• attvaragraviiid

Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!

Hejsan!
    Jag har en son på 5 månader (3månader), han föddes 2 månader för tidigt. I vecka 32. Min sambo och jag fick bo på neonatal avdelningen i 1 månad.
    Han kom sent på kvällen och de tog in honom till neonatal direkt, det gick inte spå bra vid födseln, han tappade puls m.m. Jag skickade in på BVC, alla sov och jag var skärrad och rent ut sagt chockad och orolig för allt som hade hänt. Hade ju inte räknat med att föda så tidigt och plus att han inte mådde bra. Jag blev lämnad själv på BB, jag behövde mitt stöd, min man med mig. Men det gick INTE! Istället skulle man ligga bredvid en annan mamma och må skit innombords. Nästa dag vaknade jag och hade inte fått någon som helst information om något på BB..Jag fick leta mig fram till matsalen. Där sitter man tillsammans med alla mammor och deras nyfödda barn (som är friska) själv sitter man och äter utan bebis och vet att man har en liten på neonatal som kämpar för livet..
    Är det rättvisst? jag mådde mer dåligt..
    På BB brydde sig inte personalen ett piss om mig..De brydde bara sig om alla mammor och deras bebisar..KÄNDE mig helt lost, dålig och illatillmods.....
    Jag stannade aldrig på BB, jag åkte hem utan att ens nämna ett ord till någon..Ingen saknade "mig" förens efter några dagar när det var dags för utskrvningen..HAHA sjukt ju??

Vår lilla han gick från respirator till aningslarm på bara några veckor. Under hela perioden vi var på neonatal fick vi prova på kängurumetoden (vi var de första i malmö) som skulle prova på detta. Det sägs att de förtidigt födda mår bra av detta, då de får kroppskontakt med sina föräldrar.
    Visst, jag märkte att vår son mådde mycket bättre, han växte och blev starkare och starkare för varje minut. Ingen hade trott att han skulle återhämta sig så fort.
    Men jag har många nackdelar med denna metod.
    För det första ville personalen att min lillkille skulle ligga på mig hud mot hud bokstavligen 24 timmar om dygnet. Till och med om jag bara skulle gå på toa eller äta lite så var detta jobbigt för personalen, får då var de tvungna att flytta alla sladdar och sånt, processen tod typ 10 minuter bara det. Man kände sig väldigt utanför och inte välbemött.
    Han låg ju i en kuvös i ett rum med 4 andra barn. De ville att jag skulle sova på en sjukhus säng som de skulle dra in i rummet, med en massa ljud, pip och folk omkring mig hela tiden. En massa andra föräldrar som springer ut och in. Hur ska jag kunna sova där? Jag vägrade. Klart jag gör allt för lillen, men att ligga med honom på mig även när jag själv skulle sova tyckte jag och min sambo var för mycket. Min sambo fick inte ens sova där med mig.
    Vi reste hem varje kväll efter att ha spenderat bokstavligen hela dagarna på avdelningen. En dag när vi skulle gå tidigare - vi hade varit där från cirka 9 på morgonen till 16 på eftermiddagen, så frågade en sur tant, Ja men ni kommer väl tillbaka liksom?
    Det är inte så lätt, då vi inte ens bodde i malmö. De erbjöd oss inget familjerum så länge han låg i kuvös.
    Nej, riktigt dålig förståelse är vad de har på den avdelningen....
    Jag mådde riktigt dåligt de första veckorna. Man oroas sig för lillen och är inspärrad i ett såkallat fängelse.
    Där fanns inte ens tillgång till att laga mat? och ändå krävde dom 24 timmars vistelse? Hur tänker man..
    Jag förstår att om vi hade kommit hem så hade också varit med lillen i 24 timmar, men detta i en helt annan miljö och då kan man ju äta och fixa andra saker.
    Inte bara ligga ner på en säng i 24 timmar. Gå på toa och äta utan att behöva fråga om lov.
    Sen när vi flyttades till familjerum (typ en vecka innan vi åkte hem) så mådde jag inte alls bra. Det fanns ingen tillgång till att laga mat. Jag fick inte lämna rummet, fick inte ta ut lillen från rummet heller. Jag satt bokstavligen ner i det rummet också 24 timmar om dygnet. De värsta jag vet med de där familjerummen är att "sköterskorna" bara går in. De knackar, men öppnar dörren samtidigt in till rummet. De hände till och med ett par gånger att jag satt och pumpade eller byta kläder, när de bara traskade in.......???? Okej...

Men det jag vill komma till är att efter vi använt oss av kängurumetoden i 4 veckor, så har vår sonb vääldigt svårt att vara själv. Han ska ligga på oss, han ska hela hela tiden vara uppe hos oss. Om jag måste på toa, så börjar han skrika direkt bara för att jag sätter ner honom i 1 minut. Det är så fruktansvärt krävande. Krävande!!! Jag kollade upp om detta skulle kunna vara något sammanband med kängurumetoden och visst kunde det de..

Tror ni det är det eller är han bara så?
    Det är mitt första barn så jag har inte så mycket erfarenhet.
    Tar gärna emot tips och råd, om någon kanske känner samma??
    Någon som känner som jag??

Nä usch, BB och neonatal för inte höga poäng i mina ögon!! Kommer aldrig i hela mitt liv föda i Malmö.
    De har fått sin chans..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-16 22:25
    (inte BVC) jag menade BB

• Svar på tråden Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!
  • Kajsan
    Frila2 skrev 2009-08-27 22:02:15 följande:
    Flera har redan svarat dig men jag måste bara kommentera. TS åkte hem från BB. Där var inte barnet ändå. Hon gick från BB utan att säga till och gick då till sitt barn. Som inte var på BB. Hon kände sig illa behandlad och inte sedd på BB pga att hon inte hade sitt barn där. Det är extremt påfrestande att sitta bredvid sitt instabila barn på sjukhus i timmar. Sitter man kängeru med ett barn med andningshjälp måste man sitta hela stilla, i timmar. Man kan inte lyfta barnet och byta position då det är alldeles för farligt för barnet. Det larmar KONSTANT på en sådan avdelning. Det plingar olika pling, hela tiden, på någons övervak. Varje gång det plingar tänker man "är det min?" "varför larmar det?" "är hon dålig?" "andas hon inte?" Vid VARJE pling (har man otur är det sådär 15 pling i minuten på en sådan sal). Samtidigt som man sitter helt stilla med sitt barn på bröstet ska man försöka pumpa så barnet får bröstmjölk. Detta går inte med barnet på bröstet eftersom man ligger eller halvsitter bakåt för att barnet ska kunna ligga bra och pumpar man bakåtlutad rinner inte mjölken ner i flaskan utan bredvid tratten och över hela än själv. För att få igång mjölken behöver man slappna av (= omöjligt på en sådan sal med ett svårt sjukt barn) och dricka mycket. Problemet är att du inte få gå och kissa när du behöver. Du kan inte lyfta upp barnet varannan timma och gå och kissa och sedan sätta dig igen. Barnet klarar inte så många förflyttningar. Max tre flytt per dag sa de till oss, alltså enkel väg. Att då kräva att TS ska sova inne på denna sal, med barnet hos sig, när man inte får röra sig, ska kunna pumpa och faktiskt få gå på toaletten ibland, det är mycket begärt. Att sova på salen och inte bli erbjuden föräldrarum är inte ok. Man klarar inte det som förälder. Du skriver att TS ska lära sig om föräldraska och vad det innebär. Det är väl snarare så att du behöver lära sig vad förståelse och empati betyder samt att inte uttala dig anklagande och kategoriskt om någonting du inte vet någonting om. Har man fått ett friskt fullgånget barn och inte behövt sitta bredvid sitt svårt sjuka barn så kan man inte förstå.
    Varför förutsätter du att jag inte vet vad jag pratar om ?
  • Frila2
    Kajsan skrev 2009-08-27 22:52:27 följande:
    Varför förutsätter du att jag inte vet vad jag pratar om ?
    Därför att jag inte vill tro att en mamma som varit i samma sits är så kategorisk och anklagande. Jag kan självklart ha fel. 

Sedan tycker jag att man får lov att tycka att barnen är krävande. Jag tycker att man ska få säga det högt eftersom det kan hjälpa någon annan som känner likadant att förstå att man inte är knäpp. Det har ingenting med föräldraskap att göra. Jag önskar att personalen hade informerat oss (nu menar jag mig och min man) om att barnet kommer vara otroligt klängigt och i behov av oss, alltså mer än många andra barn, då hon var van att vara på oss hela tiden. Det hade gjort att jag kanske hade orkat mer när vi kom hem.   
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • tinaw
    Frila2 skrev 2009-08-27 22:58:42 följande:
    Sedan tycker jag att man får lov att tycka att barnen är krävande. Jag tycker att man ska få säga det högt eftersom det kan hjälpa någon annan som känner likadant att förstå att man inte är knäpp. Det har ingenting med föräldraskap att göra. Jag önskar att personalen hade informerat oss (nu menar jag mig och min man) om att barnet kommer vara otroligt klängigt och i behov av oss, alltså mer än många andra barn, då hon var van att vara på oss hela tiden. Det hade gjort att jag kanske hade orkat mer när vi kom hem.   
    Visst kan det ibland vara så att prematurer är mer famnhungriga än fullgångna bebisar, även om det långt ifrån alltid är så. Men dessutom är man ju som förälder så SLUT, tröttkörd och i kris efter den psykologiska berg- och dalbana man gått igenom. Man har helt enkelt inte orken, och jag tror att även om ens barn är alldeles normalklängigt kan man i den situationen uppleva det som alldeles otroligt påfrestande på alla sätt. Det är verkligen inte enkelt, och just ett par månder efter hemkomsten brukar allt ramla ner i skallen på en, som att få en betongklump i huvudet...
  • cloudberry79
    Kajsan skrev 2009-09-02 18:33:38 följande:
    Ignorera? Vet du vad det betyder? För det du gjorde just nu är inte att ignorera ett inlägg, tvärtom. Om du tycker det är "trollfasoner" att ha andra åsikter än du så kanske du kan slå upp ordet "troll" också när du ändå håller på.
    Vad hon menar är att det är väldigt provocerande (alltså trollfasoner) att komma in och döma människor som är i en situation man själv inte kan föreställa sig förrän man själv varit där.
    If you love me - please don't feed me!
  • Kajsan

Så man får bara skriva i tråden om man håller med TS att det är synd om henne, annars är man ett troll?

Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!
  • cloudberry79
    Kajsan skrev 2009-09-02 20:37:08 följande:
    Så man får bara skriva i tråden om man håller med TS att det är synd om henne, annars är man ett troll?
    Nej, jag tycker inte synd om henne generellt sett, men du kommenterade saker som du missförstod och inte vet något om.
  • Kajsan
    cloudberry79 skrev 2009-09-02 20:37:46 följande:
    Nej, jag tycker inte synd om henne generellt sett, men du kommenterade saker som du missförstod och inte vet något om.
    Nu blev det nästan roligt här, vad vet du om vad jag vet något om och inte? Och framförallt , nä, jag har inte missförstått något, jag är läskunnig och ser ju vad TS skriver.

Ts skriver bland annat:
    " Om jag måste på toa, så börjar han skrika direkt bara för att jag sätter ner honom i 1 minut. Det är så fruktansvärt krävande. Krävande!!!"

Och då blir jag kallad troll för att jag reagerar och ifrågasätter om TS klurat innan på vad det innebär att vara förälder till ett nyfött barn som inte vill eller kan klara sig själv.
    Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!
  • Frila2
    Kajsan skrev 2009-09-02 20:41:57 följande:
    Nu blev det nästan roligt här, vad vet du om vad jag vet något om och inte? Och framförallt , nä, jag har inte missförstått något, jag är läskunnig och ser ju vad TS skriver.Ts skriver bland annat:" Om jag måste på toa, så börjar han skrika direkt bara för att jag sätter ner honom i 1 minut. Det är så fruktansvärt krävande. Krävande!!!"Och då blir jag kallad troll för att jag reagerar och ifrågasätter om TS klurat innan på vad det innebär att vara förälder till ett nyfött barn som inte vill eller kan klara sig själv.
    Det du inte kan förstå är hur man kan må efter några månader som prematurförälder. Chocken och besvikelsen över att det inte blev som man tänkt sig är en stor del i hur man mår. Att spendera de första veckorna som nybliven förälder på sjukhus, där man ibland inte ens får stanna över utan måste lämna sitt barn är helt fruktansvärt.

