• Rondellen

Utomkvedes - vad händer sedan?

Jag har igår fått konstaterat utomkvedeshavandeskap. Men eftersom jag inte har ont så ansåg läkaren att jag inte behövde akutvård, utan ska komma tillbaka på måndag för en cytostatikabehandling, och slipper därmed skada min äggledare ytterligare.

Jag är givetvis livrädd att det är kört för mig att bli gravid. Var urgald för det positiva testet, det kom efter bara två månaders försök... så händer detta... Jag vet att bara för att en äggledare kan vara skadad så betyder itne det att den andra är det, men jag misstänker att anledningen att jag råkade ut för utomkveds är för att jag ahde klamydia när jag var tjugo. Då skulle ju potentiellt båda äggledare kunna vara skadade! Ställer in mig på att göra IVF nästa år, så blir allt annat som händer en positiv överaskning.

Någon mer som fårr utomkveds som vill dela med sig lite? Tråden är för alla som råkat ut för detta och som ororar sig för vad som händer sedan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 22:53
    Denna tråd fortsätter här

www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html

• Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?
  • Pemberly

Det där med testande är ju besvärligt ibland. Jag har också ägnat en hel del tid åt att stirra på test och fundera på om det verkligen är ett riktigt streck eller inte. Ett säkert riktigt streck har jag bara haft då jag fick utomkveds. Den här månaden har jag faktiskt hittills lyckats låta bli att testa (har bim imorgon eller på måndag). Det känns inte heller som om jag vill testa just nu, troligen beroende på att vi ska börja ivf nästa cykel så jag tänker mest på det. Det vore ju i och för sig ironiskt om jag skulle lyckats bli gravid precis innan vi ska börja ivf, men jag tror faktiskt inte att jag är det.

Stella78: det är bara att vänta och se om mensen dyker upp eller om ett test visar tydligare om ett par dagar.

• vixon

Stella: skulle aldrig falla mig in att idiotförklara dig! Fanns det en millimiljondels chans att jag vore gravid skulle jag göra samma sak.

• Stella 78
    Pemberly skrev 2009-08-22 18:33:22 följande:
    Det där med testande är ju besvärligt ibland. Jag har också ägnat en hel del tid åt att stirra på test och fundera på om det verkligen är ett riktigt streck eller inte. Ett säkert riktigt streck har jag bara haft då jag fick utomkveds. Den här månaden har jag faktiskt hittills lyckats låta bli att testa (har bim imorgon eller på måndag). Det känns inte heller som om jag vill testa just nu, troligen beroende på att vi ska börja ivf nästa cykel så jag tänker mest på det. Det vore ju i och för sig ironiskt om jag skulle lyckats bli gravid precis innan vi ska börja ivf, men jag tror faktiskt inte att jag är det.Stella78: det är bara att vänta och se om mensen dyker upp eller om ett test visar tydligare om ett par dagar.
    Diu har helt rätt... var bara så idiotiskt att testa och behöva få upp hoppet.

Jag har plussat 2 gånger förut... första gången i februari.. hade mens ca 2 veckor senare trodde jag jag hade ÄL och testade med ÄL-stickor i 3 dagar med superstarka test... var då gravid! Fick mf... sen fick jag plus i slutet av april... eller det tydliga plusset kom 1 maj.

Nu när det sista testet torkat så ser man skuggan mycket tydligare och det ser exakt ut som kontrollstrecket men ytterst svagt. Återstår att se om några dagar... har BIM på tisdag och har ju aldrig fått plus förren några dagar efter BIM.

Jag ska också påbörja IVF nästa cykel. Gör du korta eller långa protokollet? Jag börjar spraya om en månad (dag 21)
  • Pemberly

Stella 78 skrev 2009-08-22 18:41:50 följande:

Gör du korta eller långa protokollet? Jag börjar spraya om en månad (dag 21)
    Jag ska göra det långa med nässpray först. Jag börjar också dag 21 i cykeln, dvs om nästan en månad.
  • Stella 78
    Jag ska göra det långa med nässpray först. Jag börjar också dag 21 i cykeln, dvs om nästan en månad.
    Då börjar vi ju nästan samtidigt!
    Vaqr gör du IVF?
  • Pemberly

Stella 78 skrev 2009-08-22 20:29:22 följande:

Då börjar vi ju nästan samtidigt! Vaqr gör du IVF?
    Festligt att vi befinner oss nästan exakt i samma fas. Jag gör ivf på Akademiska i Uppsala. Vart gör du?
  • Stella 78

Jag fick faktiskt valet att göra i Uppsala också eftersom kötiderna där är mycket kortare. Men jag valde distansstimulering i Södertälje då det är kortare att köra för alla besök. Äp och återinförandet sker på HUddinge.

Mina test tidigare var nog tyvärr bara spökstreck. Kunde inte låta bli att göra ytterligare ett test nu och det visar inget trots att det gått långt över tiden nu. Men är inte besviken eftersom jag ju varit inställd på att det inte är något sen i torsdags. Ville bara släcka det lilla hopp som tändes i eftermiddags...

• Rondellen

Stella:
    FÖrstår dig fullständigt att du gjorde test igen. Dunderhoppas verkligen att du är gravid ändå. Annars är det itne långt kvar till ivf o då smäller d definitivt...

• Stella 78
    Rondellen skrev 2009-08-22 20:48:17 följande:
    Stella:FÖrstår dig fullständigt att du gjorde test igen. Dunderhoppas verkligen att du är gravid ändå. Annars är det itne långt kvar till ivf o då smäller d definitivt...
    Tackar! Håller tummarna för att det blir ett fett plus i början av november! Som dessutom stannar kvar i närmare 9 månader...
Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?