• NinniNinna

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej allihopa, tittar in en sväng under lunchen.

Skönt att ni känner igen er i mina tankar om "det kanske inte funkar om jag är gravid". Det som slagit mig alldelens för sent är hur länge jag har tänkt så utan att erkänna det ens för mig själv. Livet löper på som vanligt, men tankarna ligger där i bakgrunden hela tiden. Som att livet är på paus, som ni så bra utryckte det.

Sanne: vilka glada nyheter! Vad skönt! Förstår att du är lättad. Unna dig något riktigt bra i kväll nu för att fira :)

Icka.: usch, det låter verkligen jobbigt med din värk! Jag hoppas verkligen att tabletterna kommer att hjälpa när du väl kan börja ta dem.

Träning.... ja, afrodans är jätteroligt! Numera kör jag mest med bodybalance som är super både för kropp och själ. Kan varmt rekomendera det!

Ha en bra fredag allihopa!

• NinniNinna

Icka: jag är helt chockad! Tänk om inte Jemema hade varit uppmärksam på detta och du helt hade missat den viktiga informationen! Att vara med i den här tråden har fått mig att inse hur lite man kan lita på läkare och hur mycket information man måste ta reda på själv. Rätt skrämmande faktiskt. Hoppas verkligen att du hittar rätt i den här jungeln Icka! Jag har tyvärr ingen kunskap om medicinen du skriver om, men jag hoppas att någon annan har tips.

Träning: jag har funderat lite på det där med träning och graviditet. Vet någon av er varför bm och läkare säger att det är ok att träna under graviditeten, medan de som gör IVF och har haft fler än tre missfall kan få rådet att göra uppehåll i träningen? Hur ska ni som, liksom jag, "bara" haft två missfall göra när ni blir gravida igen?

• NinniNinna

Pillan: helt otroligt! Hur kan man bara säga något så dumt??? Man undrar ju om hon går runt och påpekar att folk som t.ex. har handikapp borde ändra sina tankemönster och då bli friska??? Blir så arg. Det här är nog det enda problem, som det fortfarande är accepterat av vissa att antyda att personen som är drabbad själv orsakar problemet. Nej, stå på dig Pillan och glöm hennes dumma kommentar! Kram på dig!

• NinniNinna

Fantastiskt Bettan! Jag kommer, säg bara var man ska anmäla sig :)

När folk säger så dumma saker, så brukar jag tänka på att jag var väääääldigt avslappnad det första året, men inte blev jag gravid i alla fall. Det är precis som att de som har lätt för att bli gravida ibland tror att det beror på dem och deras personliga egenskaper, medan det kanske bara handlar om tur (att de blev gravida fort) eller medicinska orsaker. Irriterande!

Icka: låter som ett bra val. Hoppas din läkare kan hitta en bra medicin till dig och att du, vilken medicin det än blir, lyckas läka ryggen.

Bettan: ja, det skulle ju vara typiskt om äl infaller precis när du är borta nu efter allt strul och all väntan. Håller tummarna för att det hamnar rätt!

• NinniNinna

Bettan: Ja, gissa om du kommer behöva väntelista, när din klinik börjar bli känd här på fl! Du kommer bli rik :)

Jemema: usch vad tråkigt vännen. Ta hand om dig!

• NinniNinna

Hej allihopa

Bettan: ha det så bra! Jag håller tummar och tår för att äl blir sen :)

Icka: försök och inte ta ut nåt i förskott. Jag är inte så insatt i allt sånt där med sjukdomar och så, men jag vet att man verkligen kan "hamna snett" när man letar själv på internet. Prata med din läkare, så att du får ordentliga svar. Jag hoppas verkligen att det inte är så illa som du tror!

TT: känner verkligen för dig! Vi har ju alla varit där och förstår hur rädd du måste vara. *Kramar om*. Jag behöver säkert inte säga hur vanligt det är med bruna flytningar och jag hoppas av hela mitt hjärta att även dina är ofarliga. När är ditt vul? Det är den här veckan, eller hur? Kram på dig vännen!

• NinniNinna

TT: hur känns det i dag? Fortsätter hålla tummarna inför ditt vul på torsdag!

Liss: förstår besvikelsen. Det spelar liksom ingen roll vad huvudet säger, man hoppas i alla fall. Skickar kramar till dig.

Ego: här är det äl-tid igen. Otroligt hur fort tiden kan gå ibland... tiden mellan mens och äl går i raketfart medan tiden mellan äl och mens nästan står still. Nu är det i alla fall äl och jag och sambon har samma diskussion som vi har haft otroligt många gånger innan: "skulle vi i huvud taget ha sex om det inte var för att vi vill ha barn?". Jag har i princip ingen lust resterande del av månaden och jag vet faktiskt inte vad jag ska svara sambon. Jag kan ju liksom inte lova att problemet går över då vi äntligen lyckas få barn. Det KAN ju vara så att man faktiskt har tappat lusten till varandra under tiden, utan att ens veta om det eftersom man är så fokuserad på barn. Fattar ni vad jag menar?

• NinniNinna

TT: nej, fy vad tråkigt! Finner knappt ord. Trodde verkligen det skulle gå bra för dig. Skickar massor av kramar till dig!

• NinniNinna

TT: klartg du ska ha ego-inlägg! Det är bara att babbla på, vi finns här för dig! Jag tror att det är bra att du kan gråta, mitt i allt det hemska. Känslorna måste ju ut på något sätt. Det där med jobbet på måndag... du vet väl att du inte måste gå om det känns för tungt då. Det skulle vara fullt naturligt om du sjukskrev dig nu. Ta hand om dig och känn efter vad som känns bäst för dig.

Bubbletess: välkommen hit! Det här är en jättebra tråd. Hoppas du kommer tycka att det är skönt att vara här, trots att jag såklart beklagar att även du fått gå igenon ett antal missfall.

Tjejer: ni är fantastiska! Tack för alla era svar om sexlusten. Det är på nåt sätt skönt att höra att man inte är ensam. Jag håller med er om att man måste tro att lusten ska ta sig igen då man slipper all den här barnstressen, det är ju det jag brukar säga när ni undrar samma sak :) ... men ibland är man inte lika klok när det gäller en själv :) För min del, så försöker jag nu inte dömma mig själv så hårt för att det inte funkar. Det hade väl varit konstigt om man skulle klara att hålla lusten vid liv i den här stressade situationen.

Ta hand om er allihopa + en extra kram till TT

• NinniNinna

Bettan: vad trist om du missat ÄL. Känns ju liksom onödigt krångligt om du nu har missat äl när den äntligen kom. Jag brukar köra med clearblue, så jag är inte så bra på hur stickorna funkar... känner du dig säker på att äl redan har varit eller finns det fortfarande "hopp"?

• NinniNinna

Icka: hoppas du får en riktigt skön helg med tjejerna på spa! Låter som precis vad du behöver.

TT: usch vad jobbigt! ... men det är klart att läget inte är under kontroll. Du är ju mitt inne i det jobbiga nu. När jag tänker tillbaka på tiden efter sommarens ma, så inser jag i efterhand att det var långt ifrån under kontroll flera veckor efter jag trodde jag var ok. Låt det ta tid och gör bara precis det du vill och "mår bra" av. Kram!

Bettan: hoppas det gick bra ;) Jag håller med TT, nu SKA det här bli en turtråd!

Ha en riktigt bra helg allihopa!

• NinniNinna

TT: ja, det är jättetråkigt att du drabbades av ett tredje missfall. Skönt att du trots allt hittat rätt så positiv statistik.... och att du unnade dig ost och vin i går :) Hoppas ni hade det trevligt. Hur känns det i dag?

Bettan: ja, det är konstigt att du ska behöva kämpa för varenda test! Grrr. Vad är det egentligen de har gjort för utredning på dig? Har de kommit fram till vad som orsakar missfallen? Hemskt att det ska vara så olika beroende på var man bor osv.

• NinniNinna

Hej Tjejer
    Jag igen..;) Tänkte bara ge er ett litet lästips om ni också har en lat söndag, nämligen: "Längta barn" (En anologi om barnlöshet, red Kristia Thulin och Jenny Östergren). Jag sträckläste den en sådan här lat söndag för ett par månader sen och den gav mig både tröst och skratt. Om ni inte har läst den, så råder jag er att kika i den och se om den kan vara nåt för er.

Ha en skön söndag allihopa!

• NinniNinna

Bettan: vi skrev visst samtidigt. Skickar en styrkekram till dig, så att du orkar kämpa vidare!

• NinniNinna

Bettan: kul, hoppas att du kommer att gilla den!

Äl-tester.... tror redan jag har svarat, men jag använder bara Clearblues digitala Äl-test och det har funkat mycket bra på mig. Då slipper man"tolka"testet. De är lite dyra, men när din menscykel kommit i ordning igen, så ska du se att man inte behöver testa så många gånger och då räcker en förpackning minst två månader.
    P.g.a. bråken vid månadens äl, så funderar vi på att strunta i äl-tester nästa månad och bara koncentrera oss på att hitta tillbaka till varandra och kanske även ett lite mer normalt sexliv. Vi får se hur det går...

• NinniNinna

Tandvärk: tack för artikel-tipset. Det var skönt att läsa den och skönt att se att någon vågar bryta tystnaden.

Icka: skönt att helgen varit bra, trots fotbollsbesvikelse :)

Liss: trist med mens!

Pillan: hur är det med dig?

Ego: jag är hemma i dag och kurerar mig. Mår skitkonstigt. I går hade jag förkylningsymptom (nös, hostade och frös) och sedan vaknade jag i natt och mådde otroligt illa + spydde tidigt på morgonen. Börjar bli bättre, men är fortfarande hängig. Trist.

• NinniNinna

Bettan: är grymt imponerad! Jag hade storstilade planer på att vi skulle ha sex varje dag hela veckan kring ÄL, men det slutade med ca 3 gånger framtvingat sex.... Ja, som sagt så ska vi slänga äl test och annat nästa månad och bara försöka hitta tillbaka till varandra istället. Vet du när du har BIM?

Icka: ja, tänk om jag har smittat dig :) Jag hoppas inte det, för jag har mått skitdåligt. Nu har jag slutat spy i alla fall och ska försöka börja äta mat i dag. I morgon hoppas jag på att kunna gå tillbaka till jobbet.

Pillan och Icka: känner så väl igen äl-bråk. Hoppas det går bättre för er nästa månad och att det börjar vända uppåt för dig, Pillan, igen. Låter tufft för dig nu!

• NinniNinna

Jag igen... Vill bara sända en hälsning till TT. Hur är det med dig? Kram

• NinniNinna

Jag tänkte bara titta in och säga hej till alla. Jag har tyvärr inte mycket att tillägga i temp-diskussionen, men det finns det ju många som har mycket kunskaper i. Till alla som behöver det skickar jag kramar. Det måste börja gå bra för oss nu!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet