• aspenbäck

5 min metoden fungerar!!!

Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

• Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Apmor2
    Mieria skrev 2009-06-04 22:19:09 följande:
    Vad jag förstår är det inte rimligt att någon annan bryr sig om hur föräldrar behandlar sina barn eftersom barn är deras ägodelar.
    kan inte svara för ngn annan men mitt barn är ingen sak alltså ej min ägodel och det är bra att folk bryr sig om sina medmänniskor det gör även jag.
    Men jag önskar att man tog sig tid och lyssnade på vad medmänniskorna har att säga utan att förolämpa (inte du men mkt sånt här) lyssnade med ett öppet sinne om man gjorde det kanske man hade sätt att barnen kanske inte blivit misshanlade.
    iaf inte mitt
  • Queen70

Fast varför tror du barnet gråter? För att det är kul? För att de behöver gråta av sig? Ett spädbarn gråter ALLTID för att uttrycka ett behov, på vilket sätt skulle det vara bra att negligera det behovet? Vad skulle det resultera i för gott? Ett spädbarn saknar helt enketl förmåga att försöka manipulera omgivningen med gråt, bara för att.

Apmor2 skrev 2009-06-04 22:22:58 följande:
    ok som sagt det finns variationer som alla går under namnet fem min metoden, det är därför det är viktigt att klargöra vad man pratar om eftersom det kanske inte är bara jag som använder eller använt en variation.visst går barns sömnrutiner i vågor och varierar från vecka till vecka.visst är det vanligt att barn vaknar på natten ( min har dock aldrig gjort det) men han har gnytt o haft sig och jag har låtit honom gny för att jag är övertygad om att om jag gått in o plockat upp honom så hade han nog vaknat till, givetvis hade jag tröstat honom om han gråtit, men om det inte varit hysteriskt hade jag nog inte plockat upp honom. men som jag tidigare sagt så är jag inte helt övertygad av att barnet far illa om det får vänta en stund innan det tröstas vid gråt. alltså jag tror inte barnet far illa av att gråta lite, dock inte sagt att man inte ska ta hand om barnets behov.
  • Mieria
    Apmor2 skrev 2009-06-04 22:27:43 följande:
    kan inte svara för ngn annan men mitt barn är ingen sak alltså ej min ägodel och det är bra att folk bryr sig om sina medmänniskor det gör även jag. Men jag önskar att man tog sig tid och lyssnade på vad medmänniskorna har att säga utan att förolämpa (inte du men mkt sånt här) lyssnade med ett öppet sinne om man gjorde det kanske man hade sätt att barnen kanske inte blivit misshanlade. iaf inte mitt
    Jag tror att man måste se varje situation som unik. När jag gastar misshandel så ser jag framför mig hur en två veckor gammal baby ligger och gallskriker i ett mörkt rum medan mamman vägrar hjälpa. Det skär verkligen i mig och jag har svårt att förlika mig med tanken att detta skulle vara ok.
  • linda  84

jag skriver inte att DITT barn har ett manipulerat sömnmönster- vad jag kan se? kanske har jag glömt något kommatecken eller något mitt i all hets och ilska, i så fall ber jag om ursäkt och korrigerar det nu.
    nu, en gång för alla, vi provar igen: BARN SOM PÅTVINGAS SÖMN PÅ ETT VISST SÄTT AV EN VUXEN TROTS ATT DET SKRIKER FÖR SITT LIV OCH VILL HA TRÖST, HAR ETT MANIPULERAT SÖMNMÖNSTER OCH SOVER SÅLEDES GOTT, MEN PÅ VILKEN BEKOSTNAD? MAN KAN INTE BEGÄRA DET AV ETT SPÄDBARN.

så. jag råkade inte nämna ditt namn någonstans, clarens? *leta leta leta* nej, jag tror inte det. så, nu kan du läsa och fritt tolka mellan raderna. jag väntar på nästa påhopp.

