• aspenbäck

5 min metoden fungerar!!!

Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

• Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Apmor2

linda 84 skrev 2009-06-04 21:51:12 följande:

du har inte alls beskrivit i detalj att just ditt barn inte försummats. du tog ju ett exempel ur luften. och för att svara på din fråga om VAD det är som är misshandel- om barnet skriker, gråter, bönar och ber på alla sätt det kan komma på efter din uppmärksamhet och du inte ger det till barnet- då är du skyldig.
    hmm nä det gjorde jag inte har skrivit från personliga erfaranheter och beskrivit att mitt barns behov har blivit tillgodosedda, och sedan har jag beskrivit varianten av 5mm som jag har använt. Det är lättare att förstå en text om man inte är så blind av hat.
  • engstrom2007

Barngråter!!!!!! Roligt det ska bli för er varje gång ert/era barn vill ha något i affären, den har ju lärt sig att mamma gör allt bara jag gråter. Istället för att försäkra sig om att barnet har fått allt den behöver och sen om den är missnöjd få barnet att förstå att det är bra nu, nu ska vi inte göra annat en sova t.ex. Det finns tussen sätt att ge sitt barn kärlek och trygghet det omfattar inte bara att lyfta upp sitt barn när det gråter. För mig visar jag det genom att inte agera för att vissa att allt är bra det finns inget att vara rädd för. För dig är det inte så, lika olika som vi är lär våra barn också bli och det är inget någon av oss lider av.

• Queen70

Ja precis'

Apmor2 skrev 2009-06-04 21:42:16 följande:
    detta?
  • linda  84
    Apmor2 skrev 2009-06-04 21:53:49 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 21:51:12 följande: hmm nä det gjorde jag inte har skrivit från personliga erfaranheter och beskrivit att mitt barns behov har blivit tillgodosedda, och sedan har jag beskrivit varianten av 5mm som jag har använt. Det är lättare att förstå en text om man inte är så blind av hat.
    hur kan jag vara annat än hatisk i ett sådant här sällskap. nej, detta är inte rätt forum för mig, här blir jag inte förstådd. jag fortsätter min kamp för barnen någon annan stans. med detta inte sagt att ni "vann" ett jävla skit i den här diskussionen. jag orkar bara inte kasta pärlor för svin. man kan tydligen inte utbilda eller upplysa er.
    det ni hela tiden säger som jag slutligen måste påpeka, är : mitt barn går det ingen nöd på, han sover minsann si och så många timmar alldeles lugnt och stilla"... då kan jag tala om för er att ett barn som sover så pass lugnt och stilla utan avbrott, det är inget att vara stolt över! då har barnet ett MANIPULERAT sömnmönster, påtvingat på barnet genom en metod utvecklad och utförd av oss vuxna för egen vinnings skull. och det är helt jäkla oförsvarbart.
  • linda  84
    engstrom2007 skrev 2009-06-04 21:54:48 följande:
    Barngråter!!!!!! Roligt det ska bli för er varje gång ert/era barn vill ha något i affären, den har ju lärt sig att mamma gör allt bara jag gråter. Istället för att försäkra sig om att barnet har fått allt den behöver och sen om den är missnöjd få barnet att förstå att det är bra nu, nu ska vi inte göra annat en sova t.ex. Det finns tussen sätt att ge sitt barn kärlek och trygghet det omfattar inte bara att lyfta upp sitt barn när det gråter. För mig visar jag det genom att inte agera för att vissa att allt är bra det finns inget att vara rädd för. För dig är det inte så, lika olika som vi är lär våra barn också bli och det är inget någon av oss lider av.
    amen shit!!! hur FAN kan du jämföra detta med ett spädbarns rop på närhet??? att ungen skriker i affären har inget med detta att göra, och ja gud... näe jag orkar inte ens ödsla tid på dig! du har så enormt mycket kvar att lära!
  • Apmor2

linda 84 skrev 2009-06-04 21:58:25 följande:

hur kan jag vara annat än hatisk i ett sådant här sällskap. nej, detta är inte rätt forum för mig, här blir jag inte förstådd. jag fortsätter min kamp för barnen någon annan stans. med detta inte sagt att ni "vann" ett jävla skit i den här diskussionen. jag orkar bara inte kasta pärlor för svin. man kan tydligen inte utbilda eller upplysa er.det ni hela tiden säger som jag slutligen måste påpeka, är : mitt barn går det ingen nöd på, han sover minsann si och så många timmar alldeles lugnt och stilla"... då kan jag tala om för er att ett barn som sover så pass lugnt och stilla utan avbrott, det är inget att vara stolt över! då har barnet ett MANIPULERAT sömnmönster, påtvingat på barnet genom en metod utvecklad och utförd av oss vuxna för egen vinnings skull. och det är helt jäkla oförsvarbart.
    ok ok man behöver verkligen inte förolämpa ngn, jag är inget svin och jag behöver inte upplysas hade dock velat höra dina åsikter utan all masshysteri du kommit med, så det är extremt tråkigt att du inte vill föra en sansad diskussion, vi kanske hade lärt av varandra.
  • Queen70

Det HÄR inlägget gör MIG mörkrädd. Att jämföra ett spädbarns signaler genom gråt, med ett äldre barns tjat gråt efter godis i affären visar på en fundamental brist på kunskap om spädbarns särskilda behov. Grejen är den att det är ju grundtryggheten som man ska ge vid spädbarnstiden som gör att barn senare i livet klarar av att få nej och att få motstånd på ett bra sätt. Alltså seriöst, det är så fundamentalt att jag verkligen inte trodde nån missat detta.

engstrom2007 skrev 2009-06-04 21:54:48 följande:
  • linda  84
    Queen70 skrev 2009-06-04 22:02:01 följande:
    Det HÄR inlägget gör MIG mörkrädd. Att jämföra ett spädbarns signaler genom gråt, med ett äldre barns tjat gråt efter godis i affären visar på en fundamental brist på kunskap om spädbarns särskilda behov. Grejen är den att det är ju grundtryggheten som man ska ge vid spädbarnstiden som gör att barn senare i livet klarar av att få nej och att få motstånd på ett bra sätt. Alltså seriöst, det är så fundamentalt att jag verkligen inte trodde nån missat detta.
    tack för kloka ord!!!!!!
  • clarens

linda 84 skrev 2009-06-04 20:59:04 följande:

för en frisk person torde dessa begrepp vara sådant man förknippar med en mamma, jo.men som sagt, det sociala arvet är ju väl bevisat.jag gillar inte stämplar, trot eller ej. "du är en bra mamma, du är inte en bra mamma", osv, osv. ångestframkallande inoficiella tävlingar på BVC om vem som är den bästa allsmäktiga modern, baserat på om an kan amma eller ej (exempelvis.) som jag tidigare sagt-utsätter man sitt barn för denna tortyr för egen vinning, då är man fan inte värd begreppet, för FÖR MIG står begreppet just för dessa saker jag nämnt! varför tycker du det är intressant att peka på detaljer i mitt språkbruk?
    jag är frisk, linda. för mig är det inte en detalj att du indirekt påstår att en mamma som använder sig av 5mm inte är en hundraprocentig mamma. jag undrade hur du menar, och nu vet jag. vi tycker olika.
    när du skriver "men som sagt, det sociala arvet är ju väl bevisat" hur menar du då? att jag skulle vara en, säg, 75%-ig mamma för att MIN mamma inte var hundraprocentig? här hänger jag inte med.
  • Apmor2
    Queen70 skrev 2009-06-04 21:57:40 följande:
    Ja precis'
    ok jag ser vad du menar, men då kanske du kan se att om man anpassar metoden och ser till ens barns behov att man då ej misshandlar barnet, eller?

Vet inte om du läst tidigare i tråden om hur jag gjort?

Och vill bara påpeka att jag älskar psykologi och barnpsykologi och läst väldigt mkt om det och om sovmetoder.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!