Hej alla klockintresserade! Jättekul att läsa vad ni tycker om klockor. Själv har jag en klockbutik och min man är urmakare så jag kan en del om klockor....
Av de klockor som du räknade upp, ts, är bara två av märkena egentligen med på "världens tio-i-topp!. Det är Patek och Jaeger.
De andra märkena är, trots att de är relativt stora, inte lika exklusiva. När ett märke bedöms och kategoriseras tittar men på bl a hur många komplikationer märket som helhet har i kollektionen. Fler av märkena bland världens främsta tio är t ex Audemars Piguet och Glashütte. Dessa kollektioner är knappt tillgängliga för "en vanlig Svensson" om man säger så, men såklart jättespännande att titta på.
I min egen kollektion har jag Breitling ca 70.000, Jaeger Le Coultre ca 65.000, Longines ca 50.000 och Seiko ca 8.500 ( )! Av dess är absolut Jaegern den mest prestigefyllda, Breitlingen den mest omtyckta och Seikon den mest använda.
Själv är jag lite trött på Breitling, Rolex och Omega. Jag är bara så less på blinget, gubbet och tråket! Just nu håller en ny stjärna på att stiga på klockhimlen, och det är Raymond Weil. Fy faan va grymma de är just nu. Helt nytt utseende och helt ny prisklass. Weil släppte en model, http://www.raymond-weil.com/EN/NEW-WATCH-MODELS.html Nabucco som bara exploderade. Den är jävligt VASS och inte blingig, gubbig eller tråkig, bara vass.
Nu ska jag dra från jobbet, men tittar in senare....