• vifyratillsammans

Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning

Har tänkt lite på statistik som säger att var fjärde kvinna får komplikationer vid vaginal förlossning.

Tycker det låter många. Sen vet man inte vad som räknas till en komplikation.

Det är inte ovanligt att nyblivna mammor förtränger trauman vid förlossning, eller andra komplikationer. Hör väl till människans överlevnadsfunktion.

Jag hör sällan någon mamma berätta om sina komplikationer eller trauma vid förlossning.

Hade varit intressant om ni mammor som fått några komplikationer kunde nämna i denna tråd VAD för slags komplikationer och hur ni upplevde detta samt hur det påverkat er vardag med er bebis+familj.

Att spricka tex tycker jag räknas som en komplikation om personen som spruckit SJÄLV upplever det besvärligt och så vidare. Allt är individuellt.

• Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning
  • vifyratillsammans
    Gizzie skrev 2009-04-07 21:27:58 följande:
    hallå där..fick själv också lite komplikationer samt min son. Va igångsatt 2+ BF pga högt under tryck 185/119. Men mådde annars ganska bra..Bebisen var stor vilket vi visste sen innan då alla får stora barn i släkten och magen hade legat två kurver över de normala.Det sattes in ballong först, sen spräckte dom hinnerna, dropp och sen kom pojken. Hade krystvärkar från halv åtta på kvällen till halv tolv.Men nu var de så att jag sprack inte. Han hade ganska stort huve vid förlossningen 38,5cm. Och hans hjärtslag sjönk ner till 50-60 slag i minuten två ggr, så tog dom prov båda gångerna och andra gången mådde han inte bra längre så jag blev klippt ganska rejält. Och jag orkade inte krysta längre så läkarn tröck ut honom och hans nyckel ben bröts och han hade navlsträngen hårt runt halsen. Vi var båda ganska medtagna efter förlossningen. Och jag mådde väldigt dåligt pga allt så jag är garanterad kejsarsnitt till nästa barn. Pojken vägde 4,5kg. Och så hade jag rester från moderkakan i 10v vilket orsakade konstant smärta och infektion. Fick skrapas efter besök hos privat gyn, BB trodde inte på mig..
    Fy fan vad sjukt. Vadå trodde inte på dig? Kollade dem upp det ens? Tur du stod på dig och gick till privat!
  • vifyratillsammans

Tack alla ni som delar med er.

• Marie 79

Hej

Tappade 3 liter blod efter min dotters förlossning. Den tog ca. 12 timmar inget onormalt men moderkakan ville inte komma ut till att börja med. Men efter en liten stund kom den & var helt i sönder så livmodern ville inte dra ihop sig. Så en halvtimme efter att hon var född blev jag sövd & ner på operation för att ta bort resterande bitar men det tog många timmar innnan det slutade blöda. Dom stod & masserade magen i någon timme efter operationen & det gjorde jätteont. Fick lite påsar blod tillbaka & kände mig som en "ny människa" efter 2 dagar. Det var jobbigt & barnmorskan som hade hand om mig kom in & pratade igenom det efter några dagar. Men allting är bra nu.

• Lillanonna

Fick sövt akutsnitt, kom in och var öppen 8,5/9cm, var riktigt stolt att jag klarat så mycket hemma.
    Öppnade mig ganska snabbt till 10 cm och så tog de hinnorna men inget mer hände utan värkarna kom men killen åkte inte ner i bäckenet så de satte värkstimulerande vilket bara gjorde att värkarna gjorde sju gånger ondare och att de typ inte blev nån värkpaus.
    Låg så från två till sex och under denna tid togs det blodprover på killens huvud, försökte ändra ställning osv osv. men inget hände.
    Jag kommer bara ihåg delar av detta då jag fick ligga med lustgasen i princip hela tiden och hade så sjukejävlaont att jag bara låg och stönade/skrek.
    Runt fyratiden började krystvärkarna men inget hände så det beslutas om snitt runt sex, då lillkillen började må sämre och fick hotande syrebrist, så pang så ligger jag på op-bordet och sövs. Klockan 06:13 kollade sonen ut. Och först klockan 11 så fick jag se han och hålla honom.