Det som är en stor grej efter man fått sitt prematurfödda barn är att man efter 5 månaders spädbarnstid har en bebis som är som en tremånaders (om född i v32, 2 månader om född i v28 etc).
    I "vanliga" fall har men efter 5 månader ett barn som man har rätt stort utbyte av, som kanske sover hyfsat på natten, som kanske klarar att ligga på golvet och underhålla sig själv i några minuter, som kan roa sig med en leksak en stund, som håll i en sked och banka i golvet etc... Om 3 månader kan inte någonting av detta och är mycket mer hjälplös. Efter 5 månader ska ett barn kunna vissa saker, som förälder är man rätt trött efter 5 månaders intensivt omhändertagande men ofta börjar man ändå känna att rutinerna kommer på plats. När bebisens utveckling och storlek inte stämmer överens med antalet månader som man som mamma kämpat, ja då blir det tungt.

Jag har en dotter på 8½ månad. Alla vet att en 8 månaders bebis kan ganska mycket, krypa, stå (vissa går), äter rätt bra, kan sitta själv och även sitta på golvet med en leksak och leka en stund. När man efter 8½ månad fortfarande har ett spädbarn på 5½ månad är det inte kul. Efter 8½ månads spädbarnstid så behöver man känna att det händer någonting, att det går framåt.

Ja, det är krävande att ta hand om ett spädbarn. Innan man fått sitt första barn kan man omöjligt förstå precis hur krävande det faktistk kan vara. Jag hade aldrig förstått hur trött man är som förälder till ett litet barn, hur man kan sova men ändå inte vara utsövd eftersom man sover på ett annat sätt. Hur jobbigt det är att bara komma iväg utanför dörren. Det är stor skillnad på att ta på sig och gå och ta på sig, barnet, ha koll på när man matat sist, kommer barnet bli vrålhungrigt när jag sitter i bilköer, har jag med mig allt, blöjor, kläder, kräkhanddukar...
    Att känna att ens barn är krävande är inte fel, det är istället modigt att säga det högt, och framförallt här på fl där man blir utskälld för att man inte tycker spädbarnstiden är rosaskimrande.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • cloudberry79
    Kajsan skrev 2009-09-02 20:41:57 följande:
    Nu blev det nästan roligt här, vad vet du om vad jag vet något om och inte? Och framförallt , nä, jag har inte missförstått något, jag är läskunnig och ser ju vad TS skriver. Ts skriver bland annat: " Om jag måste på toa, så börjar han skrika direkt bara för att jag sätter ner honom i 1 minut. Det är så fruktansvärt krävande. Krävande!!!" Och då blir jag kallad troll för att jag reagerar och ifrågasätter om TS klurat innan på vad det innebär att vara förälder till ett nyfött barn som inte vill eller kan klara sig själv.
    Så, har du ett mycket för tidigt fött barn? Det kan du ju svara på så man bestämma sig för om du är trovärdig eller ej. Och nej, jag tycker inte det känns krävande att ha ett barn som man bär, jag har burit min son sedan han föddes och gör det än. Däremot så vet jag också hur otroligt påfrestande tid det är på neo och att bb bara är till för mammor som har barn där.
  • trolltjejen

Jag känner igen mycket av de känslor TS skriver. Det är jättejobbigt att vistas på sjukhus så mycket. När jag var i den sitsen var jag i chocktillstånd, inte alls beredd på att få barn. 'personalen på neo förväntade sig mycket, jag kände mig ej väl behandlad. De fick mig att känna mig som en dålig mamma för att jag inte var där så mycket som de ville.

De jämförde hela tiden med en nybliven förälder, men det är helt annorlunda. Då jag sedan kom hem med mitt barn fick jag en FRIHET. Då kunde jag ju gå ut och gå med mitt barn, Jag kunde göra andra sysslor medans hon sov. Vad gjorde det att jag inte fick sova om nätterna. Det var ju fantastiskt att bli väckt av ett barnaskriv var tredje timme. JAg fick ta upp henne i min famn. I stället för att bli väckt av en väckarklocka var tredje timmer för att sätta mig vid en ammningspump samtidigt som mitt barn låg på sjukhus. Just det sistnämnda hade personalen så lite förståelse för. Nej, man skulle låtsas vara glad nyblivet förälder och hellst itne visa känslor. Än idag, snart fem år senare kan jag känna mig ledsen över personalens bemötande. För övrigt är det bra idag. Min dotter är frisk och förskolepersonalen är fantastisk. Det är stor skillnad på dom och neo-personalen.

Svar på tråden Kängurumetoden - Hat mot BB - illa behandlad!!