• Rondellen

Utomkvedes - vad händer sedan?

Jag har igår fått konstaterat utomkvedeshavandeskap. Men eftersom jag inte har ont så ansåg läkaren att jag inte behövde akutvård, utan ska komma tillbaka på måndag för en cytostatikabehandling, och slipper därmed skada min äggledare ytterligare.

Jag är givetvis livrädd att det är kört för mig att bli gravid. Var urgald för det positiva testet, det kom efter bara två månaders försök... så händer detta... Jag vet att bara för att en äggledare kan vara skadad så betyder itne det att den andra är det, men jag misstänker att anledningen att jag råkade ut för utomkveds är för att jag ahde klamydia när jag var tjugo. Då skulle ju potentiellt båda äggledare kunna vara skadade! Ställer in mig på att göra IVF nästa år, så blir allt annat som händer en positiv överaskning.

Någon mer som fårr utomkveds som vill dela med sig lite? Tråden är för alla som råkat ut för detta och som ororar sig för vad som händer sedan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 22:53
    Denna tråd fortsätter här

www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html

• Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?
  • vixon

Måste fråga er, om grav.testet visar -, kan jag då lugnt lägga detta bakom mig och anta att allt är ok nu eller finns det fortfarande risker att något är lurt och växer där inne och att det kan komma ytterligare stegring?

• Stella 78
    vixon skrev 2009-08-22 11:24:00 följande:
    Måste fråga er, om grav.testet visar -, kan jag då lugnt lägga detta bakom mig och anta att allt är ok nu eller finns det fortfarande risker att något är lurt och växer där inne och att det kan komma ytterligare stegring?
    Jag tror du kan vara helt lugn! Nästa gång du får plus så är du nog gravid! och då förhoppningsvis med något som ligger rätt...
  • Rondellen

Stella 78 skrev 2009-08-22 11:07:50 följande:

Läste din pres. Usch! Du har verkligen fått gå igenom massor! Hoppas ni får ett syskon genom IVF! Vixon; JAg ville göra IVF redan långt innan vi fick utomkved (bekosta själva). Vi gjorde utredning redan för 1,5 år sedan därav att i äntligen är framme i kön för distansstimulering här i Stockholm. Sambon har velat testa naturligt men inser nu i efterhand att mycket lidande hade kunnat hoppats över om han gett med sig... Lätt att vara efterklok. Men nu är vi iallafall på gång!I torsdags planerades vårt första IVF-försök så vi drar igång om en månad. Egentligen var jag perfekt i cykeln för att börja samma dag, men det fanns inga tider på Huddinge för äggplock förren v. 43. Så vi får ett eget försök till innan jag börjar med nedregleringen av mitt egna system. Undrar du något så är det bara att fråga! När livet var som mest pissigt så fick jag 80% av mitt stöd här inne på FL av folk som faktiskt gått igenom liknande grejer som jag själv och de kom inte med massa klyschor...
    Hej vännen!
    Ser att du fått tid för ivf, och jag kan inget annat än önska dig STORT lycka till! Nu är det din tur!
    Får jag fråg bara, hur kommer det sig att ni bekostar det själva?
  • Stella 78
    Hej vännen!Ser att du fått tid för ivf, och jag kan inget annat än önska dig STORT lycka till! Nu är det din tur!Får jag fråg bara, hur kommer det sig att ni bekostar det själva?
    Nu bekostar vi det inte själva eftersom vi stått i landstingskö i 1,5 år sedan. Men jag ville bekosta det själv för ca 1,5 år sedan när vi gjorde utredning... Orkade då inte vänta 1,5 år...
  • vixon

Stella 78 skrev 2009-08-22 11:27:28 följande:

Jag tror du kan vara helt lugn! Nästa gång du får plus så är du nog gravid! och då förhoppningsvis med något som ligger rätt...
    Tack för alla svar! Stor kram till dig. Och tyvärr förväntar jag mig inget nytt plus, att jag fick det denna gång är ett mirakel i sig. Men så länge det finns liv finns det hopp...
  • vixon

Och Stella: stort jättelycka till med ivfen! Håller alla tummar och tår!

• vixon

Mammis81: läste också din pres. Vill bara säga att jag känner så mycket med dig och vill ge dig en kram.

• Stella 78
    vixon skrev 2009-08-22 14:07:53 följande:
    Stella 78 skrev 2009-08-22 11:27:28 följande:
    Tack för alla svar! Stor kram till dig. Och tyvärr förväntar jag mig inget nytt plus, att jag fick det denna gång är ett mirakel i sig. Men så länge det finns liv finns det hopp...
    Men ni har inte funderat på att testa IVF?
    Ända tills i torsdags så har jag så innerligt hoppats på att bli gravid och slippa allt med IVF, men nu känns det helt ok och lite spännande. Blir lite nytt i detta tvångsnuppande och spekulerande...
  • vixon

Stella 78 skrev 2009-08-22 14:50:21 följande:

Men ni har inte funderat på att testa IVF? Ända tills i torsdags så har jag så innerligt hoppats på att bli gravid och slippa allt med IVF, men nu känns det helt ok och lite spännande. Blir lite nytt i detta tvångsnuppande och spekulerande...
    Jo vi har funderat i flera omgångar, men har p g a hälsoskäl (som jag inte vill gå in på här) avstått.
  • Stella 78
    vixon skrev 2009-08-22 15:00:11 följande:
    Stella 78 skrev 2009-08-22 14:50:21 följande:
    Jo vi har funderat i flera omgångar, men har p g a hälsoskäl (som jag inte vill gå in på här) avstått.
    Håller tummarna för dig att det händer ett litet under! Sker ju varje dag någonstans i världen!

Själv är jag en sååå stor idiot! Jag borde inte få ha lediga dagar tills jag verkligen plussar på riktigt... Hade bestämt mig för att inte testa mig något denna månad (förutom att jag testade mig i onsdags för att jag skulle träffa läkaren på to). Är ju i stort sätt säker på att jag inte hade ÄL denna månad. Hade ÄL-sekret i 4 dagar men bara en halv dag när teststrecken på ÄL-stickorna var lika starka, brukar alltid ha minst ett dygn med superstarkt streck. Sen kände jag inte av ÄL överhuvudtaget vilket jag brukar göra... tog dessutom några dagar innan tempen gick upp efter att ÄL-slemmet hade slutat... dessutom bekräftade läkaren att han inte kunde se att ett ägg hade släppt även om han la till att det kan vara för tidigt att se det på äggstockarna.

ÄNDÅ så tog jag ett test för en stund sen så fort sambon lämnade hemmet, bara för att jag är dunderförkyld och har tråkigt Tog ett sånt där testa tidigt som jag fått flera spökstreck på (den enda sort jag fått det på). Efter 1,5 min. kom det upp en svag skugga, efter 4 min var skuggan lika bred som teststrecket. Närmare 10 minuter tyckte jag att det såg ut att vara ovanligt mycket färg för att vara ett spökstreck (men vääälidgt svagt). Sen kunde jag inte avgöra om det var lila eller grått eftersom det är så svagt. Men nu har färgen bleknat även om strecket fortfarande är brett och syns. Blev ju helt till mig! SÅ självklart var jag tvungen att doppa även ett vanligt test... verkade inte bli någon skugga på det, men efter att tiden gått ut så kan jag aaaana en skugga, men lovar att det bara är jag som kan "se" det. Eftersom jag varit en idiot tidigare så har jag sparat massa tester med spökstreck och utan, bara för att ha att jämföra just såna här idiotdagar... Det vanliga testet jag tog har jag ALDRIG fått spökstreck på. Det är de jag använt i 2,5 år och verkligen stirrat mig blind på. Jämför med ett likadant test och kan då se att det är en ytterst svag skugga. Säg nu inte att dessa också börjat visa spökstreck... jag som alltid litat på dem!

Jag vet att det inte är giltigt efter 10 minuter, men jag har aldrig fått en skugga efter lång tid på dem...

Jag vet att jag förmodligen inte hade ÄL och därmed inte gravid. Och med tanke på vad jag gått igenom i maj/juni plus en totalt misslyckad spolning så vore det verkligen ett mirakel. Varför är jag sååå knäpp som testade mig nu när jag faktiskt hade accepterat att det inte skulle bli något denna månad och faktiskt ser fram emot IVF? Nu kommer ju en gnutta hopp finnas där ända tills mensen kommer...

Dumma mig!

Ni får idiotförklara mig och behöver INTE ge mig några uppmuntrande ord... detta var enbart ett erkännande på hur knäpp jag är...
Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?