Så om man inte testat det själv så kan man inte uttala sig? Men, vet du..Jag har inte testat att spöa min unge i uppfostringssyfte heller, och kan mycket väl tänka mig att det "fungerar" men min erfarenhet och kunskap om barns utveckling och psyke som jag har säger mig ändå att det inte är en bra idé. Förstår faktiskt inte varför en länk skulle göra min åsikt mer trovärdig....
southernbelle skrev 2009-06-07 14:57:20 följande:
Queen70, jag tycker vetskap och forskning ar valdigt viktig och inte att sara dig pa nat satt, men jag tycker det ar mer intressant att lasa en forskning av folk som har foljt en studie over manga ar an att lasa dina asikter om nagot du inte har nagra som helst personliga erfarenheter av (jag tar forgivet att du inte har testat nagon sovmetod). Sa klart sa vill man har bevis pa saker man laser och nar jag googlar eller gor lite mer akademiska (tittar i univeritets bibliotek) efterforskningar sa hittar jag inte EN ENDA serios forskning som sager att 5 min (eckerbergs eller ferbers) LEDER till att barn blir otrygga individer.Det ar en valdig skillnad pa att ignorera ALLA av ditt barns behov och gora 5 min metoden och du kan sa klart hita massor av forskning som sager att barnet forlorar tillit och blir otrygg om det konstant blir ignorerad men sa ar ju inte fallet nar man gor en sovmetod. Sa darfor haller jag med Kallsti och vill garna att du skickar med lite lankar med palitlig forskning som sager att barnet blir skadad av en sovmetod for jag kan da inte hitta nagon.Sen till alla er som ar sa emot sovmetoder som har skrivit har pa dom sista sidorna, ni vrider valdigt mycket pa vad folk skriver. Oppna ogona och las vad folk verkligen skriver. Nar man gor 5 min metod sa grater barnet (om man foljer Ferbers alt eckerbergs hanvisningar och ser till att barnets bas behov ar fyllda) for att den ar trott inte for att den ar hungrig, sallskaps sjuk osv.Jag tror manga har som ar sa emot sovmetoder ar som jag och helt enkelt inte klarar att hora ens barn grata. Jag klarar inte att hora honom grata aven om det bara ar sa att han ar trott och jag tror inte det ar pa nat satt skadligt att lata ens barn grata i nagra (5-20 min) for barnet just ar trott. Nastan alla av min kompisar har gjort Ferbers och alla deras barn sover jatte bra och har blivit mycket mer aktiva och gladare barn sa jag tror tom att jag gor mitt barn en otjanst som inte hjalper honom att fa battre sovrutiner. Sa nu kommer jag sitta har och vanta pa att nagon har kan hitta en tillforlitlig forskning som sager att ett barn (6 man upp) som bor i ett karleksfullt hem och inte blir konstant ignorerad blir skadad av att en foralder gor 5 min metoden (Ferbers alt Eckebergs)