• heter

Rolex, Breitling och andra dyrare klockor

Jag och en vän har suttit och diskuterat hur gemene man ser på dyrare klockor som Rolex, Breitling, Tag Heur, Patek Phillipe och Jaeger osv. Vilket märke upplever ni är "finast" och "dyrast"?
    Vilka anser ni kommer på samma plats? T ex, tycker ni att Rolex och Breitling är lika "fina" och dyra" eller är en finare än den andra? Är Tag "billig" osv?
    Nu tänker vi inte att ni måste gilla utseendet på klockan utan mer hur ni upplever varumärket?
    Ni får gärna rangordna klockorna om ni vill också, delad plats är tillåtet om det behövs.

Om ni känner att ni vill beskriva stereotypen av en människa som har ett visst märke så är det också okej.

• Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor
  • Vassandra
    heter skrev 2009-08-14 23:09:03 följande:
    Tack för kvällens stora skratt i din beskrivning. Du verkar kunna det här med klockor. Jag är faktiskt inne på din linje. Jag tycker också att Breitling är finare än Rolex på alla sätt och vis. Den enda Rolex jag riktigt gillar är Yachtmaster och förmodligen för att den liknar en Breitling ganska mycket. Jag kan fråga en miljon frågor om klockor om du vill, det är ett stort intresse för mig. Och förstoringsglaset håller jag verkligen med om att det förstör hela looken.
    Tro mig, den där konversationen är tagen ur verkliga livet, bara namnen har ändrats för att skydda de oskyldiga. Sådana saker dyker upp i konversation så ofta i tjejsällskap, inte bara klockor, utan allt möjligt. Det blir emellanåt kommentarer som 'Är han äldre?'

Detta är för att tjejer ser tillhörighet på fyisiska saker - att ett visst ting är antingen oberoende av ålder, passande för unga män, eller passande för äldre män. Ett bra exempel är BMW versus Mercedes. Killar under 40 kör BMW, resten kör Mercedes. Tjejer föredrar BMW mycket med hänvisning till detta.

Detta är ett bra exempel på hur varumärkens styrkor fungerar. Det är bara en handfull tjejer som känner till att Mercedes är dyrare att köpa än BMW. Trots detta så föredrar tjejer BMW - det handlar inte om kostnaden - det handlar om vad varumärket utstrålar och representerar. Där har BMW en sportig framtoning som känns vind för våg, litet rå och samtidigt sofistikerad. Mercedes å andra saidan - ja, de känns som Rolex.

Men återigen, de flesta tjejer bryr sig inte om varken bilmärken eller klockmärken.

Jag vet inte vad en Yachtmaster är och kan inga andra modeller heller för den delen. Jag kan se skillnad på en dyr Breitling och en av de billigare. Det finns heller inga andra tjejer som kan klockmodeller på den nivån som killar kan.
  • heter

Ännu ett klockrent inlägg av dig. Nu blev jag nyfiken hur du ser skillnad på en dyr och billig Breitling om du inte är så intresserad av klockor som jag först trodde att du var? Jag får även hålla med om att det är få tjejer som är speciellt intresserade av klockor verkar det som när jag ser mig omkring i min umgängeskrets.

Vassandra skrev 2009-08-14 23:32:27 följande:
    Tro mig, den där konversationen är tagen ur verkliga livet, bara namnen har ändrats för att skydda de oskyldiga. Sådana saker dyker upp i konversation så ofta i tjejsällskap, inte bara klockor, utan allt möjligt. Det blir emellanåt kommentarer som 'Är han äldre?' Detta är för att tjejer ser tillhörighet på fyisiska saker - att ett visst ting är antingen oberoende av ålder, passande för unga män, eller passande för äldre män. Ett bra exempel är BMW versus Mercedes. Killar under 40 kör BMW, resten kör Mercedes. Tjejer föredrar BMW mycket med hänvisning till detta. Detta är ett bra exempel på hur varumärkens styrkor fungerar. Det är bara en handfull tjejer som känner till att Mercedes är dyrare att köpa än BMW. Trots detta så föredrar tjejer BMW - det handlar inte om kostnaden - det handlar om vad varumärket utstrålar och representerar. Där har BMW en sportig framtoning som känns vind för våg, litet rå och samtidigt sofistikerad. Mercedes å andra saidan - ja, de känns som Rolex. Men återigen, de flesta tjejer bryr sig inte om varken bilmärken eller klockmärken. Jag vet inte vad en Yachtmaster är och kan inga andra modeller heller för den delen. Jag kan se skillnad på en dyr Breitling och en av de billigare. Det finns heller inga andra tjejer som kan klockmodeller på den nivån som killar kan.
  • jaghopparhögt
    Vassandra skrev 2009-08-14 23:32:27 följande:
    Tro mig, den där konversationen är tagen ur verkliga livet, bara namnen har ändrats för att skydda de oskyldiga. Sådana saker dyker upp i konversation så ofta i tjejsällskap, inte bara klockor, utan allt möjligt. Det blir emellanåt kommentarer som 'Är han äldre?'Detta är för att tjejer ser tillhörighet på fyisiska saker - att ett visst ting är antingen oberoende av ålder, passande för unga män, eller passande för äldre män. Ett bra exempel är BMW versus Mercedes. Killar under 40 kör BMW, resten kör Mercedes. Tjejer föredrar BMW mycket med hänvisning till detta. Detta är ett bra exempel på hur varumärkens styrkor fungerar. Det är bara en handfull tjejer som känner till att Mercedes är dyrare att köpa än BMW. Trots detta så föredrar tjejer BMW - det handlar inte om kostnaden - det handlar om vad varumärket utstrålar och representerar. Där har BMW en sportig framtoning som känns vind för våg, litet rå och samtidigt sofistikerad. Mercedes å andra saidan - ja, de känns som Rolex.Men återigen, de flesta tjejer bryr sig inte om varken bilmärken eller klockmärken.Jag vet inte vad en Yachtmaster är och kan inga andra modeller heller för den delen. Jag kan se skillnad på en dyr Breitling och en av de billigare. Det finns heller inga andra tjejer som kan klockmodeller på den nivån som killar kan.
    Intressant, men detta måste väl enbart gälla arbetarklass/medelklasstjejer som dejtar killar ett snäpp upp på skolan?
  • Vassandra
    heter skrev 2009-08-14 23:54:37 följande:
    Ännu ett klockrent inlägg av dig. Nu blev jag nyfiken hur du ser skillnad på en dyr och billig Breitling om du inte är så intresserad av klockor som jag först trodde att du var? Jag får även hålla med om att det är få tjejer som är speciellt intresserade av klockor verkar det som när jag ser mig omkring i min umgängeskrets.
    Storleken bland annat, om hela klockan är större så vet jag att det sannolikt är en dyrare modell av Breitling. Även detaljer som att det finns den där lilla extra klockan som en egen del, fristående och nedanför det stora uret. Dom klockor som har sådana är av dyrare modell. Eller har jag fel?
  • Vassandra
    jaghopparhögt skrev 2009-08-15 00:00:02 följande:
    Intressant, men detta måste väl enbart gälla arbetarklass/medelklasstjejer som dejtar killar ett snäpp upp på skolan?
    Ah, då kommer vi till regel nummer ett i kategorin 'Ekonomi hos killar'.

§1. Att en man kör en dyr bil är ej synonymt med god ekonomi.

§2. Det är statistiskt bevisat att om mannen kör en dyr bil så lider dennes ekonomi på samtliga andra punkter, ergo mannen har en fil bil, men är för övrigt fattig.

§3. Det är statistiskt bevisat att om en man har 300 000kr att spendera på en bil för att fortfarande ha råd att underhålla bilen med däck, service, m.m. så spenderar mannen istället 400 000kr på bilen och får därmed en ansträngd ekonomi medförande att bilen blir ett ekonomiskt bekymmer istället en rolig tillgång.

§4. Det finns män som färdas i bilar i värda 2 miljoner och som skulle kunna ha köpt avsvärt dyrare bilar än så eller fler därill och samtidigt ha en avslappnad ekonomi. Dessa män är rika på riktigt och väldigt ovanliga att beskåda i vilt tillstånd.

Summan blir att de allra flesta killar som kör en dyrare bil har ofta prioriterat bilen i sin ekonomi. Det är upp till var och en, men det är inte roligt att vara med en kille som hela tiden har bilen som sin ögonsten. Det går inte att parkera vart som helst med risk att bilen blir repad eller går en parkeringsskada och det är oerhört noggrannt hur tjejen kliver i och ur för att inte slita på lädret. Nej, de flesta killar borde köpa en bil som de har råd med och använda den som en bil är tänkt att användas. Helt OK att tycka om sin bil, men det får inte bli den där ögonstenen som man varje månad spenderar femsiffrigt på i form av banklån. Då är det svårt att avnjuta bilen.

Så när det gäller "medelklasstjejer som dejtar ett snäpp upp på skalan" så kan det väldigt ofta -se ut- som att en kille är avsevärt rikare än vad han i själva verket är.

Samtidigt så måste jag säga attt jag troligtvis bara har kanske 5 väninnor av en bit över 100 som seriöst väger in killars tillgångar. Det är inte lika vanligt som killar tror. Däremot så uppskattar alla tjejer fina saker och möjligheten att kunna spendera pengar. Det är roligt, men långt ifrån det som är viktigt i ett förhållande.
  • Tjoflöjt
    heter skrev 2009-08-14 22:08:57 följande:
    Fiafria, tycker du att Breitling är modeklocka? Det är jag lite förvånad över att någon tycker. Men intressant att läsa.
    För mig känns Breitling brackigare än Rolex. Även om Rolex klockor kanske inte är så jäkla nytänkande, andas de klassisk stil. Men som Vassandra skriver, tjejer är inte klockfixerade som ni killar är... ;)

Och Vassandra, kan inte du skriva en bok (nästan omv ad som helst), jag skulle absolut läsa den :D
  • Vassandra
    Tjoflöjt skrev 2009-08-15 09:31:02 följande:
    Och Vassandra, kan inte du skriva en bok (nästan omv ad som helst), jag skulle absolut läsa den :D
    Du är inte ensam FiaFria, andra säger liakdant. Men VAD vill folk att jag skall skriva om? Jag är inte typen som sätter mig och skriver spännande fiction.
  • heter

Ja, Vassandra skriver jättebra. Skriv en artikel och varumärken och hur vi upplever dem t ex.

Fiafria, ursäkta en kanske dum fråga men vad betyder "brackigare"? Och en parentes Breitling har funnits ungefär lika länge som Rolex (om jag inte minns helt åt helvete) men var mer för piloter och i flygplan osv. Titta på Arlanda vilka klockor som hänger på väggen där. Det är Breitling.

Tjoflöjt skrev 2009-08-15 09:31:02 följande:
    För mig känns Breitling brackigare än Rolex. Även om Rolex klockor kanske inte är så jäkla nytänkande, andas de klassisk stil. Men som Vassandra skriver, tjejer är inte klockfixerade som ni killar är... ;)Och Vassandra, kan inte du skriva en bok (nästan omv ad som helst), jag skulle absolut läsa den :D
  • Viewsonic

Frågade klassens största snobb (rik östermalmsbo) om jag skulle köpa en Breitling eller en Tag. Tag tveklöst sa han. Rolex ville jag inte ha, för att det cirkulerade så mycket kopior. Det var mer klass på Tag.

Vet inte varför, men det var så han sa.

• Viewsonic
    Viewsonic skrev 2009-08-15 14:24:49 följande:
    Frågade klassens största snobb (rik östermalmsbo) om jag skulle köpa en Breitling eller en Tag. Tag tveklöst sa han. Rolex ville jag inte ha, för att det cirkulerade så mycket kopior. Det var mer klass på Tag. Vet inte varför, men det var så han sa.
    Han sa också att Breitling var lite mer modeklocka. Men Tag billiga? Min kostade 16.000:-.
Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor