• aspenbäck

5 min metoden fungerar!!!

Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

• Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Lisen08

Men det är fel att säga att man har använt sig av en metod som man egentligen inte har använt sig av. Varför då envisas med det?
    Varför inte säga att "vi gjorde på vårt eget sätt?

Det är många som säger att 5mm är så bra och sen när man fråga hur det gick till vid genomförandet så har det ingenting med 5mm att göra.

Om jag vore du så skulle jag vara tacksam för det.

Apmor2 skrev 2009-06-04 18:01:38 följande:
    men nej har aldrig läst i ngn brochyr utan läst i böcker och nätet och under namnet 5mm, tänkt att man ska behöva upprepa sig så mkt.. tydligen upprepar jag mig så mkt eller så tycker inte moderatorerna om mig för dom tar bort mina inlägg.Så snälla snälla människor läs det jag skriver om ni inte förstår läs dom igen.För som jag sa förrut vi har säkert mkt att lära av varandra om man kan lyssna på varandra i lugn o ro, så är det lättare att lära sig nåt.
  • Lisen08

Lämnar tråden nu. Svarar på ev frågor via min sida här.

Blir ledsen och smått ilsken när jag skriver i trådar om 5mm

Tackar för mig...

• Apmor2
    Lisen08 skrev 2009-06-04 18:05:34 följande:
    Men det är fel att säga att man har använt sig av en metod som man egentligen inte har använt sig av. Varför då envisas med det?Varför inte säga att "vi gjorde på vårt eget sätt?Det är många som säger att 5mm är så bra och sen när man fråga hur det gick till vid genomförandet så har det ingenting med 5mm att göra.Om jag vore du så skulle jag vara tacksam för det.
    o herregud, läser du verkligen inte vad jag skriver?

Läs igen, jag har läst om metoden och säger att den står skrivet under namnet 5mm, läste även och citerade bvc variant som dom även kallar 5mm och den skiljer sig tydligen på några punkter från orginalet. Så hur vet du att alla som är med talat om samma variant det finns kanske dom som läst metoden som jag beskrivit under namnet 5mm (som jag gjort) och anväder o talar om den.?
  • lennartsdotter
    Gladabarnensmamma skrev 2009-06-04 17:56:31 följande:
    Jag fick mina ungar i Australien och Kanada och där varnar man faktiskt för samsovning pga. kvävningsrisk (som katastrofalt nog hände en bekant till mig när hennes pojke var 4 månader). Inga kuddar, gossedjur, filtar och tjocka madrasser innan 1 år fick jag höra (min tvåa gallskrek iofs nätterna igenom och sov/ammade vid min sida i våran säng de första 5 månadern, men så fort han kunde vända sig så fick han sova i egen säng).
    Fast det är tveksamt om det föreligger någon högre kvävningsrisk vid samsovning än vid ensamsovning så länge föräldrarna är friska, rökfria och inte påverkade av alkohol/droger/läkemedel. I Sverige avråds samsovning om föräldrarna röker, tar vissa läkemedel och självklart om de är alkohol- eller drogpåverkade för då ökar risken för PSD.

Om de där riskerna kan man alltid dividera om. Amning allmänt påstås minska risken för PSD och det har visat sig att mammor som samsover med sina barn ammar sina barn i högre omfattning än de som inte samsover. Innebär den skyddande effekten amningen har att det blir en plusminus-effekt om man samsover och ammar relativt om man inte ammar och barnet sover i egen säng?

Och eftersom det handlar om 5 mm kan man ju påpeka att man inte måste samsova bara för att inte gilla eller tillämpa 5 mm. ;)
  • Queen70

Vad skulle du säga om nån sa att de slår sina barn? Och att det funkar jättebra? Skulle du då säga; vad bra att ni hittat nåt om funkar för er eller skulle du protestera?

Gladabarnensmamma skrev 2009-06-04 17:23:11 följande:
    Alltså... alla ni som hoppar in här och säger FEL FEL FEL FEL och URS och STACKARS BARN och hit & dit... vilket konstigt sätt att bemöta ngn som inte tycker som er! Lär ni era barn att det är fritt fram att flyga på andra som har olika erfarenheter / åsikter än er också? Eller tar ni det pedagogiska greppet och neutralt delar med er av era erfarenheter istället? Bara en stilla undran...
  • Pirog
    Apmor2 skrev 2009-06-04 17:39:48 följande:
    ok återigen det är en variant av 5mm och jag har läst om den på flera ställen..och man får göra som man vill/använda den metod som man tycker passar en och ens barn, men det är naivt att tro att man kan ta en metod o bara använda den både barnet och föräldern är egna individer och därför måste man hela tiden anpassa vrida o vända metodera tills man hittar ngt som passar en själv.Och jag personligen skulle aldrig låta min treåring sova i en säng brevid våran då jag inte ser det som produktivt snarare tvärtom eftersom jag vill att min son ska bli/vara självständig (på en 3 årings nivå)
    menade som en metod att vänja barnet vid egen säng, alltså sakta avvänja genom att låta sova brevid i egen säng först och sen flytta sängen succesivt.....hur motverkar det att barnet blir självständigt?
  • Pirog
    Gladabarnensmamma skrev 2009-06-04 17:40:43 följande:
    Men är det rätt att anta att det bara handlar om egentid? Jag tycker den undertonen är rätt så anklagande faktiskt, som om man inte älskar sitt barn utan mest tycker dom är i vägen. Det finns barn som inte kan komma till ro, som bara gråter och skriker (fast man har dom i famnen) och det blir en ond cirkel där dom är övertrötta, kommer inte till ro och vet varken ut eller in... Jag har två VÄLDIGT olika barn (ett som ammade var fjärde timme, sov hela nätter när han var 5 veckor... , ett med (medicinerad) reflux & det var skrik & tårar i över 6 timmar / dag (jag förde dagbok på läkares inrådan). Om jag sen hittade ngt som fick lillen att koppla av & äntligen sova - då hade jag varit mer hjälpt av lite mamma-till-mamma diskussioner, tips & råd och inte bitska kommentarer (okunstruktiv kritik).
    har haft ett kolikbarn så jag vet att alla barn inte kommer till ro,men handen på hjärtat, när vi föräldrar väljer skrikmetoder,så är det allt som oftast om inte alltid för vår skull,inte barnets.
  • Maria222

Ja om 5 minutersmetoden fungerar eller ej är väl knappast omdiskuterat. Det är väl snarare diskussioner om man vill ta den risken att utsätta sitt barn för att ignoreras och inte få sina behov tillgodosedda, och allt vad det medför.

Mamma till Kevin född 0706.
  • linda  84

såklart att 5mm fungerar!
    barnet inser ju att ingen kommer när det ropar, och ger därför upp. för- newsflash- barn berättar vad de vill genom att skrika. inte så jä*la ologiskt, eller hur?
    barnmisshandel på allra högsta nivå, anser jag detta vara..

• clarens

linda 84 skrev 2009-06-04 19:11:21 följande:

såklart att 5mm fungerar!barnet inser ju att ingen kommer när det ropar, och ger därför upp. för- newsflash- barn berättar vad de vill genom att skrika. inte så jä*la ologiskt, eller hur?barnmisshandel på allra högsta nivå, anser jag detta vara..
    jag kan inte säga att jag är för 5mm och har självt inte använt mig av den, men jag tycker du är fullständigt oresonlig när du kallar den för barnmisshandel på allra högsta nivå. jag rekommenderar dig att tänka igenom det du skriver innan du postar det. det är en väldigt allvarlig anklagelse du kommer med här. tycker du inte det själv?
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!