• heter

Rolex, Breitling och andra dyrare klockor

Jag och en vän har suttit och diskuterat hur gemene man ser på dyrare klockor som Rolex, Breitling, Tag Heur, Patek Phillipe och Jaeger osv. Vilket märke upplever ni är "finast" och "dyrast"?
    Vilka anser ni kommer på samma plats? T ex, tycker ni att Rolex och Breitling är lika "fina" och dyra" eller är en finare än den andra? Är Tag "billig" osv?
    Nu tänker vi inte att ni måste gilla utseendet på klockan utan mer hur ni upplever varumärket?
    Ni får gärna rangordna klockorna om ni vill också, delad plats är tillåtet om det behövs.

Om ni känner att ni vill beskriva stereotypen av en människa som har ett visst märke så är det också okej.

• Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor
  • Kan inte bli bättre än såhär
    heter skrev 2009-08-15 14:49:01 följande:
    Vaaa? Tycker folk på allvar att Breitling är blingit och ser billigt ut? Det skulle verkligen förvåna mig. Jag förstår att alla inte kan gilla allt men jag kan ju inte tycka att Breitling är "för mycket" så vida det inte handlar om en 18 karats guldklocka med tusen diamanter förstås. Vad tycker du? Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-08-15 14:45:53 följande:
    De män jag har träffat som burit Breitling har varit allt annat än brackiga, men de har å andra sidan varit äldre och haft mycket gott ställt. Dessutom har de jag träffat varit piloter samt ägare till företag inom flygbranchen så det kan ju ligga något i det. Ingen av de yngre män jag känner bär dock Breitling utan samtliga Rolex av olika modeller. Mycket inne att ha ett klock rack där de hänger runt om...
  • 2timearound

Hej alla klockintresserade! Jättekul att läsa vad ni tycker om klockor. Själv har jag en klockbutik och min man är urmakare så jag kan en del om klockor....

Av de klockor som du räknade upp, ts, är bara två av märkena egentligen med på "världens tio-i-topp!. Det är Patek och Jaeger.

De andra märkena är, trots att de är relativt stora, inte lika exklusiva. När ett märke bedöms och kategoriseras tittar men på bl a hur många komplikationer märket som helhet har i kollektionen. Fler av märkena bland världens främsta tio är t ex Audemars Piguet och Glashütte. Dessa kollektioner är knappt tillgängliga för "en vanlig Svensson" om man säger så, men såklart jättespännande att titta på.

I min egen kollektion har jag Breitling ca 70.000, Jaeger Le Coultre ca 65.000, Longines ca 50.000 och Seiko ca 8.500 ( )! Av dess är absolut Jaegern den mest prestigefyllda, Breitlingen den mest omtyckta och Seikon den mest använda.

Själv är jag lite trött på Breitling, Rolex och Omega. Jag är bara så less på blinget, gubbet och tråket! Just nu håller en ny stjärna på att stiga på klockhimlen, och det är Raymond Weil. Fy faan va grymma de är just nu. Helt nytt utseende och helt ny prisklass. Weil släppte en model, http://www.raymond-weil.com/EN/NEW-WATCH-MODELS.html Nabucco som bara exploderade. Den är jävligt VASS och inte blingig, gubbig eller tråkig, bara vass.

Nu ska jag dra från jobbet, men tittar in senare....

Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • Mealla

Jag har skummat igenom diskussionen lite och forstatt att det galler herrklockor, eller?

Jag ar inte speciellt insatt eller har storre koll pa herrklockor maste erkannas, men om diskussionen skulle galla bade herr och damklockor sa tycker jag att vissa marken saknas pa damsidan som tex Cartier, Bvlgari.

Mealla skrev 2009-08-15 15:04:33 följande:
    Jag har skummat igenom diskussionen lite och forstatt att det galler herrklockor, eller?Jag ar inte speciellt insatt eller har storre koll pa herrklockor maste erkannas, men om diskussionen skulle galla bade herr och damklockor sa tycker jag att vissa marken saknas pa damsidan som tex Cartier, Bvlgari.
    Jag har två unisex/herr gillar storleken 3,5 cm. Skulle nog bli nipprig på ett typiskt damur, inte jag helt enkelt.
  • heter

Diskussionen gäller både dam-och herrklockor förstås. Och kanske främst hur man upplever märket och dess "status".

Jag upplever inte heller Breitling som brackigt, inte alls faktiskt. Inte i de kretsar jag rör mig iaf. Kan det vara skillnad på det kanske? Jag vet inte.

2timearound. Gud vad intressant att få dig med i diskussionen. Tanken med tråden var mer exklusiva Svensson-klockor eller vad jag ska kalla det. Jag misstänker att det inte finns alltför många som kan Piguet och allt vad de heter.

Kan inte bli bättre än såhär, jag föredrar också stora klockor 10 gånger av 10.

Vilken storlek på klockor gillar ni som skriver?

• Tjoflöjt

Kan inte bli bättre än så här har en perfekt beskrivning på brackig, särskilt nr 28.

Jag tror TS är lite känslig vad gäller Breitling, har du en själv kanske ;)

För mig ska en klocka vara diskret och klassisk, och en kille som kommer med en jätteblaffa med en massa bling-bling på går bort direkt. Men det är ju bra att ni killar har något att jämföra, visitkort är ju så 80:tal, och kroppsdelar kan man ju inte hiva fram hur som helst :D (sorry, kan inte låte bli, men ni killar är så roliga med era klockor).

Här är mina klockor, först min senaste. Den är 4,1 cm och används aldrig.
    www.uret.se/hublot-big-bang-aspen-diamonds-41-mm-p-4062.html

Min absoluta favorit som jag har på mig 24-7
    www.uret.se/rolex-yachtmaster-silver-dial-steelplatinum-oysterlock-p-1142.html

Och denna som jag inte heller tycker om. Armbandet är helt fel i mitt tycke även om det är klassiskt.
    www.uret.se/rolex-datejust-white-dial-yellow-gold-steel-jubilee-bracelet-d-p-4902.html

Har ej betalat dessa priser för dem utan två är gåvor och den jag köpt själv är köpt genom en resande vän vilket drog ner priset betydligt.

• Choklad och Nötter

Breitling är bäst!

• Viewsonic

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-08-15 14:38:19 följande:

Ja och det är billigt i samanhanget
    I sammanhanget ja. Men det sades att det var något som alla har råd att köpa? Mycket lustigt. Det är två månadslöner efter skatt för en del. Nog för att jag älskar schyssta ur, men anar lite brist på verklighetsanknytning här kanske?
  • Viewsonic
    heter skrev 2009-08-15 14:36:04 följande:
    Klass på Tag? Det var intressant att läsa. Nu menar jag inte att det är något fel på dem, inte alls, jag gillar dem själv men jämfört med de andra märkena vi pratar om så tycker jag att de är billiga. Det tyckte mina vänner också som jag har nämnt. Men tro nu inte att jag dissar Tag bara för så är inte fallet. Men jag tycker att Rolex och Breitling är långt över Tag i "klass".
    Ja det skiftar väl vem man frågar. Detta var uttalande från högsta klassen. Men att hänga upp sig på pris behöver man inte göra. I somras sågs prinsessan Madeleine med en klocka som kostar ca 700:-. Lämnar nu tråden. Anar Blondinbella-varning.
Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor