Inlägg från: Knasiga morsan |Visa alla inlägg
  • Knasiga morsan

Reductil

coldpear ::: hoppas att det löser sig för dig och att du kan få hjälp att komma ner i vikt! Ja R är en bra medicin, som hjälper en på traven men sedan får man ju göra mycket själv.. hehe.. men vem säger att viktminskning ska vara hur enkel som helst? Men detta är ett bra sätt enligt mig!!

• Knasiga morsan

Jihaa... haha... Ställde mig på vågen idag och var lite nervös... Det är ju som sagt imorgon jag ska till läkaren och det är alltid nervöst, särskilt denna gång för det är första kontrollen jag har med honom nu sedan jag började på R. Men det kommer gå bra, det vet jag om.

Men i alla fall så har jag minskat rätt mycket sedan i tisdags, ett kilo ner.. Så nu står min totala viktminskning på 9.1 kg bort. Känns toppen!! Den vikt jag fick fram idag på vågen (123.1) är den lägsta jag haft på flera år, vilket känns underbart! Det händer verkligen saker med min kropp också - det känns och märks!

Jag rotade lite i garderoben idag för att se om jag hittade något mysigt att ha på mig idag när jag bara går hemma och lullar. Jag hittade då ett par, vad ska jag kalla det, "piratbyxor" från HM som är 4 år gamla, i lite stretch och tights-material men som är supersköna. Satte på mig dom och de satt hur bra som helst!! Sedan hittade jag en gammal tröja som varit för liten och som också den satt bra och när jag sedan gick för att titta på mig i spegeln så var det "HOPPSAN" som kom ur min mun... Haha... Jag såg riktigt FIN ut (enligt mig själv) och jag kände mig så glad och lycklig. Jag är verkligen på rätt väg nu! Det känns underbart...

Jag märker i ansiktet också att jag har minskat. Mina ögon är mer öppna och inte nedtyngda av massa "fett" och skit.. Jag är smalare i ansiktet och ser gladare och mer harmonisk ut också!! Underbart!!

• Knasiga morsan

Jag hejjar på er alla som kämpar på med vikten!

Mamma t 2 : det var trist att du fick en massa biverkningar, men jag hoppas att du kommer lyckas ändå och jag tror på dig!!

Jag har gått på R nu i flera veckor och jag måste ändå säga att effekten håller i sig ännu, jag är inte hungrig, jag är inte sugen på något sött eller så utan jag äter mina tre mål mat på fasta tider varje dag och sedan dricker jag mycket vatten och jaa, kilona försvinner i alla fall - något jag är mycket lycklig över!

Har tittat på gamla kort där jag vägde lite över 135 kg och jisses, det är faktiskt en förändring! Det är alltid roligt att se...

Ska snart köra till doktorn för att kolla bltr och lite så, hoppas att det ligger bra till. Innan jag började på R så låg det bra till, lite lågt kanske men det är också för att min neuroleptika-medicin sänker det..

HEJJA HEJJA till oss ALLA!

• Knasiga morsan

Tjoho! Nu har jag kommit hem från läkaren. Jag som var så nervös - utan orsak! haha.. Han verkade glad och stolt över att jag hade tappat så mycket som jag gjort. Han klev in i rummet med ett brett leende, sa min vikt högt och räckte fram handen (som jag skakade!). Men sedan menade han ändå på att trots att jag varit jätteduktig nu i 6 veckor så är det inte dags att belöna mig med något för SÅ duktig har jag inte varit, jag har ju inte kommit ner till mitt mål liksom. Jag förstår vad han menar och tror också att han säger så delvis för att sporra mig, och visst tusan sporrar han mig! haha..

Jag ska dit igen om 4 veckor.. Gaaah... På hans våg vägde jag 124,3 och här hemma imorse vägde jag 123,1 så jag får räkna +1kg när jag väger mig där på eftermiddagen. Men jag har ett mål, jag vill gå till honom och visa upp en vikt på 119 och någonting.. I alla fall under 120 kg och nu tänker jag fan i mej kämpa Stenhårt!! Inga mer "det där kan jag unna mig" utan nu gäller det.. Kämpa! haha... Låter kanske manisk?! hihi

Sedan tog dom också mitt blodtryck och det var mycket bra det också, tack och lov. Som jag skrev så höjer ju Reductil blodtryck och puls men mitt bltr var 130/70 och det är något jag är nöjd med.. Med tanke på omständigheterna, jag har hört dom som fått skyhöga siffror nämligen så jag är bara nöjd!

Det var rätt roligt hos läkaren idag för han delade med sig av sina personliga tankar och hur han har mått genom livet, att han har haft ångest till och från och att han kan må dåligt han också. Det var skönt för mig att höra det, jag menar han är ju i 30-års åldern, skitsnygg, smal och vältränad och läkare och kan erkänna för mig, att även han har det jobbigt... Så det kan ni ju också ta till er, även de som verkar vara väldigt lyckade och smala och snygga och rika och allt vad de kan vara - de kan också ha det jobbigt!

• Knasiga morsan

Tips:

Ät 3 mål mat under dagen. Skulle du vara hungrig innan middagen - tag hellre en frukt innan så äter du mindre av middagen.

Försök avstå i största mån från sockerprodukter.

Banta INTE! Ät mindre portioner men ät som du gjort innan (nyttigt)

Lightprodukter är rena döden för att kunna gå ner i vikt. Avstå dessa

Motion, jaa om du känner att du vill och orkar så tycker jag att du kan ut och gå en promenad då lusten faller på. Det skadar aldrig att röra på sig!

• Knasiga morsan

Något jag vill betona för er som ska på besök till läkaren och fråga om reductil att få det utskrivet , se till att ni får komma på jämna kontroller där ni kollar ert blodtryck då R är en medicin som höjer blodtrycket nämligen!

Har läst här inne att vissa läkare skriver ut lättare än andra och vissa behöver inte ens ta några tester eller så... Jag vet inte, men det är ju bra att ni får er medicin men för er egen skull så skulle jag nog ändå tyckt att läkaren skulle ta i alla fall blodtrycket på er.

Min läkare, innan jag fick R utskrivet, tog en massa rör blod för att kolla upp hur det såg ut bland annat mina blodfetter och sänka och sådant. Sedan är jag på besök hos honom var 4.e eller var 6:e vecka då jag alltid tar blodtrycket. På så sätt får man koll på att det inte är farligt och att det går som planerat.

En bra kontakt med sin läkare är alltid bra när man går på medicin!

• Knasiga morsan

Nope det är helt rätt, det är inte alla som får förhöjt blodtryck - men det är därför det är viktigt att kolla upp det med regelbundna kontroller så att man ser att allt står rätt till

• Knasiga morsan

När jag var hos min läkare så sa han till mig att "du har fortfarande det jobbiga framför dig" när det gäller viktminskningen och syftade då på att jag kommer att stöta på en "tröskel" där det säger stopp med viktminskningen då jag inte kommer gå ner något i vikt och att jag kanske till och med går upp något kilo eller några hekton. Men han menade på att om jag bara kommer över den tröskeln så kommer viktminskningen att gå av bara farten sedan..

Jag vet inte om det är den jag har stött på nu eller om det bara var en liten slump, jag vet faktiskt inte. Nu i många dagar så har jag inte gått ner något i vikt, eller så har jag gått upp lite i vikt när jag väger mig på morgonen. Men sedan så testade jag en ny grej igår under dagen med kosten och imorse så hade jag gått ner 6 hekto. Jätteskönt! Men jag kommer väl få uppleva det fler gånger under resans gång.

Men nu har jag bara 2,6 kg kvar till att ha gått ner till 120 kg och mitt första stora mål är ju att komma ner så att vikten är något på "11x" och inte "12x" eller "13x". Just känslan att få väga mindre än 119 kg vore verkligen en fröjd!

• Knasiga morsan

Ska förresten ner på stan i nästa vecka och se om jag kan hitta ett par byxor och en tröja att köpa till mig. unna mig det helt enkelt. Då de kläder jag har nu är för stora och inte sitter ett dugg snyggt på mig. Sedan är jag inte heller så aktiv med att handla kläder, inte sedan jag blev tjock så det är gamla kläder också som jag har här hemma.

Satte dock på mig ett par byxor från H&M som är strl 52 och som är lite mindre i storleken och dessa satt löst på mig!!! (kan ju tillägga att jag innan haft strl 54 och de suttit tajt)

• Knasiga morsan

Ja det är verkligen en underbar känsla! Att inte bara märka det på vågen, utan att också kunna märka det genom att känna och prova kläder och sådant. Det är väl det som jag tycker är det absolut roligaste, att märka att kroppen faktiskt minskar och förändras.. Tyvärr har jag inte något måttband, för egentligen skulle jag ju mätt midjan i alla fall innan jag började på R för att få se resultatet på det sättet också.. men men.. hehe..

Svar på tråden Reductil