Inlägg från: Knasiga morsan |Visa alla inlägg
  • Knasiga morsan

Reductil

Tjohoo.. haha.. Alltså det här med vikten kan ju gå hur som helst från dag till dag och som jag har skrivit innan så har det ju inte gått vidare bra nu denna veckan som gått. Men idag när jag ställde mig på vågen så fick jag blinka några gånger tills jag förstod vad det var för siffror som stod där.. Så "lite" som jag väger nu har jag inte gjort på flera flera år, det är en enorm känsla!

Vågen stod på 121,9kg imorse! Minus 0,8kg sedan igår... Hoppas att det vill fortsätta minska nu igen.. Hoppas kan man ju alltid göra!

Jo man kanske skulle köpa någon sådan tidning som du föreslår, det brukar vara rätt bra recept med.. Jag är mer inne på att lösa krypton så jag hoppas att det finns några sådana i någon sådan tidning.. hehe..

Nu ska jag dra på mig mina "små" byxor och cykla bort till affären..

• Knasiga morsan

Krypto det är de "korsord" där man löser saker med siffror. Att man får ett ord i hela kryptot och sedan ska man själv lista ut vad det är för ord som ska vara på de andra raderna.. Skitskoj! Det där med vanliga korsord är jag totalt värdelös på! hehe.. Kommer aldrig på något! Det enda som funkar är barnens korsord! haha.. Komiskt..

Jo jag är faktiskt lite stolt över mig själv! Det känns bra detta, väldigt bra. Jag hoppas att jag kommer att kunna få fortsätta må bra och att få gå ner i vikt. Det här med att inte äta socker som jag kör gör verkligen susen på mig rent psykiskt. Jag har ju som sagt en psykisk störning och har fel uppe i hjärnan och att vara utan socker är nog det bästa beslut jag kunnat ta! hehe.. Mår bättre nu än någonsin..

Sprang nedför trappan från min lägenhet ner till förrådet med 10kg tunga kartonger idag (sammanlagt 4 st) och det gick hur bra som helst. Skönt att mina leder tycks ordna upp sig..

Men är det bara jag som är lite blind för att se hur man förändras i kroppen? Jag kan förklara, jag märker på vågen att jag har tappat vikt, jag märker på kläder att de börjar sitta löst och att jag kan ha mindre kläder - men jag märker inte när jag står i underkläder framför spegeln om något har hänt! Det är som jag på något sätt inte riktigt innerst inne förstått att jag faktiskt blivit av med 10 kg. Och sedan är det ju också svårt att föreställa sig hur mycket 10 kg är på ens kropp.. Jag får väl helt enkelt tänka i banor så som "det är 10 liter mjölk".. hehe..

• Knasiga morsan

Det gäller att vara hård mot sig själv när man går på R har jag märkt. Om man verkligen tänker på allt som man vill äta men som man inte får äta - då kan det bli rätt så tufft.. Så det bästa är att vara fokuserad och målinriktad och inte tänka på något sött. Det är svårt i början men sedan när man kommer in i det så går det av bara farten!!

Men som sagt R är ju ingen mirakelmedicin, man får ju göra lite jobb själv också! Det finns dagar då det kommer ett sug efter godis eller kakor eller något annat som man inte ska äta - det gäller då att vara hård och tänka framåt och tacka nej till det man är sugen på.

Jag har sedan jag börjat på R varit på 2 kalas där det serverats goda kakor, god tårta och sådant - men jag har tackat nej. Jag har druckit mitt kaffe, tagit med mig en Loka och druckit den och så har jag också tagit med mig ett äppel eller någon annan frukt så känns det inte så frestande att sitta i gemenskapen där de andra äter kakor med mera.

Jag hejjar på oss!

• Knasiga morsan

Har lagt upp lite bilder nu i mitt fotoalbum. Inte för att bilderna gör mig någon rättvisa men det är i alla fall några bilder på min startvikt runt 135 kg och sedan några bilder på mig nu när jag väger runt 121 kg. Tyvärr har jag en pösig tröja (som en gång i tiden suttit slickad på mig) så det kan göra att jag ser lite större ut än vad jag egentligen är. Men visst, hehe, jag är ju ändå stor!

Snart dags för middag känner jag. har ätit på tok för lite idag och känner hur huvudvärken kommer smygandes och att jag börjar bli lite trött.. Inget som lite mat kan råda bot på.

Kram till er alla - ni är underbara!! Kämpa på!!

• Knasiga morsan

Åhhh vad glad jag blir!! Tusen tack för era fina kommentarer!!

Jo det känns bra, mycket bra faktiskt. Jag var rädd för alla biverkningar jag hade läst om angående R och var skeptisk till det när jag började gå på dosen. Min läkare LOVADE ju mig att jag skulle bli normalviktig igen. Jag visade inget för honom men på insidan skrattade jag lite tyst just för att det där var något jag för länge sedan hade gett upp hoppet om att kunna bli normalviktig. Men nu när jag märker skillnad i kläder, på kort, i spegeln, till och med i skorna (!!) så börjar jag känna hopp om att hans löfte kommer att infinna sig och att jag kommer att få bli normalviktig en vacker dag. Och angående det där med biverkningarna så har jag faktiskt inte märkt av några som helst biverkningar. Jag menar, jag som har missbrukat ett X antal olika mediciner under flera år (slutat med det nu) trodde ju direkt att jag skulle få en massa biverkningar av denna. Men icke..

Hur går det för er? Märker ni av några biverkningar?

Jag har räknat ut lite kort i huvudet att om jag kan ha någorlunda tur med min viktminskning och kanske tappa runt 1 kg i veckan så kommer jag att kunna vara normalviktig under nästa höst eller så. Wow.... Men det kanske är att ta i. Men si så där två år kanske det kan ta om jag ska vara riktigt realistisk..

Idag har jag inte skött mig när det gäller mat. Men vi hade besök ända från Kalmar idag och vi hann äta frukost men ingen lunch och jag åt inget när vi fikade utan drack bara kaffe och sedan åt vi först nu ikväll efter 18-tiden och då åt jag 1½ snitzel, lite sallad och fem pommes kanske. Sedan vart jag mätt.. Men jag vet om att min läkare har sagt till mig att det är viktigt att äta tre mål mat under dagen.. Så jag hoppas att det inte märks något + på vågen imorgon..

• Knasiga morsan

Vill säga detta till er alla som är inne i tråden :

NI är så oerhört gulliga och snälla och jag gillar er skarpt, trots att vi inte riktigt känner varandra. men vi delar en sak gemensamt och det är vår kamp och vårt mål till att bli normalviktiga!

Jag hejjar på er och tycker ni är duktiga!! Ge inte upp, det är det sämsta man kan göra! Om ni skulle bli trötta på att kämpa och arbeta med vikten så se istället till att ta en liten kort paus under en dag eller två och ta hand om er själva extra mycket och pyssla om er. Det är viktigt att ni gör det annars också - se till att ta hand om er någon timme i veckan om det skulle gå.

NI är verkligen värda att få må bra, att ha en fungerande kropp och att få känna er stolta och nöjda med er själva!

Jag är stolt över er!!

• Knasiga morsan

Mio:

Hoppas att du får din tid till läkaren snart och att du inte behöver vänta så länge. Det du kan ta upp med din läkare är lite av det du skriver här i tråden. Att du har länge varit överviktig och att din kropp tar stryk av det. Att du vill ha hjälp med att gå ner i vikt och att du redan har testat alla olika sorters bantningsknep och kanske höra om det finns någon chans för dig att få Reductil utskrivet för att du har hört och läst om det läkemedlet och skulle vilja testa och se om det skulle kunna fungera på dig. Att du behöver hjälp att gå ner i vikt men att en operation inte är något att tänka på. Du kan också dra upp det (om det stämmer) att du vet exakt hur man ska äta och att du äter därefter men att du ändå inte kommer ner i vikt. Kanske att han då vill ta lite tester på dig för att se hur din kropp fungerar och om han kan hitta något fel där till varför du inte går ner i vikt. Men sanningen fungerar ju i alla lägen och jag får enbart hoppas att du har en bra läkare som är villig till att hjälpa dig och vill skriva ut R till dig. Jag håller tummarna!!

• Knasiga morsan

Förlåt, jag kanske skriver för mycket här i tråden?? hehe.. Ni får lova att säga till i så fall!!! Jag kan ta det!

