• Lilloppan

Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?

Som rubriken lyder, så är jag nyfiken på om det finns fler här inne på fl som är i samma sits eller liknande iaf..som jag!

Jag är opererad i magen x flera... tarmvred mm..
    Nu efter dryga 1½ år med barnförsök och utredning, så har man funnit att vi är ofrivilligt barnlösa pga sammanväxta äggledare.. eller ja, man har inte konstaterat det med sk spolning, men man antar detta eftersom jag är opererad 3 ggr i magen.
    Vi ska starta IVF till hösten... jag har dock tjatat till mig en kontrastrtg av äggledarna {#lang_emotions_tongue_out}(sk spolning..) för att få veta säkert!

Nån mer ofrivilligt barnlös pga operationer och sammanväxtningar?

• Svar på tråden Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?
  • Wehee

Hej, ja på sätt och vis. Hade en blindtarmsinflamation i ca en veckas tid som smittade ner tarmar och äggledare bla. Efter operationen sa de att äggledarna kan ha tagit stryk, men det fick jag bekräftat långt senare när vi skulle börja bli gravida. Gjorde kontraströntgen och de visade sig att de var sammanväxta pga svår ärrbildning. Man misstänker att det är från inflamationen. Men det har ju egentligen inget med att jag opererats att göra. Nu gör vi ivf. Lycka till!!

• Lilloppan
    Wehee skrev 2009-04-19 20:19:03 följande:
    Hej, ja på sätt och vis. Hade en blindtarmsinflamation i ca en veckas tid som smittade ner tarmar och äggledare bla. Efter operationen sa de att äggledarna kan ha tagit stryk, men det fick jag bekräftat långt senare när vi skulle börja bli gravida. Gjorde kontraströntgen och de visade sig att de var sammanväxta pga svår ärrbildning. Man misstänker att det är från inflamationen. Men det har ju egentligen inget med att jag opererats att göra. Nu gör vi ivf. Lycka till!!
    Aha, vad spännande att träffa en jämlike.. Jag har mest träffat på folk som har endo.. som visserligen är hemskt det med!

Hur långt har ni kommit i er IVF?

Du..en annan sak också.. gjorde spolningen ont? Jag känner mig lite nervös inför denna.. hehehe livrädd med andra ord.. har hört ifrån andra att det har gjort så ont när det varit stopp...
  • Lilloppan

Aha.. du hade ju skrivit väldigt utförligt på din pres...

• Wehee

Ja jag ska ge mig på en frysåterföring i maj. Är inne i mitt andra ivf-försök.
    Ja spolning gjorde ont. Jag var helt oförberedd. Hade ingen aning om att det skulle kännas så mycket som det gjorde. Jag fick två panodil och nåt smärtlindrande som man fick stoppa upp. Men samtidigt så är inte smärtan på värsta viset. Vad konstigt att de inte gjort sploning på dig under utredning. Det var bland de första de testade på mig.

• Lilloppan

Okay.. ja min utredning tog lite tid.. vi ringde och pushade på, men vi fick aldrig svar.. tillslut tröttnade vi och hotringde några ggr.. hehehe och då fick vi en tid.. Eftersom jag är opererad så tyckte de att en spolning inte var aktuellt.. men de har väl haft hand om otåliga barnönskande kvinnor tidigare och gick med på en spolning bara jag frågade efter en! Tycker inte att man bara kan anta att det är stopp...

FET betyder alltså frysåterföring.. lite nya begrepp för mig..

Hur mådde du under beh? Jag ska starta med p-piller för att sedan efter pp-mens börja med stimulerande sprutor.. Känner mig nervös, spänd, förväntansfull, rädd... ja, allt man kan tänka sig.. Försöka leva i nuet, men det är ganska svårt.. har en påtaglig äl idag och kan inte sluta att fundera på att jag kanske, eventuellt, kunde bli gravid iaf.. {#lang_emotions_undecided} Hur är det med din äl?

Du behöver inte alls svara.. känner mig lite påstridig nu... som sagt.. svar på egen vilja!

• Wehee

Har inga problem med att svara
    Jo jag har allt regelbundet, äl och mens. Egentligen har vi inga "fel" utan det är bara de där äggledarna som inte har passage. Den ena har lite framkomlighet och jag skulle kanske kunna bli gravid naturligt. Men de ville att vi ska satsa på ivf direkt. Det skulle liksom kunna ta fem år annars om vi låg i varje äl utan garantier. Men jag blev livrädd och skjöt på ivf-grejen ett halvår. Var inte alls redo när vi fick beskedet. Sen körde vi på och när vi misslyckades blev det ju jätte jobbigt och väntan emellan gångerna har varit så deg. Hoppas det går bra för er direkt. Det är många som lyckas direkt.
    Ja fet betyder frosen embryo transfer. Det finns många uttryck att lära
    Jag har inte alls mått dåligt fysiskt av hormonbehandlingarna. Har funkat väldigt bra. Jag kanske har haft tur. Men psykiskt har det varit jobbigt.

• Wehee

Ska tillägga att vi kör ju på när det är äl. Man vet ju aldrig. Mirakel kan ske

• Lilloppan
    Wehee skrev 2009-04-19 20:52:49 följande:
    Ska tillägga att vi kör ju på när det är äl. Man vet ju aldrig. Mirakel kan ske
    Underbart! Mirakel kan ske.. det tror jag med!

Jag hoppas att vi båda blir gravida.. ett barn är en gåva, ingen självklarhet... alla kan inte bli gravida, men jag hoppas innerligt att vi båda blir välsignade med den gåvan! {#lang_emotions_gravid}
  • fröken

Min ena äggledare är sammanvuxen pga en blindtarmsinflammation. Den andra är det lite sämre flöde än normalt i. Har ändå den oerhörda turen att jag efter många års kämpande nu sitter här med två barn, som tillkommit helt naturligt! Mina mirakel!

• Lilloppan
    fröken skrev 2009-04-19 22:11:22 följande:
    Min ena äggledare är sammanvuxen pga en blindtarmsinflammation. Den andra är det lite sämre flöde än normalt i. Har ändå den oerhörda turen att jag efter många års kämpande nu sitter här med två barn, som tillkommit helt naturligt! Mina mirakel!
    Åh, det låter hoppingivande! {#lang_emotions_sunny}
Svar på tråden Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?