det är så det känns, att ligga på BB och se alla mammor med sina barn, och inte själv ha något.Den kan endast försöka förstå, men du kan aldrig förstå hur det känns på riktigt. Du kan aldrig förstå hur det känns när du tittar in på det där barnet i kuvösen och undrar, vems är det? Var inte så snabba att döma varandra. Alla pratar om att det är så jobbigt att få barn, prova att innan du får komma hem och börja klaga över att du inte får sova, så kan du i 2-3 månader se ditt barn dö några gånger om dagen. Medkänsla och empati för andra kommer man långt med.
    Tack!! För att du är förstoende. Jag tror att om man inte själv har utsatts för en sådan situation är det lätt att döma.

Tråkigt att folk gör det endå!
  • Kajsan
    attvaragraviiid skrev 2009-09-13 20:27:43 följande:
    Nu får jag väl slänga in ett par ord! För det första så tycker jag inte att det jag skrev var hotfullt eller kränkande på något sätt.. Jag hoppas verkligen att du själv har upplevt eller varit i samma situation som jag var i. Jag tycker bara att det du skrev i början av tråden var kränkande till mig. När du skrev att ja men jag hade lätt sutit med mitt barn 24 timmar om dygnet, typ hallå? vem hade inte gjort det? - då menade du att jag var dålig som tyckte det var jobbigt?
    Jag har aldrig skrivit att du har vart hotfull mot mig, och det tycker jag naturligtvis inte
    I övrigt får jag ju tydligen inte prata om detta i tråden, eftersom jag inte får diskutera bortplockade anmälda inlägg i min gästbok.
    Så vi håller det till det.
    Jo just det!
  • Sarita

Jag har också haft ett barn på neo i Malmö, dock bara tio dagar. Det var våren 2008.

Jag tyckte personalen var fantastisk (ja utom en då, en som vi neoföräldrar kallade "Östtyskan", sen kan ni gissa hur hon var...) och BB-personalen var faktiskt också fantastisk. De ordnade så jag fick ligga på en sal utan andra barn (dvs med en annan neomamma); när jag kom traskade i korridoren klockan tre på nateen och hade varit på neo och ammat mötte jag alltid nån snäll sköterska som jag aldrig träffat med som visste precis vem jag var och varför jag varit iväg. Och de få ggr jag var inne på BB-rummet mer än för att hämta något - jag var ju på neo hela tiden - kom det alltid nån som hade letat efter mig och som udrarde hur jag mådde och om jag vilade ordentligt etc. Så de var super!

MEN. Det som inte var rimligt var detta:
    En snälla barnmorskan tyckte jag skulle kolla om jag kunde få bo på neo istället för att vara närmre mitt barn. Jag frågade på neo och de sa att det gick bra. Jag skrevs ut från BB, släpade ner grejerna och nävisstnä, det fanns inget rum, men jag kunde få bo i ett mottagningsrum på en nedfällbar brits. Fast bara före åtta och efter fem för de hade läkarmottagning där dagtid. På BB hade de tjatat om vila, men nur var jag ju utskriven, såjag fick väl vila i fåtöljen bredvid min sons kuvös då. Ja det vet ni ju hur bra vila man får på ett neonatalrum...

Svar på tråden Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!