• clarens

linda 84 skrev 2009-06-04 22:30:11 följande:

jag skriver inte att DITT barn har ett manipulerat sömnmönster- vad jag kan se? kanske har jag glömt något kommatecken eller något mitt i all hets och ilska, i så fall ber jag om ursäkt och korrigerar det nu. nu, en gång för alla, vi provar igen: BARN SOM PÅTVINGAS SÖMN PÅ ETT VISST SÄTT AV EN VUXEN TROTS ATT DET SKRIKER FÖR SITT LIV OCH VILL HA TRÖST, HAR ETT MANIPULERAT SÖMNMÖNSTER OCH SOVER SÅLEDES GOTT, MEN PÅ VILKEN BEKOSTNAD? MAN KAN INTE BEGÄRA DET AV ETT SPÄDBARN.så. jag råkade inte nämna ditt namn någonstans, clarens? *leta leta leta* nej, jag tror inte det. så, nu kan du läsa och fritt tolka mellan raderna. jag väntar på nästa påhopp.
    eftersom du skriver barn som sover hela nätter och mitt gör det så syftar du ju även på,ja, mitt barn.
  • Apmor2
    Queen70 skrev 2009-06-04 22:28:08 följande:
    Fast varför tror du barnet gråter? För att det är kul? För att de behöver gråta av sig? Ett spädbarn gråter ALLTID för att uttrycka ett behov, på vilket sätt skulle det vara bra att negligera det behovet? Vad skulle det resultera i för gott? Ett spädbarn saknar helt enketl förmåga att försöka manipulera omgivningen med gråt, bara för att.
    ok läs om! jag säger bara att mitt barn blir inte negligerad för att den får vänta en stund på tröst, om jag varit ensam med min son, när han var i den åldern och han legat o sovit och jag gått på toa och han börjat gråta och jag sitter o klämmer så är jag övertygad om att han ej farit illa och ej blivit misshandlad! så barnet far inte illa av att vänta en liten stund på tröst.
    Jag vet varför barn gråter.
  • Mieria

linda 84 skrev 2009-06-04 22:30:11 följande:

jag skriver inte att DITT barn har ett manipulerat sömnmönster- vad jag kan se? kanske har jag glömt något kommatecken eller något mitt i all hets och ilska, i så fall ber jag om ursäkt och korrigerar det nu. nu, en gång för alla, vi provar igen: BARN SOM PÅTVINGAS SÖMN PÅ ETT VISST SÄTT AV EN VUXEN TROTS ATT DET SKRIKER FÖR SITT LIV OCH VILL HA TRÖST, HAR ETT MANIPULERAT SÖMNMÖNSTER OCH SOVER SÅLEDES GOTT, MEN PÅ VILKEN BEKOSTNAD? MAN KAN INTE BEGÄRA DET AV ETT SPÄDBARN. så. jag råkade inte nämna ditt namn någonstans, clarens? *leta leta leta* nej, jag tror inte det. så, nu kan du läsa och fritt tolka mellan raderna. jag väntar på nästa påhopp.
    Hahaha visst är det som att springa rakt in i en vägg att försöka förklara för människor som saknar läsförståelse?
  • Mieria
    clarens skrev 2009-06-04 22:31:48 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 22:30:11 följande: eftersom du skriver barn som sover hela nätter och mitt gör det så syftar du ju även på,ja, mitt barn.
    om ditt barn PÅTVINGAS ett visst sömnmönster ja. Allvarligt nu. Är du bara ute efter att provocera eller förstår du verkligen inte vad hon skriver?
  • linda  84
    clarens skrev 2009-06-04 22:31:48 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 22:30:11 följande: eftersom du skriver barn som sover hela nätter och mitt gör det så syftar du ju även på,ja, mitt barn.
    jag korrigerade ju för fan nyss mig själv och menar ju att VISSA BARN!!!!!!!!!! VISSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    jag har väl aldrig varit hemma hos dig och sett hur ni har det?! kan du SLUTA?!
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!