• Gizzie

Hej där igen..

Jag hade riktigt ont i magen efter förlossningen och tappade bitar hela tiden från moderkakan och de luktade verkligen as.
    Jag gick till förlossningen kanske 3v efter och då fick jag piller därifrån som skulle driva ut resterna av moderkakan och sen fortsatte alla besvär så gick jag igen kanske 6v efter förlossningen och ville bli undersökt med vul men då sa BM till mig att "skulle du ha infektion i livmodern skulle de lukta så starkt att jag skulle känna lukten nu när du står där" Jag stog altså 2m ifrån henne.

Eftersom de va vårat första barn trodde jag ju på henne och trodde att det ska va så här..

• Pelargonen

Som komplikaton räknas väl saker som inte anses naturliga? T.ex. en större blödning än 1000ml, bristning som måste opereras osv? Att brista "lagom mycket" är mig veterligen ingen komplikation t.ex.

• 7Illyl1

Jag hade en halvkomplicerad förlossning, och anledningen till att jag inte pratar så mycket om det är att jag inte vill skrämma folk som själva inte har fött.

Bebisen ville inte sjunka ner sista biten trots att jag varit helöppen hur länge som helst. Till slut åkte sugklockan fram och allt gick eg bra förutom att moderkakan inte ville komma ut och jag förlorade två liter blod.

Men det som jag upplevde som mest negativt eller jobbigt var att öppningsvärkarna var jättekraftiga och gjorde så ont att jag inte kunde andas eller ens skrika. Efteråt tyckte jag att det var jobbigt att vara så trött och borta efter blodförlust och op, och att ... ja jag blev ju klippt och sprack därmed inte, men det gjorde djävulusiskt ont i hela underlivet, magen och bäckenet. Länge.

• vifyratillsammans
    Pelargonen skrev 2009-04-09 13:50:52 följande:
    Som komplikaton räknas väl saker som inte anses naturliga? T.ex. en större blödning än 1000ml, bristning som måste opereras osv? Att brista "lagom mycket" är mig veterligen ingen komplikation t.ex.
    Vad är för dig att brista "lagom mycket"?

För "Lisa" kan en liten spricka i underlivet upplevas som en väldig komplikation. Hon kan inte ha sex på flera månader pga obehag + smärta. När såret har läkt känner hon sig forfarande inte tillfreds och upplever det fortfarande psykiskt påfrestande. Detta påverkar hennes samliv med sin man och deras relation. Deras relationskvalité sänks och de börjar bråka om småsaker. Dessa bråk leder därefter till skilsmässa.

För "Anna" kan en STOR spricka ända till analen inte alls upplevas som en komplikation. Hon sys, kan inte ha sex på ett tag. Men läker fint och mår bra.

Vad som är en komplikation för en person behöver inte vara det för en annan. Allt är individuellt och subjektivt.
  • Lonicera

Den medicinska definitionen av komplikation vid förlossning är om en situation uppstått som bedöms som en risk för barnet eller mamman.

www.gynop.org/protokoll/klassifikation%20komplikationer.ppt

Men jag förstår vad du menar, även om något inte varit en medicinsk komplikation så kan (extrema) situationer uppstå vid förlossningen eller efteråt som upplevs som jobbiga eller traumatiska av individen.

• Pelargonen
    vifyratillsammans skrev 2009-04-09 15:34:04 följande:
    Vad är för dig att brista "lagom mycket"?
    För mig? Jag har ingen uppfattning i frågan, däremot har ju vården det och det är väl det som gäller, inte sant? Det som anses som en normal bristning räknas inte som en komplikation. Det som räknas som en onormal bristning räknas antagligen som en komplikation. Det finns säkert kvinnor som tycker små bristningar är jobbigt, men inte är det en komplikation för det.
Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning