• Lilloppan

Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?

Som rubriken lyder, så är jag nyfiken på om det finns fler här inne på fl som är i samma sits eller liknande iaf..som jag!

Jag är opererad i magen x flera... tarmvred mm..
    Nu efter dryga 1½ år med barnförsök och utredning, så har man funnit att vi är ofrivilligt barnlösa pga sammanväxta äggledare.. eller ja, man har inte konstaterat det med sk spolning, men man antar detta eftersom jag är opererad 3 ggr i magen.
    Vi ska starta IVF till hösten... jag har dock tjatat till mig en kontrastrtg av äggledarna {#lang_emotions_tongue_out}(sk spolning..) för att få veta säkert!

Nån mer ofrivilligt barnlös pga operationer och sammanväxtningar?

• Svar på tråden Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?
  • Lilloppan
    Wehee skrev 2009-04-19 20:19:03 följande:
    Hej, ja på sätt och vis. Hade en blindtarmsinflamation i ca en veckas tid som smittade ner tarmar och äggledare bla. Efter operationen sa de att äggledarna kan ha tagit stryk, men det fick jag bekräftat långt senare när vi skulle börja bli gravida. Gjorde kontraströntgen och de visade sig att de var sammanväxta pga svår ärrbildning. Man misstänker att det är från inflamationen. Men det har ju egentligen inget med att jag opererats att göra. Nu gör vi ivf. Lycka till!!
    Aha, vad spännande att träffa en jämlike.. Jag har mest träffat på folk som har endo.. som visserligen är hemskt det med!

Hur långt har ni kommit i er IVF?

Du..en annan sak också.. gjorde spolningen ont? Jag känner mig lite nervös inför denna.. hehehe livrädd med andra ord.. har hört ifrån andra att det har gjort så ont när det varit stopp...
  • Lilloppan

Aha.. du hade ju skrivit väldigt utförligt på din pres...

• Lilloppan

Okay.. ja min utredning tog lite tid.. vi ringde och pushade på, men vi fick aldrig svar.. tillslut tröttnade vi och hotringde några ggr.. hehehe och då fick vi en tid.. Eftersom jag är opererad så tyckte de att en spolning inte var aktuellt.. men de har väl haft hand om otåliga barnönskande kvinnor tidigare och gick med på en spolning bara jag frågade efter en! Tycker inte att man bara kan anta att det är stopp...

FET betyder alltså frysåterföring.. lite nya begrepp för mig..

Hur mådde du under beh? Jag ska starta med p-piller för att sedan efter pp-mens börja med stimulerande sprutor.. Känner mig nervös, spänd, förväntansfull, rädd... ja, allt man kan tänka sig.. Försöka leva i nuet, men det är ganska svårt.. har en påtaglig äl idag och kan inte sluta att fundera på att jag kanske, eventuellt, kunde bli gravid iaf.. {#lang_emotions_undecided} Hur är det med din äl?

Du behöver inte alls svara.. känner mig lite påstridig nu... som sagt.. svar på egen vilja!

• Lilloppan
    Wehee skrev 2009-04-19 20:52:49 följande:
    Ska tillägga att vi kör ju på när det är äl. Man vet ju aldrig. Mirakel kan ske
    Underbart! Mirakel kan ske.. det tror jag med!

Jag hoppas att vi båda blir gravida.. ett barn är en gåva, ingen självklarhet... alla kan inte bli gravida, men jag hoppas innerligt att vi båda blir välsignade med den gåvan! {#lang_emotions_gravid}
  • Lilloppan
    fröken skrev 2009-04-19 22:11:22 följande:
    Min ena äggledare är sammanvuxen pga en blindtarmsinflammation. Den andra är det lite sämre flöde än normalt i. Har ändå den oerhörda turen att jag efter många års kämpande nu sitter här med två barn, som tillkommit helt naturligt! Mina mirakel!
    Åh, det låter hoppingivande! {#lang_emotions_sunny}
  • Lilloppan
    Mysgnuttarna skrev 2009-04-30 12:37:41 följande:
    Hej hallå.. denna beskrivning låter som de skulle vara jag själv som bgeskrev de... Föddes med tarmfel.. Blev op ca 5 ggr innan dom ansåg att det var oki... Men jag lever inte en enda dag utan smärtor.. Läkarna säger att det inte finns någonting att göra. Livmoder och äggstockar är så sammanväxta och fast vuxna i buken lik som hela mitt tarmpaket att det skulle vara en sådan otrplig risk att änns försöka föra en IVF.. /Mysgnuttarna
    Åh, fy vad tråkigt!!! {#lang_emotions_frown} Hur har du ställt dig inför barnfrågan? Har du eller tänker du adopterat/a? Vad säger de om IVF? Förlåt att jag blir lite frågvis... du behöver inte svara, det vet du!

Känner igen mig med smärtor.. jag får ont i magen direkt efter att jag ätit. Då hugger det i den delen av magen som jag är mest sammanväxt i...eller ja, där som man visat mig att man var tvungen att op i. Förstår att det är jobbigt.. jag känner igen mig!
  • Lilloppan
    Mysgnuttarna skrev 2009-05-01 15:17:51 följande:
    Hej Lilloppan!Vi har varit på ett möte med en läkare som utför IVF men jag har en enorm rädsla att jag inte kommer att fixa de.. Adoption vet jag inte i nu läget... Försöker att ta dagen som den kommer just nu!!Du beskriver dina kramper precis som jag själv har.. Vi får helt enkelt stötta varandra genom allt skit :O)...Har du några mediciner du kan ta mot din smärta???kram// Mysgnuttarna
    Hej Mys. Vad härligt att det finns ett hopp! IVF väcker många känslor. Jag känner igen mig i att jag känner mig rädd att de inte kommer att fixa det..att min kropp inte kommer att fixa det.. Har gråtit en skvätt idag över det...fattar inte att det tär så på psyket.. har aldrig känt mig så här förut. Känner också sorg över min sambo, som sitter helt hjälplös som en annan i allt detta.

Förutom lite gråt o tandagnisslan, så har jag haft en kramplös dag än så länge! *yeey* det var länge sen det var så!! Jag tar inga mediciner mot smärtan. Kramperna brukar bara komma som ett knivhugg för att sedan försvinna lika snabbt..men så kan det hålla på ett tag. Ibland kommer det om jag bara dricker vatten... Jag har ingen tjocktarm kvar och det medför ju en hel del toabesök.. de har kopplat ihop tunn- och ändtarm. Det fungerar skapligt med loperamid (imodium/dimor..). Annars tar jag prednisolonsuppar emot kramper som orsakar blod... Jag får kramper när jag går på toa med och då kan det ibland krampa så det kommer blod.. Usch, då..nu blev det lite äckelvarning! Hahaha, sorry!

Ha en fin första maj! Kram L.
  • Lilloppan
    Mysgnuttarna skrev 2009-05-01 20:21:24 följande:
    hehe ingen fara hahaha... Jag är tyvärr själv tvungen att äta eller rättare sakt använda spasmofen suppar för att jag ska slippa kramperna... Dom blir man rätt trött av.. men sånt är livet...
    Aha, det har jag aldrig hört att man kan ta emot kramperna.. fungerar de bra? Lite ot nu, men, men.. det verkar bara vara du o jag här iaf! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Lilloppan

Vet du, jag tar också morfinprep nu...fast en mycket mildare variant.. Jag har fått prova Kodein (en del av citodonen..) mot magens snabba framfart.. and guess what!! Det funderar prima!!! Kunde jag så skulle jag springa in till sjukhuset, leta reda på dr och ge honom en stor puss!!! Inatt sov jag 6 timmar i ett streck!!! Det är enorm skillnad från mina 2-3 timmars sömnpass om natten...jag brukar ju sova några timmar - toa -några timmars sömn - toa... Det blir jobbigt när det pågår i flera år. Bara tanken på att ha det så här hela livet... Ja,,jobbigt! Kramperna har därmed gett sig också.

Oj, du verkar ju ha massiva kramper. Mina brukar ge sig lika fort som de kommer. och får jag kramper vid toabesök, så krampar det en stund och sen är det klart.

Jag har äl nu i dagarna.. känns så tråkigt att det inte ska kunna ta sig på normal väg. Lite bittert... men nu är det ju inte så långt kvar till IVF. Jag ska ringa i början på juni och få tider. *yeeey*

• Lilloppan
    Mysgnuttarna skrev 2009-05-14 16:38:52 följande:
    håller tummarna för dig... Jag försöker att ta dagen som den kommer...när kramperna kommer så kan de hålla i sig i timmar och om de e riktigt illa så kan jag måsta att panik spy.. inte kul...kram
    Åh, fy..känner med dig!! Uschianemig!

Hur gick det med IVF-mötet? Hur känner du?
  • Lilloppan

Oj, oj, oj, det var pang på! {#lang_emotions_surprised}  Är det ingen kö därifrån du sköts? Det var verkligen snabba tag!!

Jag pratade med fert förra veckan och då bestämde vi ev spolning på måndag 8/6. MEN om det är äggplock eller insättning för nån annan så ska vi strunta helt i min spolning. Sen börjar, förutsatt att mensen kommer, p-piller from vecka 30..
    Det betyder att i grova drag så kan vi göra IVF vecka 35-36.

Just nu när man fått datum mm, så känns det som att jag vill börja på en gång! Men sommaren ska komma igång ordentligt först, ssen semester..då äter jag förhoppningsvis p-piller!

Magen mår lite sådär... fick ta en prednisolonsupp igår..det har blödit en period nu..dumt att låta det gå för långt. Hur har du det med maggen?

• Lilloppan

Hej på er tjejer! Tänk att vi är några barnlösa bukopererade iaf! Det känns skönt att veta att när man pratar om detta så vet ni vad man menar! Sen är det ju tragiskt att pga bukoperationer, som gör att man får ha en dräglig vardag, ska ställa till så man inte kan få barn genom vanligt lite "humpande"... {#lang_emotions_frown} Men, tack gode Gud för fertilitetsklinikerna! Då finns det hopp.

Jag var iväg på sk spolning, kontraströntgen av äggledarna i måndags.. Jag var livrädd.. men de kunde iaf se att vä äggledare var helt blockerad och hö äggledare var knirklig.. MEN, de fick upp den och nu har jag fri passage i hö ledare! *yeeey*. Men vi ska göra IVF i aug/sept för läkaren menade att det var bara dumt att försöka på egen hand.. Livmodern såg bra ut btw.

Har hämtat alla läkemedel idag och *wow* vad myckte det är... Känns lite overkligt. Jag ska ju inte börja än, men jag tänkte att det är lika bra att ha allt hemma!

• Lilloppan

Mysgnutt: lite ot prat nu... : jag känner igen mig med försäkringskassan hasandes i hälarna efter sjukinty som de EV godkänner... Dock så skriver min magläkare alla intyg så det känns faktiskt tryggare!

När det gäller IVF så har jag lagt mitt känsloliv på is. Jag tänker satsa allt på IVF.. min kropp MÅSTE bara hänga med.. så är det bara! Och läkarna har inte sagt nåt annat heller, så jag kör på!

Ha en fin sommar så får vi höras lite senare!!! Jag måste få veta hur det går för dig! Skickar en stor sommar-kram!

---------------------------------------------
    Hur går det för er andra tjejer här inne?

• Lilloppan

Många operationer som görs i nedre buken kan ju leda till ärrvävnad.. Denna är ju lite svår att utreda.. Men gör man en kontraströntgen av äggledarna och man har fri passage är inte äggledarna drabbade... Ärrvävnaden kan växa ihop med äggledarna, men det märker man ju vid en sk spolning.
    Är det dock ett stopp så kan man misstänka, att om man gjort en operation nere i buken, att denna kan vara boven i dramat.

Detta är den förklaring jag har fått för min barnlöshet.. jag är tarmopererad där man tagit bort hela tjocktarmen, sedan kopplat ihop änd- och tunntarm.. Vid det tillfället är man nere i bäckenet och där sitter ju bla äggledarna.. Jag har haft besvär av sammanväxtningar och detta har jag märkt av då det tagit stopp i tarmen.. Så jag har alltid misstänkt att äggledarna varit drabbade.

• Lilloppan
    SnurrPannan skrev 2009-06-15 10:03:53 följande:
    Tack för svaret.. Jag har fri passage så då är inte det orsaken till ofrivilligt barnlös..Har du fått tid för spolning än?
    Ja, jag spolades för en vecka sedan... Är stopp i vä äggledare. Hö var lite knirklig, men de klarade av att spränga upp den! Så nu är det fritt på höger! *yeeey* Men vi står i kö för IVF till hösten. Ska börja med p-piller, bara mensen börjar vecka 30. Sen kör det igång! Så spännande!!!

Ska ni också göra IVF eller hur planerar man för er vidare?
  • Lilloppan
    SnurrPannan skrev 2009-06-16 09:08:56 följande:
    Va skönt att det såg bra ut.. Men varför ska du börja äta P-piller?Vi ska ställa oss i kö för IVF i Augusti så får vi se när dem startar upp mig med hormoner å liknande.. Så nervösJag har barn se innan och dem var inga problem att att få men det var innan alla dessa hormonell problem började med spottings, bukop osv..
    Jag ska börja med p-piller för att de ska styra min mens... jag slutar p-pillren en lördag, får då mensen inom nån dag, sen fredagen efter ska jag börja med sprutor. Det är så spännande!!!

Du skriver om spottings.. Det har jag också.. Det är hemskt! Varje gång man såg de där spottingsen så visste man att det var kört för den månaden. Förra månaden hade jag spottings en hel vecka innan mens! {#lang_emotions_frown} Usch! Men nu är det ju bara några månader kvar, sen får jag börja IVF!
Svar på tråden Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?