• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11.

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.htm

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-29 16:32
    Tryckfelsnisse har gett sig till känna.

Behandlingslistan, del 7 saknar ett l i slutet av länken. Detta är den korrekta länken:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11
  • BettanB
    Copkat: Min läkare påstår att 75% av alla missfall beror på kromosomfel och att kromosomprovet är ett av de allra viktigaste. Tyvärr är det ett av de dyraste också... Jag håller inte med henne; jag tror mer på immunologispåret, men jag tror tillräckligt mycket på henne för att understryka vikten av det provet. I faktatråden skall finnas en länk till SUs rapport. Läs den.
    Jag fick tom beviljat analys av embryot den här gången (just för att kromosomskador är så vanliga). Sen vet jag ju inte om de lyckades lokalisera det yttepyttelilla embryot, men jag hoppas ju.

HÄRLIGT att höra dock att du trivs med din läkare och att han tar sig tid och är tydligt visar att han vill att det skall bli bra. Det är verkligen guld värt!
    Och BRA att du får gå och prata med någon. Det borde nog jag också göra. Konstigt att ingen ens påtalat det ännu...

Och *kram* på dig.
    Överväger nog att jobba nästa vecka, men jag får se hur jag mår under helgen.

TantTingeling: Javisst är det korkat. Jag är också HELT annorlunda i min yrkesroll. Jag trivs med mig själv såsom jag är i den rollen, men jag skulle aldrig orka med det privat.
    Får verkligen psykbryt av hennes konstiga anförande i vart fall. Att det skall ligga på patienten att omtolka sin upplevelse av empati och inte hos läkaren att bemöda sig om att omtanke och värme verkligen lyser igenom. Jisses, tänk om jag hade resonerat så som psykolog! Då hade jag förlorat jobbet (och kanske även legitimationen) för länge sen.

Och håller med. Fantastisk tråd! Vet inte vad jag skulle ha gjort utan er.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    TantTingeling skrev 2009-06-25 10:21:56 följande:
    Copkat: Vad skönt att du hittat en bra dr, mkt värt och inte så vanligt verkar det som. Kromosomanalysen kan man väl alltid komplettera med sen, om ni inte får ngt napp på övriga prover. Men som jag förstått det så tar det lååång tid att få svar på den.
    4 veckor
    Piratpartist, javisst!
  • Copkat

Bettan: Var det denna du tänkte på? I och för sig inte SU utan KU.

TantTingeling: Jag resonerar ungefär som du.

Hur många av er här har gjort en kromosomanalys? Har den visat något?

• sushikatten

copkat: jag har gjort kromosonanalys och tycker som Bettan att det är viktigt att man gör den. Dessutom tar den långt tid att få svar så det är bra att ha gjort den så fort som möjligt. Mitt svar kom efter 8 veckor och min sambos dröjde mer än 10 veckor. Den är dyr att göra. Jag har även gjort den privat och då tror jag kostnaden var 5000 kr.
    Annars verkar det vara en bra läkare som har tid att prata så länge gud vad skönt.

Nu går jag privat och när jag började i den nuvarande kliniken blev jag inte speciellt bra mottagen. Läkarens första fras: - Ja och hur länge har ni försökt då?
    Jätte stressad var han. Ja började jag att jag heter.... och min sambo..... har varit ihop ett tag och så vidare ...... Han förstod nog min pik men låtsades om ingenting och gick vidare. Jag har inte haft honom mer och bett att få de andra läkarna på kliniken. Där har det varit lite blandat kompott. En har varit jätte god medans de andra har varit professionella men väldigt korta i tonen. Sköterskorna däremot tycker jag att det har visat mer empati. Det ju lite grann på löpande band känner jag och ändå betalar man enorma mängder pengar. För tillfället har vi lagt ut 40000 och mer lär det blir. En ET, frys och FET.

• Copkat

Jag har kollat lite på Bettans länk och om jag förstod det rätt så är det vanligast med kromosomförklaring om man inte sett något något foster/embryo. Har ni förstått det likadant?

För mig är förklaringen om kromosomala anomalier rena grekiskan. Jag förstår inte riktigt vad det är man kan hitta för fel vid en kromosomanalys? Nån som har lust och kan förklara för mig?

Sushikatten: Ni fick betala privat för undersökningen eftersom ingen ville göra den eller?
    Usch vilket bemötande. Så jobbigt. Det blir liksom en dubbel frustration. Min nya läkare erkänner sina brister men han LYSSNAR och är beredd att testa det jag vill. Det betyder såå mycket.
    Har du inte fått ha samma läkare utan tvingas träffa nya hela tiden?

• BettanB

Ja, tror att det stod något sådant konstigt nog. Det stämmer inte enligt mina läkare i vart fall.
    Tyvärr är jag ingen expert på kromosombiten. Det enda jag vet är att det är viktigt att kunna utesluta. Handlar det om kromosomfel kan man ju medicinera till f*n byter av utan att det hjälper. Bättre då att veta hur det ser ut med de riskerna.

Sushikatten: Fy för dåligt bemötande. Tyvärr tycker jag det verkar på tok för vanligt i den värld där vi rör oss.

Piratpartist, javisst!
  • sushikatten

Copycat: här nere i Götet är det fullt upp både på SU och privat där jag går. På båda ställerna har jag fått träffa nya läkare. Det byter arbetsplats eller slutar. Så det har blivit väldigt många jag har träffat. Näää först gick jag på SU och fick testet gratis sedan gick vi vidare för man här nere får inte landstingsfinianserat ivf om man är äldre än 38 år och det är jag. så jag började hela processen igen i den privata kliniken. Där tyckte dem att det var nödvändigt att göra om alla prover. Det kan ju ändra sig.

• BettanB

sushikatten: hade det gått lång tid sen du tog proverna eller varför fick du göra om dem? Vi har tanke på att plocka ut journalen och traska till Carlanderska snart, men inte 17 vill vi göra om de tester vi redan gjort. Finns ju så många andra viktiga att ta.
    Härnäst vill jag ta MTHFR i vart fall. Och fler koagulationsprover.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11