• LittleMee

Ofrivilligt barnlös? Deal with it.

Jag förstår inte riktigt vad problemet är?

• LittleMee

Jag förstår som sagt fortfarande inte vad problemet är.

Det är uppenbarligen en tjej som uttrycker sig utifrån sina egna erfarenheter och tankar. Dem som inte har varit ofrivillig barnlös kan omöjligt veta hur det känns. Efter att ha läst den här tråden verkar det nästan som att man kräver att alla ska förstå.

Innan vi började planera för 7 år sedan trodde jag i alla fall aldrig att jag skulle bryta ihop och bete mig som ett monster mot allt och alla. Jag var väl naiv precis som Cecilia.

• LittleMee

Fru U skrev 2009-07-30 21:40:09 följande:

Problemet är bland annat att man inte kan jämföra sorgen med att inte bli gravid (som artikeln handlar om) och att förlora vänner för att de blir för upptagna med barn samt att bloggaren dessutom påstår att hon inte alls skrivit vad hon skrivit
    Vad det står har jag läst. Men man kan nog se det från olika synvinklar. Jag skulle nästan se det som något positivt. Det är bra att vara naiv och hoppas på hur man skulle reagera om man hade den oturen. För 8 år sedan trodde jag i alla fall inte att några vänskap skulle förstöras p ga min sorg. Jag ser inte det som något konstigt.
  • LittleMee
    PD77 skrev 2009-07-31 07:42:00 följande:
    Jag tror nog preblemet mest var det att artikeln handlar om att ofrivilligt barnlösa och deras gravida väninnor glider ifrån varandra. Cecila hänvisar till artikeln och säger att det inte stämmer som står i den. Men hon pratar om att vänner med barn glider ifrån vänner utan barn.Jag tycker inte det var så farligt egentligen, hennes blogginlägg. Det är väl snarare kommentarerna efteråt som är idiotiska som "Herrejesus vilka surfittor det finns! Trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel. Hacka inte på dem."Eller som Cecilia hade skrivit någonstans att man måste "komma över det eller adoptera". Det är lite för hårda ord.
    Vad hon kan ha menat är som sagt en tolkningsfråga. När jag läste hennes blogginlägg tolkade jag inte som att uppsåtet var att nedvärdera nån "folkgrupp"... eller vad man nu ska kalla det för. Utan det handlar om ovisshet och okunskap. Finns ingen anledning att kalla en person korkad eller empatilös. Går det ens att sätta sig i den sitsen? hur kan man då kräva att någon som inte vet ska förstå?

Citatet "trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel". Det stämmer ju! eller " att man måste komma över det eller adoptera". Det är väl jätte bra att någon tror att det bara är att göra så. Men vi andra vet bättre och på ett sätt kan skaka på huvudet med ett leende och tänka "du skulle bara veta. Hoppas att du aldrig ska behöva gå igenom det heller".

Nu har jag i alla fall fått berätta hur jag tolkade Cecilias blogg. Ni andra får givetvis tolka som ni vill. Jag menar bara att det brukar oftast kännas bättre när man inte är helt övertygad om att folk vill vara elaka.
  • LittleMee
    Pascha78 skrev 2009-07-31 12:54:24 följande:
    Men om man nu har en sådan ovisshet och okunskap i ett visst ämne varför kan man då inte vara lite ödmjuk inför andra som har stor kunskap och erfarenhet i ämnet?Det är i alla fall det som jag reagerat emot. Har aldrig trott att det var elakt menat!
    Men om man lever i ovisshet, hur ska man då kunna visa ödmjukhet? Har man inte varit med om det kan man omöjligt veta hur det känns. Man lever i sin lilla illusion av hur det ska vara. Vi människor tenderar att försvara oss när någon hugger till. Att bli kallad för korkad i trådstarten och sedan gång på gång empatilös gör inte en ödmjuk, det är vanligt då att ord som "surfittor" kommer fram.. Om du nu inte är supertolerant så tvivlar jag på att många av er här inte skulle reagera detsamma.
  • LittleMee
    PD77 skrev 2009-07-31 15:06:25 följande:
    Varför citerade du mitt inlägg? Jag har inte sagt att hon har nedvärderat någon i hennes blogg-inlägg. Jag kallar ingen för empatilös eller korkad...Inget av det du skriver har något med mitt inlägg att göra, förutom citatet vilket du utelämnat hälften av.Du skriver "Citatet "trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel". Det stämmer ju!" Ja, det stämmer och ingen har sagt att de missunnar de gravida något, utan de har sagt att det är jobbigt att träffa gravida väninnor om man själv lider alla helvetes lidanden.Du ändrade faktiskt lite väl på citatet. Det stod egentligen: "Herrejesus vilka surfittor det finns! Trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel. Hacka inte på dem."Lite skillnad eller hur?Mitt inlägg handlade om att problemet var att hon länkade till en artikel som talade om en helt annan sak än vad hon pratade om.
    Jag har inte sagt att du har kallat henne för korkad eller empatilös. Vilka det är som har skrivit de orden vet väl vi alla som har läst tråden? Har bara uttryckt min tolkning på saken. För vi diskuterade väl inte vad du har sagt? Så länge jag inte anklagar dig något behöver du inte alls ta åt dig eller göra egna tolkningar av det..

Jag kopierade enbart citaten du skrev till mig. Då har jag inte utelämnat något.
  • LittleMee

Hela det inlägget du skrev till mig tolkade som jag som en

PD77 skrev 2009-07-31 21:23:57 följande:
    Jag förstår inte vad du skriver. Vad menar du med " För vi diskuterade väl inte vad du har sagt?"? Alltså, du citerade mig så jag antog att du svarade på mitt inlägg.Sen skrev du: "Så länge jag inte anklagar dig något behöver du inte alls ta åt dig eller göra egna tolkningar av det.." Jag tog inte riktigt åt mig, jag förtod inte vad du menade, eftersom du citerade mig och jag blev osäker på om du trodde att jag hade sagt att Cecilia var empatilös och korkad.Och du skriver: "Jag kopierade enbart citaten du skrev till mig. Då har jag inte utelämnat något."Jag förstår inte, för jag har inte skrivit något till dig. Och du kopierade inte hela citaten, det är bara att kolla på mitt inlägg.
    Herregud. Nu vart jag med förvirrad.

Här är ditt första inlägg till mig:

"Jag tror nog preblemet mest var det att artikeln handlar om att ofrivilligt barnlösa och deras gravida väninnor glider ifrån varandra. Cecila hänvisar till artikeln och säger att det inte stämmer som står i den. Men hon pratar om att vänner med barn glider ifrån vänner utan barn.
    Jag tycker inte det var så farligt egentligen, hennes blogginlägg. Det är väl snarare kommentarerna efteråt som är idiotiska som
    "Herrejesus vilka surfittor det finns!
    Trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel. Hacka inte på dem."
    Eller som Cecilia hade skrivit någonstans att man måste "komma över det eller adoptera".
    Det är lite för hårda ord"

När jag svarade dig så citerade jag enbart det du hade citerat i inlägget, alltså inte hela inlägget. Enbart texten inom "" "". . Som ex "herrejesus vilka surfittor det finns!", "Trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel. Hacka inte på dem". Då har jag inte utelämnat nåt så jag förstår inte vad jag har utelämnat? Jag tog dem som ex för att du upplevde det som hårda ord. Men jag förklarade för dig att jag ser det på ett annat sätt. Har inte skrivit rakt ut att "du har sagt så" så jag blev lite fundersam på varför du trodde det? Bara för att jag "pratade" med dig betyder det ju inte att allt jag säger handlar om dig.

Skriver man något man inte har nån aning om och sedan i ett forum bli "uthängd" redo för att stenas av alla ofrivllig barnlösa så är det väl klart att hårda ord kommer fram?
  • LittleMee
    Lolilla skrev 2009-07-31 21:32:15 följande:
    Dessutom så är jag sjäv med 99.9 % säkerhet en av de som alddrig kommer att kunna få barn själv så en del av känslorna som beskrivs är faktiskt något jag mycket väl kan relatera till. Dock inte avunsjukan. Och nu menar jag inte den man känner inombords, utan när man inte kan bete sig som folk runt gravida.
    Det går inte att jämföra sorg. Bara för att du kanske har accepterat din situation betyder det inte att andra ska hantera det på samma sätt.
  • LittleMee
    PD77 skrev 2009-08-01 03:45:17 följande:
    Hahaha! Det blev riktigt virrigt det där. Alltså för båda oss. Jag tror faktiskt att vi menar ungefär samma sak. Eller jag förstår i alla fall vad du menar. Och jag tror inte heller att Cecilia menade att göra någon upprörd när hon skrev sitt blogginlägg. Åh, nu fattar jag... Det ser ut som att det var 2 olika meningar i mitt inlägg. Jag copy-pastade och meningarna "Herrejesus vilka surfittor det finns! Trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel. Hacka inte på dem."Det kanske kan uppfattas som 2 olika citat. Men det är ett citat.Det är lätt med missförstånd på nätet. Och jag ska tillägga att jag tror inte det var Cecilia som skrev det om surfittor.
    Det vart ju det. Måste erkänna att jag själv inte visste vad jag tänkte på ett tag där

Efter att ha tittat runt lite tror jag nästan att det bara var ett desperat försök att få besökare på sin blogg, att människan har två alias på fl.
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös? Deal with it.