Varför inte vara ärlig (om barnlöshet)?
Jag och maken har ni försökt i 1,5 år att få barn. Vi har gjort utredning (inga fel) och vi står i kö till ivf. Precis alla mina vänner (som inte är singlar) har redan fått barn eller väntar. Det är tufft, som säkert så många andra här vet. Vad är då grejen med att hålla det hemligt att man försöker? Varför inte vara ärlig? Alla mina nära vänner vet precis hur det ligger till. Det känns mycket bättre än att de ska gå och spekulera och undra. Nyfikna släktingar, bekanta osv som frågar eller antyder att det borde vara dags med barn brukar jag svara: "Ja, visst vill ha barn, men tyvärr kommer de inte alltid på beställning". Alla förstår och man får inte fler frågor.
Om jag nu inte känner för att dricka alkohol (vilket hänt t.ex. precis innan BIM någon gång) struntar jag helt enkelt i att göra det. Ingen har frågat varför, men om nu någon måste vara så näsvis att det tvunget ska veta varför skulle jag bara svara att jag inte känner för det. Det har inte hänt, men om någon skulle fråga rakt ut om man jag är gravid, då är det ju bara att svara "nej"...?