• Rondellen

Utomkvedes - vad händer sedan?

Jag har igår fått konstaterat utomkvedeshavandeskap. Men eftersom jag inte har ont så ansåg läkaren att jag inte behövde akutvård, utan ska komma tillbaka på måndag för en cytostatikabehandling, och slipper därmed skada min äggledare ytterligare.

Jag är givetvis livrädd att det är kört för mig att bli gravid. Var urgald för det positiva testet, det kom efter bara två månaders försök... så händer detta... Jag vet att bara för att en äggledare kan vara skadad så betyder itne det att den andra är det, men jag misstänker att anledningen att jag råkade ut för utomkveds är för att jag ahde klamydia när jag var tjugo. Då skulle ju potentiellt båda äggledare kunna vara skadade! Ställer in mig på att göra IVF nästa år, så blir allt annat som händer en positiv överaskning.

Någon mer som fårr utomkveds som vill dela med sig lite? Tråden är för alla som råkat ut för detta och som ororar sig för vad som händer sedan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 22:53
    Denna tråd fortsätter här

www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html

• Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?
  • Rondellen

Ligger inlagd nu efter att ha akut åkt in med brusten äggledare. Cytistatikan hade inte verkat med andra ord. Ont i hela kroppen o känner mig rätt stukad. Hoppas att den äggledare jag fått behålla funkar.

• emem81

Hej. Jag tycker era berättelser låter helt otroliga! Jag hade ett x i nov 07 och efter att först ha blivit hemskickad med va de trodde va ett missfall så fick jag åka in akut igen en vecka senare. Blev opererad och då sög de ut allt blod jag hade i magen och skrapade mig. Blev sedan gravid och fick en dotter i nov 08. Nu i juli blev jag gravid igen och ringde gyn för att få göra ett vul. På morgonen när jag skulle dit fick jag svåra smärtor i höger sida. Berättade detta för läkaren som gjorde vul men han verkade inte bekymrad. Han kunde inte se någon grav i livmodern men sa att jag skulle ta lite prover och komma tillbaka ett par dar senare. På kvällen åkte jag in akut pga smärtorna och då såg läkaren att ägget satt i höger äggledare igen. Morgonen efter opererade de bort min högra äggledare. Läkaren ifrågasatte då varför i hela friden de inte hade tagit bort den vid första op. Det e tydligen ganska vanligt att det fastnar ett ägg i den igen eftersom den med största sannolikhet blev skadad vid första x et. Jag har aldrig hört talas om cytostatikabehandling eller liknande!
    Nu väntar jag på att bli gravid igen, mensen är4 dagar sen men det kan ju bero på det jag precis har gått igenom.
    Hoppas verkligen att ni som har blivit drabbade snart mår bättre igen. Jag känner verkligen med er!
    1000 styrkekramar!

• Rondellen
    emem81 skrev 2009-08-13 10:21:59 följande:
    Hej. Jag tycker era berättelser låter helt otroliga! Jag hade ett x i nov 07 och efter att först ha blivit hemskickad med va de trodde va ett missfall så fick jag åka in akut igen en vecka senare. Blev opererad och då sög de ut allt blod jag hade i magen och skrapade mig. Blev sedan gravid och fick en dotter i nov 08. Nu i juli blev jag gravid igen och ringde gyn för att få göra ett vul. På morgonen när jag skulle dit fick jag svåra smärtor i höger sida. Berättade detta för läkaren som gjorde vul men han verkade inte bekymrad. Han kunde inte se någon grav i livmodern men sa att jag skulle ta lite prover och komma tillbaka ett par dar senare. På kvällen åkte jag in akut pga smärtorna och då såg läkaren att ägget satt i höger äggledare igen. Morgonen efter opererade de bort min högra äggledare. Läkaren ifrågasatte då varför i hela friden de inte hade tagit bort den vid första op. Det e tydligen ganska vanligt att det fastnar ett ägg i den igen eftersom den med största sannolikhet blev skadad vid första x et. Jag har aldrig hört talas om cytostatikabehandling eller liknande!Nu väntar jag på att bli gravid igen, mensen är4 dagar sen men det kan ju bero på det jag precis har gått igenom.Hoppas verkligen att ni som har blivit drabbade snart mår bättre igen. Jag känner verkligen med er!1000 styrkekramar!
    Ja, cytostatikan fick jag på Södersjukhuset i Stockholm, är egentligen från Göteborg och är här för tre veckors semseter. När jag fick mina magsmärtor i förrgår kväll åkte jag akut in till Sahlgrenska sjukhuset och fick ta bort hela äggledaren. FIck träffa den läkaren som hade opererat mig i morse. Han sa att han tyckte det var mkt märkligt att de ger cytostatika fortfarande på SÖdersjukhuset då studier visar att fertiliteten är i princip densamma med bara en äggledare. Han sa precis som du beskrev att det är bättre att helt enkelt ta bort en äggledare där ett ägg fastnat för om itne äggledaren varit skadad innan, så blir den det definitvt av X:et. Tycker det är mkt märkligt attman bedriver så olika behandlingsmetoder i olika städer och sjukhus. När jag opererades var min äggledare ca 6 cm i diameter och alldeles blåsvart. Som läkaren sa hade cytostatikan endast bidragit till att sänka hcg en smula, hämma tillväxten av embryot, men absolut inte helt stoppat tillväxten vilket lurade testerna att få det att se ut som graviditeten var på tillbakagång. Den hade alltså inte spruckit helt men hade börjat att blöda ut i buken. Detta kan ju bli direkt livshotande, så tycker det ehla är mycket märkligt att de gav mig så extremt annorlunda information och behandling i Stockholm. Min läkare avslutade med att säga att han tänkte skicka en vårdsammanfattning till SÖS, och det lät på honom som han därutöver tänkte ge dem en avhyvling för att ha valt denna behandlingsmetod.
  • Mammiztill2
    Rondellen skrev 2009-08-13 09:51:24 följande:
    Ligger inlagd nu efter att ha akut åkt in med brusten äggledare. Cytistatikan hade inte verkat med andra ord. Ont i hela kroppen o känner mig rätt stukad. Hoppas att den äggledare jag fått behålla funkar.
    Beklagar.

själv blev ja först opererad och de snittade upp äggledaren o sög ut mitt X , först började hcg sjunka efter Op:n men sen höjdes den igen, sen blev det cellgifts behandling med tabletter. Jag friskförklarades, den 23 december!

Nu när du har läkt, så ska du Kräva få göra en HSG röntgen av din äggledare, och inte gå med på en vanlig liten spolning..
    På HSG röntgen kan den läkaren kolla hur vida de är ngn passage, om chans finns till en graviditet. Om det är en blockering nära livmodern kan de försöka "spraänga" bort hindret. Tyvärr satt mitt ärr för långt ner så de fanns inget att göra..

Men BEGÄR att få Smärtstillande, och inte gå med på alvedon, citadon, tramadol för är de illa i sista äggledaren så gör det helvetes ont.. Men att få veta hur allt ligger till i äggledaren är bättre än att gå runt att inget veta..
    Jag sa till min dr att jag vill veta hur de ser ut. Jag vill aldrig mer riskera ett nytt X, så jag fick min vilja igenom. och där var de bara dåliga, sorgsna besked.. Hade öven en narkos sköterska hos mig, som gav mig så mkt smärtstillande hon fick ge mig intravenöst. men smärtorna emellan åt gjorde så oehört ont.. men de var ju på den sista ÄL jag hade kvar som mitt x hade suttit i, och den som de hade skurit i.
  • Rondellen

Ok, men hade du X på båda sidor? Beklagar verkligen det som hänt dig!

Till mig sa de att den andra äggledaren såg bra ut genom titthålskirurgin, men att de så klart aldrig kan säga hur den ser ut på insidan. Har hört att spolning gör mkt ont, sås om du beskriver, funderar på att skippa det. Funkar det så funkar det liksom.
    Annars får jag ju föröska IVF.
    Såg att du inte fick göra fler gratis IVF,v ad beror det på?
    Är du 81:a? Tänker att det kanske sker en lagändring inom itne alls för lång tid, du är ju itne så gammal så förhoppningsvis kanske du kan få fler IVF om några år?

Annars, om du verkligen vill ha fler barn, spara o låna! Eller ställ dig i kö för adoption. Själv har jag bestämt mig för, oavsett vad som händer, om jag får egna barn eller inte, så ska jag oxå adoptera i framtiden.

• Mammiztill2
    Rondellen skrev 2009-08-13 16:34:58 följande:
    Ok, men hade du X på båda sidor? Beklagar verkligen det som hänt dig! Till mig sa de att den andra äggledaren såg bra ut genom titthålskirurgin, men att de så klart aldrig kan säga hur den ser ut på insidan. Har hört att spolning gör mkt ont, sås om du beskriver, funderar på att skippa det. Funkar det så funkar det liksom. Annars får jag ju föröska IVF.Såg att du inte fick göra fler gratis IVF,v ad beror det på?Är du 81:a? Tänker att det kanske sker en lagändring inom itne alls för lång tid, du är ju itne så gammal så förhoppningsvis kanske du kan få fler IVF om några år?Annars, om du verkligen vill ha fler barn, spara o låna! Eller ställ dig i kö för adoption. Själv har jag bestämt mig för, oavsett vad som händer, om jag får egna barn eller inte, så ska jag oxå adoptera i framtiden.
    först fick ja 2 mf, sen blev det X och akut Op förlorade ena ÄL. sen gravid igen och X men de gick som ja skrev innan, in och öppnade med litet snitt på äl.
    men då hcg halten fortsatte stiga och cellgift beh inletts får man inte försöka bli gravid på 3-6 månader efteråt.
    Vid efterkontroll så pratade vi, & vi bestmde denna röntgen. För jag sa; att jag vill veta hur Äl ser ut inuti, och vilken chans jag verkligen har för att kunna bli gravid.

Så för att få ett rakt och ärligt svar, så var det värt den smärtan.. Och att ja hade sån smärta berode ju också på att det var stopp i den..
    Jag orkade inte försöka månader kanske år igen med att bli gravid, och jag ville heller inte bli gravid igen och bara få X för då kunde de lika väl kvitta,

Jag & min man har ett barn tillsammans och är inte berättigad att få göra ett Ivf gratis.. Resurserna går till andra förhållande mm + tacksamheten man ska känna att man har ett barn. *vilket vi självklart gör*

Efter den röntgen där de konstaterade stop gjorde man en OP och tog bort sista äl som var skadad och stop i. för Om vi får pengar till Ivf & Om jag orkar göra ett ivf så vill jag inte betala 30.000 kr och få ett X
    hur länge har ni försökt bli gravida??
  • Rondellen
    cilla83 skrev 2009-08-14 07:48:33 följande:
    Ni som haft X hur ont hade ni? Molande mens värk eller mycket värre?
    Först som ett diskret nyp i sidan som ofta kändes mer om jag rörde mig. När jag åkte in akut så var det ingen tvekan om saken, som stark mensvärk men väldigt fokuserad mot ena sidan, plus väldigt ont i bäckenbottenmuskulaturen. Hade klarröda/mörkröda färska blödningar som var snarare klar vätska än den blandning av blod och slemhinnaman har när man har mens. Dessa blödningar under en period av tre veckor. Vissa uppehåll med några dagar, sedan kom svarta, bruna flytningar och sedan var det klarröda blodet igång igen.

Misstänker man något så måste man ligga i dessutom har jag lärt mig av denna upplevelsen. Alltså inte nöja sig med en gynekologs bedömning utan gå till flera, läsa på ordentligt, lyssna på sin kropp och kräva att bli tagen på allvar.

Vill tillägga att den smärtan jag ahd enär jag åkte in var påtaglig, men inte så illa att jag itne kunde gå eller stå. Ändå beskrev läkarenb att min äggledare hade varit blåsvart i färgen i ca 5-6 cm i diameter. Och jag hade blod i buken. Flera av d egynekologerna som jag träffade sa att om man ahr utomkveds tar man inte miste, det gör så ont att man itne kan stå. Jag skulle vilja säga att smärtorna kan vara mer diskreta, och det är bättre att åka in i onödan än att åka in försent.
  • Stella 78

Jag kände inget fram till v.9 när jag opererades för första gången. 2 veckor senare fick jag fruktansvärda smärtor och kunde inte stå upprätt fick då cellgift. 2 dagar senare hade jag så kraftiga smärtor så jag förlorade medvetenadet korta stunder och kördes i ilfart till med ambulans till sjukhuset... DÅ hade jag massa blod i magen och ett stort koagel som satt fast på äggledaren.

Så att det alltid gör jätteont är bara skitsnack Dessutom så var min äggledare också väldigt stor och utvidgad vid v. 9 och mitt hcg låg som om jag vore normalt gravid. När jag började ana att jag på något sätt fortfarande var gravid (fick ett mf 2 veckor tidigare och det visade sig vara tvillingar) så hade jag bara ytterst svag molvärk mitt på magen. Typ som dagen innan mens när man kan känna att det liksom är på gång. DÄrav att både jag och läkarna trodde att det satt ytterligare ett foster i livmodern som inte kom ut när jag fick mf med tvillingen.

• Mammiztill2
    cilla83 skrev 2009-08-14 07:48:33 följande:
    Ni som haft X hur ont hade ni? Molande mens värk eller mycket värre?
    första X.et kände ja inget för ens efter jag hade vart hos dr och gjort vul där de trode de var Ma eller Ofostrig grav, efter u-sökning kom smärtorna i vågor, emellan åt skrek ja och blev stel av de onda, och det strålade ner i benet, lite upp i ryggen, kändes ungefär då de var lugnare mellan attackerna som rejäl Ägglossnings värk, fast lite mer pulserande smärta. skulle vara i v 7 enligt gyn.

andra gången kände jag av det direkt, och visste de var kört så jag ringde som en idiot till dem, men de förnekades att ja skulle kunna känna ngt så tidigt, men iom ja hade rätt och stod på mig, och krävde u-sökningar och b-prov så fick ja bekräftat X snabbt. och blv akut opererad den gången hann jag aldrig få så ont som första gången
Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?