• heter

Rolex, Breitling och andra dyrare klockor

Jag och en vän har suttit och diskuterat hur gemene man ser på dyrare klockor som Rolex, Breitling, Tag Heur, Patek Phillipe och Jaeger osv. Vilket märke upplever ni är "finast" och "dyrast"?
    Vilka anser ni kommer på samma plats? T ex, tycker ni att Rolex och Breitling är lika "fina" och dyra" eller är en finare än den andra? Är Tag "billig" osv?
    Nu tänker vi inte att ni måste gilla utseendet på klockan utan mer hur ni upplever varumärket?
    Ni får gärna rangordna klockorna om ni vill också, delad plats är tillåtet om det behövs.

Om ni känner att ni vill beskriva stereotypen av en människa som har ett visst märke så är det också okej.

• Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor
  • Adoniram

Först vill jag kommentera kvinnodiskussionen. Få kvinnor har förstånd på klockor och som man kan se här i tråden så tänker ett fruntimmer i helt andra banor om män. (Det där med BMW tyckte jag var roande att läse eftersom jag hade en liknande diskussion med 3 tjejer igår. De ville aldrig ha en pojkvän som körde BMW eftersom de såg BMW är ett 'blatte-merca".) Poängen är att dessa kvinnor, och dem som nämns längre upp i tråden, inte tänker på om det är en bra bil, hur motern är, hur köregenskaperna är osv. De tänker i helt andra banor.

Det samma gäller klockor. Det ska uppfylla fruntimmrets syn på image osv. Sitter man med en A. Lange & Söhne klocka till 500.000kr kommer de flesta nog bara se det som en tråkig klocka eftersom det är ett ganska okänt märke och många modeller är diskreta.

Men det finns ju undantag. Jag var på besök hos mitt ex härom dagen och hon kommenterarde min Tag Heur som "är den där klockan inte väldigt dyr, så där en 10 000kr?". Min Tag Heur är diskret och inte en flashar-modell. Den kostade mig ca. 20 000kr och jag bär den för att jag alltid har gillat modellen och det passer min vardagsstil. Det var roligt att höra att hon hade lite koll :)

En sak som stör mig är folk som har en kvalitetklocka och vill visa fram den oavsett vad. Folk i billiga jeans och en t-shirt som går runt och flashar deras massiva Breitling eller folk i kostym med den dyraste Citizen som inte alls passar till resten av kläderna.
    Jag har mer respekt för en man som bär en billig klocka som passar stilen, än en som ska flasha sitt dyra ur.

• 2timearound
    heter skrev 2009-08-15 15:29:14 följande:
     Kan inte bli bättre än såhär, jag föredrar också stora klockor 10 gånger av 10. Vilken storlek på klockor gillar ni som skriver?
    Jag gillar stora klockor på både män och kvinnor, dock inte "oversize". Klockan ska passa armen, bäraren. På tjejer ska klockan vara en stor damklocka, helst inte en herrklocka. Till största delen för att länkarna ofta är lite för grova, inte den egentliga diametern på uret.

Personligen är jag glad över att det inte längre är så polpulärt med UTC på Breitlingklockor. Det beror väl iof främst på att Breitling gjorde om den så att den bara är funktionell, inte så snygg.

Detta är utan konkurrens den snyggaste klockan just nu. Det har kommit 4 stycken till Sverige, två till oss!

http://www.raymond-weil.com/EN/Watches/Men-Ladies-Watches.html

(hoppas länken funkar)
    Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • 2timearound

.....funkade inte

Klicka på länken, välj "Nabucco" och sedan "discover the collection". Vänta till Cuore Caldo kommer upp. Mums!

• MY2004
    Adoniram skrev 2009-08-16 10:15:35 följande:
    Först vill jag kommentera kvinnodiskussionen. Få kvinnor har förstånd på klockor och som man kan se här i tråden så tänker ett fruntimmer i helt andra banor om män. (Det där med BMW tyckte jag var roande att läse eftersom jag hade en liknande diskussion med 3 tjejer igår. De ville aldrig ha en pojkvän som körde BMW eftersom de såg BMW är ett 'blatte-merca".) Poängen är att dessa kvinnor, och dem som nämns längre upp i tråden, inte tänker på om det är en bra bil, hur motern är, hur köregenskaperna är osv. De tänker i helt andra banor.Det samma gäller klockor. Det ska uppfylla fruntimmrets syn på image osv. Sitter man med en A. Lange & Söhne klocka till 500.000kr kommer de flesta nog bara se det som en tråkig klocka eftersom det är ett ganska okänt märke och många modeller är diskreta.Men det finns ju undantag. Jag var på besök hos mitt ex härom dagen och hon kommenterarde min Tag Heur som "är den där klockan inte väldigt dyr, så där en 10 000kr?". Min Tag Heur är diskret och inte en flashar-modell. Den kostade mig ca. 20 000kr och jag bär den för att jag alltid har gillat modellen och det passer min vardagsstil. Det var roligt att höra att hon hade lite koll :)En sak som stör mig är folk som har en kvalitetklocka och vill visa fram den oavsett vad. Folk i billiga jeans och en t-shirt som går runt och flashar deras massiva Breitling eller folk i kostym med den dyraste Citizen som inte alls passar till resten av kläderna.Jag har mer respekt för en man som bär en billig klocka som passar stilen, än en som ska flasha sitt dyra ur.
    flasha? en klocka är även ett smycke! Den som tar sig råd att köpa en sådan klocka har väl rätt att vara stolt över den och få visa upp den?
  • heter

Personligen är jag glad över att det inte längre är så polpulärt med UTC på Breitlingklockor. Det beror väl iof främst på att Breitling gjorde om den så att den bara är funktionell, inte så snygg.

Vad betyder utc?

• 2timearound
    heter skrev 2009-08-19 20:48:40 följande:
    Personligen är jag glad över att det inte längre är så polpulärt med UTC på Breitlingklockor. Det beror väl iof främst på att Breitling gjorde om den så att den bara är funktionell, inte så snygg.Vad betyder utc?
    Kort förklarat är UTC den lilla "extraklocka" som fästs mellan själva uret och länken. Piloter använder den för att ha en universell tid i luftrummet.
  • jfkr

breitling är enligt mig dom uren som ger mig mest valuta för pengarna och då menar jag "kvalite" har en chrono superocean och använder den varje dag, den passar till allt från kalsonger till snickarbyxor från snickarbyxor till kavaj, och tycker absolut inte att det är ett flash ur utan en vanlig vardags klocka...ps en klocka borde alla ha och inte bara i mobilen

• BinoTeo
    Hej!

Vi listade precis lite dyra klockor och var sin hyfsad motsvarighet som är billigare. www.binolino.com/

Intressant att läsa här i tråden om varför man vill/inte vill köpa den dyra varianten. Ni som har de dyra klockorna, vad är det största argumentet? Kvalité? Känsla av varumärke? Status? 

Har ett par dyra klockor och flera billigare själv. Mest ofta blir det min 15 år gamla Omega Seamaster.

Teo
  • auster

Tycker Breitling är snyggt på kvinnor. Sambon har en Galactic 36 med pärlemortavla som är ser väldigt bra ut. Det där blanka Breitlingstålet funkar inte så bra på killar tycker jag.

Men för egen del är det Rolex som gäller. Jag har en Explorer II (ref 16570) och en Daytona i vitguld och racing dial (ref 116590). Den senare har ett nypris på 229000 kr, men jag fick en två år gammal på auktion för 96 000 kr. Så köp inte nytt!

Om jag bara fick ha en klocka i livet hade det varit Explorer II. Den är så extremt användbar. Den lyfter varsamt en skjorta och kostym men funkar bra lika bra till en mörkblå Uniqlo polo. Väldigt understated luxury, helt utan bling.

• Tihi
    auster skrev 2015-09-24 22:46:34 följande:
    Tycker Breitling är snyggt på kvinnor. Sambon har en Galactic 36 med pärlemortavla som är ser väldigt bra ut. Det där blanka Breitlingstålet funkar inte så bra på killar tycker jag.

Men för egen del är det Rolex som gäller. Jag har en Explorer II (ref 16570) och en Daytona i vitguld och racing dial (ref 116590). Den senare har ett nypris på 229000 kr, men jag fick en två år gammal på auktion för 96 000 kr. Så köp inte nytt!

Om jag bara fick ha en klocka i livet hade det varit Explorer II. Den är så extremt användbar. Den lyfter varsamt en skjorta och kostym men funkar bra lika bra till en mörkblå Uniqlo polo. Väldigt understated luxury, helt utan bling.
    Håller med om att Explorer är en jättebra allroundklocka om man bara fick ha en klocka för resten av livet. Motsvarande för damer är ju OP kan man säga eller förstås en DJ fast den har ju datum. Men OP och Explorer funkar till allt, tycker jag.
    Daytonan är jättefin så grattis till den! Skål

Du är en man (antar jag) vad tycker din sambo om 36 mm? Hur liten kunde hon tänka sig när ni köpte den? Vad tycker du är för litet på en random kvinna på stan under 50 år eller har du ingen åsikt? Klockorna har ju varit så stora dom sista åren och en 26 mm DJ eller 28 mm Breitling Callistino t ex som kändes lagom stor för 10-15 år sen känns ju som en barnklocka idag när man är van att se så stora klockor på alla. Hur ser du på saken?
  • PRT

Breitlings herrklockor ligger nog snäppet före Rolex skulle jag säga. Breitlings herrklockor är mer prisvärda och väldigt populära.

// PRT

herrklockor & damklockor
Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor