• BettanB

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

monchichi76 skrev 2009-09-07 18:51:58 följande:
    Där håller jag inte med...jao, lite.. Men jag tror fullt ut på att man blir gravid då kroppen är redo...efter ett MF/MA. Men problemt för mig, dig och många andra är ju sen att kunna behålla graviditeten. Och där håller jag med dig om att ge kroppen all den hjälp som den kan få! Jag ser det som två skilda saker..
    Hade min kropp varit "redo" så hade jag inte fått missfall; det är helt idiotiskt att påstå att kroppen skulle "ha koll" på om den är redo att bli gravid eller ej. Blir nästan lika förbannad som när någon påstår att 5 missfall beror på "otur".
    NB; jag säger INTE att man inte kan få en framgångsrik graviditet direkt efter ett missfall. Bara att det är korkat att påstå att kroppen skulle ha den kollen. Jag ÖNSKAR att min kropp hade så bra koll; hellre vänta på plus än att få mf efter mf.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    BettanB skrev 2009-09-07 20:45:05 följande:
    Hade min kropp varit "redo" så hade jag inte fått missfall; det är helt idiotiskt att påstå att kroppen skulle "ha koll" på om den är redo att bli gravid eller ej. Blir nästan lika förbannad som när någon påstår att 5 missfall beror på "otur". NB; jag säger INTE att man inte kan få en framgångsrik graviditet direkt efter ett missfall. Bara att det är korkat att påstå att kroppen skulle ha den kollen. Jag ÖNSKAR att min kropp hade så bra koll; hellre vänta på plus än att få mf efter mf.
    Och nu lät jag jäkligt grinig; sorry.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

NB:
    Det var alltså frasen "Du blir gravid när din kropp är redo för det " som jag vänder mig emot; jag tror INTE att kroppen kan veta om den är "redo" eller ej.

Alltså INTE att sammanblanda med att jag ÄVEN anser det vist att vänta (ge slemhinnan tid att återställa sig, cykeln att hitta tillbaks etc etc). Detta speciellt om man skrapats och om man haft upprepade missfall (dvs TRE eller fler).

Är ni med?

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    TantTingeling skrev 2009-09-08 00:15:51 följande:
    Bettan: Säger folk verkligen till dig att det måste vara otur? Hoppas inte, det vore osedvanligt puckat... Nu säger jag INTE att det inte är klokt att vänta, men jag funderar bara lite kring hur du ser på saken. Tror du att dina missfall hade skett oavsett när, i relation till föregående mf, som du blivit gravid? Dum fråga kanske, men jag menar; dina mf beror ju knappast på att livmoderns slemhinnetjocklek eller eventuella "rester" i livmodern mm. (som ju många har som argument för att vänta), utan de beror nog snarare på immunologiska och/eller hormonella orsaker (kanske sköldkörteln). Nu påverkas ju såväl immunssytemet som hormonbalansen av graviditet och mf/ma och tar jusåklart  tid att återskapa. Är det detta du tänker på när du argumenterar för att vänta, eller är det nåt annat?  Har du förresten blivit gravid direkt efter mf/ma någon gång? Oj vad rörigt det blev, går det att begripa? Hursomhelst: jag tycker att du är klok och tålmodig som fixar att vänta :)
    Ohja, får ofta höra att det skulle vara just otur eller liknande.
    Nej, jag tror inte att mina mf beror på att jag inte väntat (för det har jag, alla gånger utom 1), men varför chansa? SÅ bråttom känner jag inte att jag har. Jag vill åtminstone maximera mina chanser att lyckas, vilket alltså innebär att jag ger kroppen en chans att återhämta sig, jag äter bra, tar mina vitaminer och mediciner, skippar hård träning som gravid etc etc..Är väldigt glad att jag inte körde direkt på den här mensen tex.
    Precis som du säger var de med habituell abort inte inräknade i studien du visade för ett tag sen; vet inte om det spelar någon som helst roll heller iofs. Min läkare säger åt mig att vänta minst 2 cykler, men det finner jag inte belägg för. Så snart cykeln är i fas igen så kör vi.

Hur som helst; som du ser ovan är jag heller inte med på distinktionen mellan att bli gravid och förbli gravid... Får återkomma imorgon efter jobbet till diskussionen.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Älvan: Välkommen in.

Icka: Håller tummarna. Rapportera sen!

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

icka: vad härligt att dagen blev bra till slut.
    Kan inte du vara snäll och inboxa mig hela namnet på dr BE? Känner att vi nog också skulle behöva en vettig SUläkare.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    TantTingeling skrev 2009-09-11 12:19:54 följande:
    Icka: Så otroligt tråkigt att höra. Och vad smart att gå ut med vad man kan erbjuda och ge folk falska förhoppningar som krossas när det visar sig att de inte lever upp till förväntningarna. Fy vad dåligt! Men oj va kul att dr. BE visade sig vara en klippa och startar igång och ger er den hjälp ni ska ha! Kol...-antikroppar... Kan det ha varit kardiolipinantikroppar? De finns ibland vid bindvävssjukdomar (EDS???) och ingår (i mitt tycke iaf) vid utredning av upprepade mf.
    DET tog faktiskt drMM utan att vi behövde föra så mycket väsen. Lupus fick vi tjata rejält om (trots att jag berättade om problem i släkten).

Återigen; härligt att höra att det finns NÅGON vettig läkare på SU.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

icka: Skulle det provet visa något så är det mer troligt att du får behandling med fragmin/innohep.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

monchichi: Det bör du absolut kolla upp. Gör som oss andra, köp Beers "bibel" och läs på.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet