• BettanB

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Bra idé, icka.

Min story då:
    Jag har 3 MF och 2 MA i bagaget.
    mf 1: våren 07. ca v6
    mf 2: jan. 08. ca v7-8
    ma1: dec-08. upptäckt v10; liten död sen v7. Såg hjärtat picka 6+5.
    mf 3: febr. 09. v4-5.
    ma 2: juni-09. Upptäckt v.8+5; liten 7mm stor (ca v.7). Sett hjärtat 6+2 & 6+5.

Behandlar med innohep och progesteron förutom ASA (albyl), folacin, vitaminer och omega3. Utredd, men enligt läkaren hittar man inget fel. Tänker gå vidare privat.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    icka76 skrev 2009-08-23 20:46:57 följande:
    Hejsan BettanB, så du hittade "min" tråd Jag kände att jag ville ha en tråd för oss 30+ för det känns som att vi har lite annat att noja oss över förutom dessa jäkla mf/ma. Jag är 33 år nu och börjar få lite ålderspanik, speciellt då flera av vännerna redan har både 2 och 3 barn. De som är yngre har ju mer tid på sig med utredningar och försök och kan även ta det "lugnt" ett par månader efter mf/ma. Jag skulle nog behöva en längre paus men tror att jag skulle bli mer stressad av det som det ser ut nu. Hoppas vi blir fler i tråden, vet ju att iallfall TT är 30+ Har du föresten ringt till C? Jag fick hem info därifrån i fredags, men jag blev mest irriterad. Fick 2 broschyrer om IVF!! Ingen info om hur mf-utredningen går till. Antar att det är ett allmänt infoutskick som alla som söker dit får. För mig kändes det lite som ett slag i ansiktet. Vi kan ju faktiskt bli gravida, det är inte där skon klämmer. Ha det gott så länge.
    Känner igen mig. Och jag kan också tycka att det blir ännu lite värre när man inte har barn sen innan. Irma borde tassa över till oss också...

Nej, tänkte ringa dit på tisdag om det skiter sig på läkarbesöket imorgon. Vilket det säker gör... *morrar*

Om IVF? Så typiskt. Allt handlar om IVF hela tiden. *muttrar* Upplever att det är där alla lägger krutet, så även på SU.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

icka: ja, det är ju helt galet på SU. När är det du skall till CA?

humlan: Välkommen in. Beklagar dina missfall. Skall du få utredning nu i vart fall?

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Hej, alla.

icka: jag är också 76:a.

monchihi: Vilken storlek är det på albylen? 75 mg är annars lagom. Inte det minsta farligt heller. Jag skulle inte tveka att självmedicinera.

Var hos läkaren idag; känns inte som om han är intresserad av att hjälpa oss öht. Tog upp frågan om TSH och TPO-ak. Han slog bort min oro direkt och ville inte diskutera saken. Jag stod dock på mig och höll på att TSH 4,8 ÄR för högt. Speciellt då jag haft 5 missfall och har symptom på hypo. Han har inte ens velat ta TPO innan. *morrar*
    Han ifrågasatte mig rätt rejält (tror ett "lilla gumman" låg på lut), men fick nog lite av en chock när han insåg att jag var påläst och att jag med forskning menade vetenskapliga artiklar publicerade i år. Jag gick på rätt hårt. Till slut gick han med på att låta mig ta TSH, T4 (?!) och TPO. Han skall ringa ang provsvar på fredag.
    Innan jag han klämma in det här med sköldkörteln sa han att det inte finns mer att göra och att det bara är att gå hem och försöka igen. Så jäkla ointresserad. Hade inte ens läst igenom journalen innan han hämtade oss i väntrummet.

Jag är SÅ jävla förbannad. Och ledsen. F*n vad man känner sig maktlös.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

TT: Jag gör också så. Fast jag tror att det funkar precis lika bra att ta från ÄL. Tiden mellan mens och ÄL spelar ändå ingen roll. Från plus tycker jag är för sent. Skall ju tom ta mitt innohep från plus numera.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    monchichi76 skrev 2009-08-25 06:07:45 följande:
    Kunde inte hålla mig..tog ett test nu..minus Att man blir så besviken då man egentligen förstod att det skulle bli så!? Än om det var på BIM-3 så kan jag nog inte skylla på det...är väl nån jädra hormonrubbning.. Så nu sitter jag här med brännande värk i armhålorna och mår illa...i onödan!
    Vad synd. Men -3 ÄR tidigt. Och tyvärr kan kroppen bli rätt knas efter mf/ma. Jag har tex inte fått mens på 62 dagar efter det sista.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Välkommen hit, Ninni.

MB: Heeeeeej, vännen. *kram*

icka: jisses, vilken knäpp kompis. Konstiga kommentarer har man ju fått sin beskärda del av... *suckar*

TT: Men när var det? Det försvinner ju efter 10 år.

*vinkar-till-alla*

Hu, så hemskt. Jag "leder" vad gäller antalt mf i den här tråden. Börjar bli rätt scary, när man tänker på det. *skraj*
    Ni med två: Kom ihåg att ni har statistiken på er sida. Jag gillar (i vanliga fall) statistik. Nu hamnade jag ju tyvärr på den förlorande sidan, men nån måste ju göra det också...
    Ett missfall är vääääldigt vanligt att få, även så två. Man kan fortfarande "skylla" på otur. Får man tre eller fler beror det mer troligt på något fel som behöver "åtgärdas". Chansen att lyckas sjunker därefter för varje missfall. Man har som STÖRST chans att lyckas med kommande graviditet om man haft två missfall. Rent statistiskt då. Typ.... Kanske är lite tröstande i vart fall?

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    Ninni1974 skrev 2009-08-25 17:21:44 följande:
    Bettan: Tack för de uppmuntrande orden till oss med "bara" två missfall. Det känns faktiskt skönt att höra det, även fast det kan vara svårt att tro på ibland. Vad tråkigt att du drabbats av flera missfall! Är som sagt ny här, men jag ser att du får kämpa hårt för att få rätt vård. Det är verkligen hemskt att det ska vara så! Fortsätt stå på dig!
    Kanske lite skönt att tänka så iaf?
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Förresten: sitter och reat upp mig ENORMT på en kommentar han fällde igår. "Jag vet flera kvinnor som haft TSH på 4,5 och högra som fått friska barn." Jahaja... Jag hade god djävla lust att säga att jag vet de som röker som borstbindare och super som fiskmånglerskor och får friska barn. Skall jag kanske testa det nästa graviditet då? Gah!!!!

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet