• flpappan

Min fru har tappat intresset för mig.

Jag är rädd att min fru inte tycker om mig som en sexuell partner längre. Jag är övertygad om att hon älskar mig mycket och att hon inte vill "byta ut" mig pga praktiska skäl med hus och barn osv. Vi är ca 30 år, har varit tillsammans i ca 10 år och har två små barn. Bebisåren är förbi (den yngsta snart 2 år) och jag hoppades verkligen på att denna vår och sommar skulle bli vår återförening, att vi skulle bli ett par igen. Jag har verkligen fått tillbaka känslorna och längtar verkligen efter både skratt, kramar och givetvis härligt sex igen. Min fru däremot verkar helt ha tappat suget.
    Jag har länge väntat på att hon spontant skall visa någon slags tecken på förälskelse. Ett "du luktar gott" eller "du är mysig" eller liknande skulle vara underbart att få höra. Eller att hon bara råkar klämma mig lite på rumpan när hon går förbi eller helt enkelt ger mig en spontan kyss och kram någon gång. Inget av detta har hänt det senaste året. Vi har sex 1-2 gånger per månad i bästa fall. Detta efter en hel del uppvaktning och önskemål från min sida vilket får mig att känna mig värdelös och skamsen i efterhand. Förr brukade hon liksom vakna till efter en kväll med bra sex och vara lite mer intresserad dagarna efteråt. Nu kan jag inte ens minnas när hon tog initiativet till sex senast. Det känns snarare som om hon blir mindre sugen på sex efter att vi har haft det.
    Är det kört för mig? Jag har försökt prata med henne men det är alltid någon form av formsvacka (värk någonstans eller liknande) som hon skyller på. Att be henne säga mysiga saker till mig kan jag inte, det skulle kännas förnedrande om det inte kom från henna själv om ni förstår vad jag menar. Någon som varit i min frus sitution som kan ge mig en tänkbar förklaring till vad som sker?
    Rädd att jag måste ställa henne mot väggen snart men jag är rädd för svaret. Jag vill verkligen ha henne och att hon får tillbaka suget efter mig men är samtidigt rädd för att vara för angelägen och uppvaktande. Hur länge kan sådana här formsvackor som hon har hålla i sig. Det har gått ett år nu med riktigt dåligt intresse från hennes sida, är det kört?

//Mycket fundersam och orolig make

• Svar på tråden Min fru har tappat intresset för mig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-12 11:31:24 följande:
    Låter lite som att hon tar dig för given. Jag kan känna igen mig lite i hur din fru är, för jag är inte heller bra på att ge uppskattning och komplimanger till min sambo (varit ett par i tio år och och har ett litet barn). För mig är nog det som krävs att han inte ska vara så otroligt tillgänglig hela tiden. Han är hemma jämt och jag kan knappt peta på honom utan att han bli heltänd. Jag känner att jag inte hänger med i hans tempo (när det gäller att gå igång) och då väljer jag hellre att inte peta på honom. Haha. Låter väl sjukt men så är det. Han ger mig komplimanger jämt, nyper mig i rumpan om jag går förbi, kramas så fort han får chansen osv, så det är verkligen inte brist på uppskattning här, snarare tvärtom. Jag bli nästan kvävd och får aldrig känna efter själv när jag VILL och jag får aldrig sukta efter honom på något sätt. Det kan inte vara detta som är problemet i erat fall också? Överlag verkar det som att alla tänker att vi kvinnor vill ha komplimanger dagarna i ända och att det alltid är BRIST på uppskattning som är roten till det onda. Men för mig har det aldrig varit så.
    ahh precis så känner jag!!!
    Jag kan liksom bli kåt på honom om vi pratar om någon annan tjej om honä r snygg osv..då söker jag min bekräftelse genom att vilja ha sex. tex. o när han vart borta o kankse inte tjatar på mig eller när han helst enkelt bara är ointresserad och går där i linne med pumpade brunbrända armar. DÅ tänder de till.
    När jag känner att JAG hinner sukta. När jag känner att jag får "jaga" lite!
  • Anonym (skild)

Jag var nog i din sambos situation. Det berodde till största delen på brist på uppskattning, brist på hjälp i hemmet och TRÖTTHET

Vad gör Du hemma? Vad gör Du med barnen? Får HON uppskattning och komplimanger?

Jag gjorde ALLT och han undrade varför jag aldrig hade lust.
    Det ENDA jag kunde tänka på när jag lade mig i sängen helt slut efter en dag på jobbet sen matlagning, disk, tvätt, läggning av barnen etc var hur länge jag skulle få sova innan jag var tvungen att gå upp med barnen.
    DÅ har man INGEN lust eller ORK att bry sig om sex kan jag säga.

• Anonym (saga)

Kommunikation säger jag.
    Varken du eller din fru är tankeläsare ni måste kommunicera med varandra på något sätt.
    Om det är jobbigt att prata kan man skriva brev till varandra och beskriva vad "problemet" är.
    Istället för att börja sina meningar med "Du..." bör man börja sin mening med "Jag..." och berätta exakt vad man känner och vill utan att beskylla den andra för att vara si eller så.

• LivingEasy

Jag håller med myndighetschefen och några till.

Men jag är pessimist när det gäller kvinnosläktet (just nu)...
    Skaffa en älskarrinna, skilj dig, föreslå ett öppet förhållande där du kan få din lust tillsfredställd. Meeeen jag tror inte det är ditt önskemål. Prata och diska och bjuda blommor o.s.v ändrar inte psyket hos kvinnor. Hon har gått in i mammarollen, familjerollen såsom normen ska va nu. Du är ett bihang som drar in pengar, är kul att prata med och fixar bilen. Steriotypt? Javisst!

Hur ska du få henne intreserad? Ja det där med att va på eller inte va på. Det brukar funka tvärtom. Altså en tjej man tänker henne ska jag slowspela (inte va på) erkänner när hon skaffat kille(inte dig) att hade du varit mer på hade vi inte blivit polare och jag kan inte bli kär i en polare... Är man på. Då är man en sexdåre som bara tänker på sex.. Nu finns det ju som tur undantag(jag ligger ju tilloch med ibland oxå^^) Här på Fl är majoriteten av tjejerna för sex

Jag provade med min livskanrat för länge sen att ta en promenad och ta mig mod och säga ungefär: hur ska vi rädda vår relation och hitta tillbaks tillvarandra? Ska vi åka på den där utlandsresan?
    "Vadå rädda vår relation?" blev svaret..
    SAgt och gjort vi åker . Har sex som kaniner i 3 dagar Fanns väl inget skäl att säga nej länge liksom. Sen blev hon sig själv, sur och grinig, även bland folk så det va pinsamt för mig. Jag ville bara hem, övertygad om att göra slut. Och jag gjorde det
    Det gjorde mycke ont att göra det och hon gjorde mitt liv till ett helvete.
    Men hade jag inte gjort det hade jag gått under.

Nu verkar ju din fru inte va ett sånt monster utan en trevlig kvinna.
    Men ett tips är att när tråden är mogen , sätt henne framför datorn och låt henne läsa.
    Din header säger mycket..

• trollbottom

Din fru låter precis där jag själv var för inte så länge sen. Jag ville inte ha närhet, sex kändes mest bara jobbigt - skönt iof men trist liksom. Att spontankramas och ge komplimanger har jag väl aldrig varit bra på men det hade försvunnit helt.
    Ingen närhet osv. Det var mer som att bo med en bästa vän än en partner. Och detta berodde på mig.

Min man pratade med mig, försökte ta initiativ till sex, kramar, kel osv. Han var nästan på väg att vara otrogen till slut. Då hade vi haft det så som du beskriver i typ två år.

Jag kan inte säga exakt vad det var som gjorde att det vände. Men dels blev sexet mer intressant. Det blev nytt. Vi har alltid varit väldigt olika när det gäller vad vi tycker om. Jag gav efter väldigt mycket i början på vårat förhållande då jag inte ville tvinga honom att göra det jag tyckte om. Nu började han lite smått själv och det fick mig att bli mer intresserad. Vi började prata mer om vad vi vill, tycker om osv.
    Parallelt med detta går vi familjesamtal vilket också hjälper en hel del.

Mycket kan nog bero på trötthet. I vår relation är det jag som burit relationen, ekonomin osv under hela vår tid tillsammans och jag har/är väldigt trött. Därför kan en sån enkel sak som att all disk är diskat få mig glad och faktiskt kåt.
    Försök att avlasta henne så mycket du bara kan, prata om hur du känner det men på ett sätt som inte blir anklagande och inte där du vill heller tvinga ur henne hur hon känner. Vill hon berätta så låt det få komma spontant.
    Romantiska helger för all del men jag tror mer på att försöka hitta vad det är i vardagen som stör (förstör).
    En relation är aldrig lätt och man får slita ibland för att få det fungera. Sök hjälp att samtala med varandra, börja försöka luska på vad hon tycker om för sex, förnya osv. Men stressa inte. Allt behöver inte ske på en vecka, en månad.

Men att det är kört skulle jag då inte säga. Om man nu inte bara ger upp.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-13 22:39:31 följande:
    ahh precis så känner jag!!!Jag kan liksom bli kåt på honom om vi pratar om någon annan tjej om honä r snygg osv..då söker jag min bekräftelse genom att vilja ha sex. tex. o när han vart borta o kankse inte tjatar på mig eller när han helst enkelt bara är ointresserad och går där i linne med pumpade brunbrända armar. DÅ tänder de till. När jag känner att JAG hinner sukta. När jag känner att jag får "jaga" lite!
    Haha, så det finns fler tjejer än jag som känner så? Jag har känt mig rätt ovanlig innan nämligen. Alla andra tycker att jag ska vara SÅÅ glad för att min kille visar så mycket uppskattning, och det ÄR jag ju, men jag blir inte TÄND på det bara Som du säger så kan man bli tänd i helt oväntade situationer istället, speciellt just när det inte går för sig att ha sex eller så. Alltså där han inte är intresserad, så att säga. Jag blir även mer tänd på honom om vi är ute på krogen och jag märker att tjejer kollar in honom eller att han pratar med tjejer han känner som jag kan se lite som konkurrenter... hehe.
  • Anonym (tror jag förstår)

Hej! Jag är en kvinna i ungefär samma situation som du beskriver att din fru är i. Har en omtänksam, förståemde man som vill ha mig men i perioder så har jag haft så svårt för närhet. Har inte läst de andras inlägg men kanske tar hon dig för givet? Om du klart och tydligt visar vad det är som du behöver och säger till henne att du överväger att dra annars så kanske hon får sig en tankeställare och inser hur viktig du är för henne. Jag hoppas det ordnar sig för er! Stor kram

• Anonym (ge inte upp)

Hon kanske känner att hon behöver lite mer äventyr, med 2 små barn så gör nog inte ni två så mycket själva + att ni har varit tillsammans så länge så blir dagarna rätt så förutsedda hur de ska se ut. Skaffa barnvakt nån kväll i veckan och pröva nya saker tillsammans. Börja dejta igen, gå på konsert, väggklättring, gokart, paintball, cirkus, marknad, gröna lund, vad vet jag :) men få henne inse att livet med dig inte är tråkigt och enformigt så kommer gnistan antagligen komma tillbaka. Dagarna kan bli rätt så enformiga med barn och allt ska göras på samma tidpunkter, så överraska henne.

• Anna Paulita

Klart det inte behöver vara kört gällande sexlivet! Jag hade en enorm sexsvacka förra året, jag stod inte ut med att min man tog i mig i princip. Fick nästan panik. :( Jag var livrädd att jag inte längre var kär i honom.

Men jag bestämde mig för att sexlivet skulle återupplivas, för jag vet inombords att jag tycker om att ha mycket sex. :D Så kort och gott, jag började med att bestämma att vi skulle ha sex en gång i veckan och sedan öka till två och sedan till tre. Och för mig iallafall föder sex mer sexlust. Och efter ett tag så var vi tillbaka. Sedan dess har vi haft sex varannan till varje dag utaom vid mens, sjukdom eller andra extremt stressande situationer.

Så, din fru måste jobba på sin egen sexlust, den kommer inte per automatik och jag tror inte att du egentligen kan göra så mycket, HON måste vilja att hitta tillbaka till sexlusten. Hur det ska ske, kan jag tyvärr inte svara på. :/

Jag hoppas det löser sig för er på något sätt iallafall, alla förtjänar att vara lyckliga i sin relation.

• Anna Paulita

En fråga, varför är det alltid mannens fel att kvinnan inte vill?

Svar på tråden Min fru har tappat intresset för mig.