• Copkat

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Hej tjejer!
    Nu har jag hittat hit också. Välkomna ni nya!

Igår var jag hos min läkare som JAG upplever som ganska kunnig även om han själv också säger att han inte är jätteinsatt i allt gällande upprepade missfall men jag upplevde honom mycket empatisk och han lyssnade på mig. Han köpte inte allt jag sa och jag köpte inte allt han sa. Förra veckan satt vi 1 1/2 timme och pratade och denna veckan 2 timmar!! Det slutade med att jag fick ta nio rör blodprover, bla gällande koagulation och immunologi och lite vanliga blodprover. Dock ville han inte ta kromosomanalys. Han ansåg att det inte kan påvisa något av värde. Har ni tjejer några argument som jag kan säga till honom så jag får det med. Jag har förstått att det är viktigt att göra men inte varför.
    Gällande behandling ska jag ta Trombyl hela cykeln, Progesteron från ÄL + 4 dagar och Pregnyl så fort jag blir gravid. Han sa att han inte själv tror på Trombyl och Progesteron men han sa att eftersom det inte kunde skada var han öppen för att jag skulle testa det. Han tyckte även jag skulle testa Pergotime dag 3 - 7 för att få bättre och starkare ägglossning. Jag har aldrig haft problem med ägglossning men han menade att det kunde vara bra att provocera igång lite kraftigare ägglossning. Är det något som någon av er testat?
    Jag gick i alla fall därifrån nöjd även om han inte köpte allt vad jag tyckte. Men han lyssnade på mig och var beredd att testa sånt som jag ville även om han själv inte trodde på det. Då kände jag att jag kunde släppa lite på mina krav angående proverna då behandlingen i slutändan ändå är ungefär samma. Funkar inte detta så finns även Innohep och Prednisolon att testa.
    Han tyckte även att jag skulle gå och prata med någon vilket jag ska göra idag. Han fixade en snabb tid. Han tyckte jag behövde hjälp att se framåt och det har han ju inte fel i.

Blev långt egoinlägg men ville dela med mig.

Bettan: Tänkte på dig igår. Hoppas du stannar hemma och inte går till jobbet nästa vecka. Dina patienter behöver dig men du behöver också vara rädd om dig själv! Men det är bara min åsikt. Jag har själv varit på jobbet dagen efter skrapning och det är lätt man får det i nacken längre fram...

Finessan: Tack för din lista.. Har hjälpt mig mycket.

• Copkat

Bettan: Var det denna du tänkte på? I och för sig inte SU utan KU.

TantTingeling: Jag resonerar ungefär som du.

Hur många av er här har gjort en kromosomanalys? Har den visat något?

• Copkat

Jag har kollat lite på Bettans länk och om jag förstod det rätt så är det vanligast med kromosomförklaring om man inte sett något något foster/embryo. Har ni förstått det likadant?

För mig är förklaringen om kromosomala anomalier rena grekiskan. Jag förstår inte riktigt vad det är man kan hitta för fel vid en kromosomanalys? Nån som har lust och kan förklara för mig?

Sushikatten: Ni fick betala privat för undersökningen eftersom ingen ville göra den eller?
    Usch vilket bemötande. Så jobbigt. Det blir liksom en dubbel frustration. Min nya läkare erkänner sina brister men han LYSSNAR och är beredd att testa det jag vill. Det betyder såå mycket.
    Har du inte fått ha samma läkare utan tvingas träffa nya hela tiden?

• Copkat

Kikar in en snabbis innan jobbet.

Mammawannabe: Jag har egentligen inte fått någon djupare förklaring angående Pregnylen. Gick hos en annan läkare innan och hon trodde också mycket på Pregnyl. Som jag har förstått ska det stärka graviditeten på något sätt. De har inte sagt att det har något med slemhinnan att göra vad jag minns.

Finessan: Jag är imponerad över all kunskap du sitter på. Tänk om jag själv kunnat hälften.

Jag vill absolut göra kromosomanalys men min läkare säger att enda gången han anser det betydelsefullt är om man kan göra det på fostret. Men om jag hittar info om VARFÖR man ska göra det så tror jag att han ger sig. Jakten fortsätter...

Trevlig helg alla!

• Copkat

När jag får tillfälle lovar jag fråga om Pregnylen. Det svar jag fick sist var att det stärkte graviditeten.

• Copkat

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver mycket.
    En extra kram till er som har det tufft nu.

Själv försöker jag se framåt men det är lite tungt just nu. Dock har jag snart semester och ska försöka ta lite semester härifrån också. Behöver koppla bort tankarna från bebisplanerna och hitta glädjen i livet igen. Hur man nu gör det...

Hoppas ni alla underbara tjejer får en skön sommar..

• Copkat

Bettan: Det lovar jag göra
    Känner själv att jag måste FÖRSÖKA flytta fokus annars vet jag inte hur det slutar.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11