• aspenbäck

5 min metoden fungerar!!!

Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

• Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Apmor2
    tristania skrev 2009-06-07 08:30:13 följande:
    Detta skrev lövet:Nej, det som är dåligt för barnet är att växa upp med föräldrar som medvetet struntar i när barnet är hungrigt, ledset, otryggt eller rädd. Den erfarenheten bidrar inte direkt till någon tillit till vuxenvärlden eller någon bra självkänsla. Att vara beroende av en person som medvetet behandlar en elakt och grymt - bara för skojs skull - sätter sina spår hos vilket barn som helst ...Skulle det vara något att skratta åt...?
    jag kan läsa, men tack för upprepningen
  • Apmor2
    tristania skrev 2009-06-07 08:30:37 följande:
    Och varför var du det?
    för hon pratar om ngt helt annat än det som diskuterades, och det är lustit när folk inte läser det man skrivit och jag är nyvaken o tydligen på det humöret
  • Apmor2
    tristania skrev 2009-06-07 08:36:59 följande:
    Det kanske inte bara var menat till dej...?
    kanske inte men som sagt är nyvaken och tydligen på det humöret.
  • Apmor2

Nu har jag läst på om gråt (igen)!

Eftersom iaf jag inte pratar om spädbarn utan i princip om toodlers tänker jag bara nämna sånt som är relevant till det!

Ingenstans stor det att barn ej får gråta eller att det är skadligt att gråta som jag trodde är det nyttigt att gråta och som alla vet är det viktigt att tröstas men barnet far inte illa av att av ngn anledning få vänta en liten stund på tröst. (läs det jag skrivit tidigare) Det är klart att det inte ska handla om att göra en vana av att låta barnet vänta (vilket iaf jag inte påstått). Som jag sa tidigare jag kan hålla med om att orginal 5mm verkar grym, men barn far inte illa av att få gråta och få vänta med tröst vid enstaka fall, det blir inte ärrad och skadad för livet. Och den 5mm som jag använt handlar inte om att låta barnet gråta vilket jag påpekat flera ggr och ändå blivit kallad för barnmisshandlare (nu kan jag hålla med om att den kanske inte borde få heta 5mm, men eftersom det inte var jag som namngav den så är det inte jag som ska byta namn på den och som sagt det är fler än jag som sitter på denna tråd och använt den varianten ) Om ni är intresserade av att veta vad den handlar om sök bakåt i tråden.

Vet inte hur det varit för er men jag fick lära mig av mina föräldrar att tänka mig noga för och att ha bevis innan jag brister ut och börjar anklaga folk speciellt för sådana här allvarliga saker fy på er! Ni har ingen aning hur ngn har tillämpat metoderna på eller hur ngn är med sina barn.

• Apmor2
    tristania skrev 2009-06-07 08:36:59 följande:
    Det kanske inte bara var menat till dej...?
    o förresten om man citerar ngn innan man skriver nåt anses det ofta att menas personen man citerar. och Hon citerade mig först.
  • lövet2
    Apmor2 skrev 2009-06-07 09:23:05 följande:
    Nu har jag läst på om gråt (igen)! Eftersom iaf jag inte pratar om spädbarn utan i princip om toodlers
    Min gissning är att alla utom du har diskuterat spädbarn. Mitt inlägg gäller också just spädbarn, och inte ett småbarn som förstår om jag säger "Mamma kommer strax! Du får vänta lite!". Och nej, en 5-åring mår inte dåligt av att vänta. En 3-åring gör det inte heller. En hjälplös baby som inte själv kan komma till mamma om det gäller något viktigt, och som inte förstår om man säger "Kommer strax!", mår däremot dåligt av det. Särskilt om det upprepas systematiskt och av ingen annan anledning än att föräldern känslokallt bestämmer sig för att strunta i babyns gråt.
    Surprise - you´re not dead!
  • Apmor2
    lövet2 skrev 2009-06-07 09:33:34 följande:
    Min gissning är att alla utom du har diskuterat spädbarn. Mitt inlägg gäller också just spädbarn, och inte ett småbarn som förstår om jag säger "Mamma kommer strax! Du får vänta lite!". Och nej, en 5-åring mår inte dåligt av att vänta. En 3-åring gör det inte heller. En hjälplös baby som inte själv kan komma till mamma om det gäller något viktigt, och som inte förstår om man säger "Kommer strax!", mår däremot dåligt av det. Särskilt om det upprepas systematiskt och av ingen annan anledning än att föräldern känslokallt bestämmer sig för att strunta i babyns gråt.
    ja kanske det men dom som läst mina inlägg har ej kunnat missa vad jag pratat om. Om man inte läst och kallar nån för barnmisshandlare ändå, det gör man för att man inte har vett eller för att man är elak.. Och 5mm rekomenderas från 5mån, så jag kan inte ha varit ensam om att prata om toodlers ( jag har följt tråden och jag vet att många pratat om barn lite äldre än 5mån)
  • Apmor2

ts pratar om en 11månaders alltså ett barn som snart är ett år inte ett spädbarn!

Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!