• Svar på tråden Ofrivilligt barnlös? Deal with it.
  • P A K

Det här känslig fråga på många sätt. Det har inte varit lätt för mig, som gjort allt för att bli gravid under fem års tid, att inte känna ett sting av avundsjuka när andra blir gravida om och om igen. Det betyder INTE att jag misunnar dem deras lycka.

Min erfarenhet är att om man pratar öppet om känslorna blir allt lättare. En del av problemet är att man inte är i samma fas som vännerna med barn, och då kan det bli lite tokigt när det är "barnträffar" och de inte tror att jag vill vara med. Vi har nått en bra lösning - de bjuder in och jag kommer om / när det känns ok, vilket det gör nästa jämt. Visst kan det bli mycket barnprat men sådan är livet och de försöker verligen ta hänsyn och prata om annat med. De vänner som jag kan tala öppet om mina känslor med - de är mina riktiga vänner.

• LittleMee
    PD77 skrev 2009-07-31 07:42:00 följande:
    Jag tror nog preblemet mest var det att artikeln handlar om att ofrivilligt barnlösa och deras gravida väninnor glider ifrån varandra. Cecila hänvisar till artikeln och säger att det inte stämmer som står i den. Men hon pratar om att vänner med barn glider ifrån vänner utan barn.Jag tycker inte det var så farligt egentligen, hennes blogginlägg. Det är väl snarare kommentarerna efteråt som är idiotiska som "Herrejesus vilka surfittor det finns! Trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel. Hacka inte på dem."Eller som Cecilia hade skrivit någonstans att man måste "komma över det eller adoptera". Det är lite för hårda ord.
    Vad hon kan ha menat är som sagt en tolkningsfråga. När jag läste hennes blogginlägg tolkade jag inte som att uppsåtet var att nedvärdera nån "folkgrupp"... eller vad man nu ska kalla det för. Utan det handlar om ovisshet och okunskap. Finns ingen anledning att kalla en person korkad eller empatilös. Går det ens att sätta sig i den sitsen? hur kan man då kräva att någon som inte vet ska förstå?

Citatet "trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel". Det stämmer ju! eller " att man måste komma över det eller adoptera". Det är väl jätte bra att någon tror att det bara är att göra så. Men vi andra vet bättre och på ett sätt kan skaka på huvudet med ett leende och tänka "du skulle bara veta. Hoppas att du aldrig ska behöva gå igenom det heller".

Nu har jag i alla fall fått berätta hur jag tolkade Cecilias blogg. Ni andra får givetvis tolka som ni vill. Jag menar bara att det brukar oftast kännas bättre när man inte är helt övertygad om att folk vill vara elaka.
  • Pascha78
    LittleMee skrev 2009-07-31 11:53:48 följande:
    Vad hon kan ha menat är som sagt en tolkningsfråga. När jag läste hennes blogginlägg tolkade jag inte som att uppsåtet var att nedvärdera nån "folkgrupp"... eller vad man nu ska kalla det för. Utan det handlar om ovisshet och okunskap. Finns ingen anledning att kalla en person korkad eller empatilös. Går det ens att sätta sig i den sitsen? hur kan man då kräva att någon som inte vet ska förstå? Citatet "trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel". Det stämmer ju! eller " att man måste komma över det eller adoptera". Det är väl jätte bra att någon tror att det bara är att göra så. Men vi andra vet bättre och på ett sätt kan skaka på huvudet med ett leende och tänka "du skulle bara veta. Hoppas att du aldrig ska behöva gå igenom det heller". Nu har jag i alla fall fått berätta hur jag tolkade Cecilias blogg. Ni andra får givetvis tolka som ni vill. Jag menar bara att det brukar oftast kännas bättre när man inte är helt övertygad om att folk vill vara elaka.
    Men om man nu har en sådan ovisshet och okunskap i ett visst ämne varför kan man då inte vara lite ödmjuk inför andra som har stor kunskap och erfarenhet i ämnet?
    Det är i alla fall det som jag reagerat emot. Har aldrig trott att det var elakt menat!
  • Pascha78
    uwkiwi1 skrev 2009-07-31 10:27:47 följande:
    Nej nu blir jag irriterad.. ni läser bara de ni vill. Jag har aldrig skrivit de är bara att adoptera... men att om jag vore i den sittsen hade jag tänkt på möjligheterna. Nu får ni f-n ta och ge er. Mitt inlägg var inte illa menat till någon . Detta är befängt och löjligt. Och du sista som skrev :Vem vet en vacker dag kanske de får äta upp vart ända ord med råge VA f-n tänker du med jag har redan sagt det är min värsta mardröm, vem är det som egentligen är känslokall. När det enda jag säger är att JAG SKULLE ALDRIG LÅTA DET GÅ UT ÖVER MINA VÄNNER. Fy f-n skaffa ett liv och sluta hacka på någon som inte gjort något fel.. HERRE GUD
    Men om det är din värsta mardröm, varför gör du ett sådant uttalande att det "bara" är att adoptera? För det har du gjort!!!! Det är ett känslokallt uttalande tycker jag.
  • uwkiwi1

JAg skrev inte BARA ADOPTERA, , jag skrev att hamnade jag i den sittsen så hade jag försökt göra det bästa av situationen. KOllat möjligheterna för att adoptera mm.

• Zinzie
    uwkiwi1 skrev 2009-07-31 13:00:38 följande:
    JAg skrev inte BARA ADOPTERA, , jag skrev att hamnade jag i den sittsen så hade jag försökt göra det bästa av situationen. KOllat möjligheterna för att adoptera mm.
    Du vet inte ett dugg om ämnet du skriver om, vilket kommentaren ovan är ett rätt bra bevis för.

Är det inte lika bra att erkänna det då och lägga ned?
  • uwkiwi1

JAg skriver om precis vad jag vill .. yttrandefrihet.. men snälla du läsa hela tråden blogginlägget och kommentarerna så jag slipper upprepa mig 1000 ggr

• FruNaftra

Men i detta fall kommenterar de ju något du har tagit bort från bloggen

Betyder det att du inte stod för det innehållet?

uwkiwi1 skrev 2009-07-31 13:16:31 följande:
    JAg skriver om precis vad jag vill .. yttrandefrihet.. men snälla du läsa hela tråden blogginlägget och kommentarerna så jag slipper upprepa mig 1000 ggr
  • uwkiwi1

Lägg ner, hitta någon annan att hacka på. Jag vet allafall med mig själv att hur de än går för mig så skulle jag aldrig lägga ner flera dagar och timmar av mitt liv och kommentera i ett forum och klaga på en tjej som egentligen inte vill något illa utan som har en väldigt positiv och sund inställning till livet.

• FruNaftra

Det är en enkel fråga. Ska du inte svara på frågorna vi ställer så undrar man vad du gör här inne över huvud taget.

Man undrar ju detta eftersom du säger att du står för allt du skrivit men samtidigt tagit bort delen om adoption. Därför undrar jag om du inte står för det längre.

Svar på tråden Ofrivilligt barnlös? Deal with it.