Men en sak som jag märker av nu och som inte roar mig, men det har det inte gjort innan heller.. Det är mina bröst. Jag har rätt stora bröst (suck) och har 100 F i kupa. Hemskt nog.. Ibland kan jag ha en E-kupa. Så de är rätt stora och HÄNGIGA! Fy bubblan.. Men nu när jag minskar i vikt så minskar ju även brösten, men inte på längden utan i "fyllnad". Så när jag är färdig med min viktminskning kommer jag antagligen ha bröst som liknar två långa tubsockar med en liten potatis i nedre änden. Så det gäller väl redan nu att börja spara ihop lite pengar till en operation av brösten misstänker jag.. hrm.. Usch ja.. Kanske magen också om den skulle bli lös och hängig.. brr..

• Knasiga morsan

Precis Mio - ta inte ut något innan du ens varit hos läkaren! Jag förstår att du är nedstämd och känner att det är hopplöst att vara fast i en tung kropp och inte kunna ta sig ner i vikt men det är just därför som du ska till läkaren och berätta och förklara för honom att du verkligen vill gå ner i vikt och att du behöver hjälp med att lyckas! Jag tror inte att han eller hon ska vara helt omöjlig när det gäller det! Är det bara liite vett i skallen på läkaren så kommer du få R utskrivet! Men som sagt var ärlig mot honom så han får ta del av din smärta och hur du upplever din vardag är och allt du testat med mera. Det kommer gå så bra så! Jag hejjar på dig och stöttar dig!!

• Knasiga morsan

Tindra -- verkligen trist att det inte hjälper på dig! Men jag tror nog att du är duktig trots att du inte erkänner det!

Ställde mig som vanligt på vågen imorse och ja, jag hade gått ner! Jag står nu på 120.9 kg och detta innebär att jag snart har kommit ner till mitt första delmål att väga 120 eller under det.. Så himla skoj.. Hehe..

Men jag vet inte hur ni gör men jag måste erkänna, med handen på hjärtat, att jag inte är ute och motionerar något å tala om. Det kanske man skulle göra men jag vet inte. Jag har bara inte haft lust till det och nu i sommar när jag har jobbat har jag inte orkat när jag kommit hem eller så har det varit för varmt. Men man kanske skulle göra lite sit-ups i alla fall för att stärka magmusklerna lite. he he...

• Knasiga morsan

Jag går på 15 mg och det började jag på efter en vecka på 10 mg. Men det var min läkare som sa till mig att jag skulle gå på hög dos redan från början. men i alla fall angående frågan om att känna sig lite lätt ångestfylld och stissig - jo jag har också märkt av det men har inte vetat om ifall det berodde på R eller om det berodde på min gamla psykiska störning. Men eftersom jag går på en annan medicin för mitt psykiska mående så har jag löst de symtomen genom att ta en liten dos av min "vanliga" medicin när jag tar R andra gången på dagen. Men det kan ju vara en liten biverkning som går över med tiden, det behöver inte vara något som kommer hänga i sig länge.. Så ge inte upp!!

Vad kul med nya människor här inne i tråden och VÄLKOMNA till er alla!!

När det gäller hur jag lägger upp med kost så äter jag inte efter någon diet eller så. Jag anser mig kunna äta av "allt" (njaa, inget med socker i men annars allt annat). Men jag äter ju inte alls mycket, jag äter kanske en potatis, en liten bit kött och lite sås och sallad till middag och sedan är jag proppmätt. Men det gäller att testa sig fram lite och själv komma underfund med vad som fungerar för en själv! Jag har nämligen fått göra det!! hehe...

Ett litet tips jag gett innan och kan ge det igen och det är att du äter tre mål mat om dagen och skulle du vara riktigt hungrig innan någon måltid (lunch eller middag) så kan du alltid äta en frukt innan du sätter dig ner för att äta middag - allt för att kunna stilla hungern lite så du inte äter för mycket när du väl äter middagen.

• Knasiga morsan

fortsätter att skriva i den andra tråden!! Så Allie och ni andra - jag kan berätta lite hur jag gör med mat med mera!

Ses där!!

Svar på tråden Reductil