• vifyratillsammans

Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning

Har tänkt lite på statistik som säger att var fjärde kvinna får komplikationer vid vaginal förlossning.

Tycker det låter många. Sen vet man inte vad som räknas till en komplikation.

Det är inte ovanligt att nyblivna mammor förtränger trauman vid förlossning, eller andra komplikationer. Hör väl till människans överlevnadsfunktion.

Jag hör sällan någon mamma berätta om sina komplikationer eller trauma vid förlossning.

Hade varit intressant om ni mammor som fått några komplikationer kunde nämna i denna tråd VAD för slags komplikationer och hur ni upplevde detta samt hur det påverkat er vardag med er bebis+familj.

Att spricka tex tycker jag räknas som en komplikation om personen som spruckit SJÄLV upplever det besvärligt och så vidare. Allt är individuellt.

• Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning
  • Caeruleus

Linda Ligist skrev 2009-04-06 18:27:03 följande:

de sydde i min fitta så jag inte kunde ha sex på två veckor!
    ???...två veckor...jag tar detta som ett dåligt skämt eller ren provokation?

Jag fick en längre reva från analen in till slidgången, hela mellangården brast samt en yttre sfinkterruptur plus lite till. Av detta så hade jag under en längre tid inkontinens samt svårt att hålla väder. Idag 15 månader senare kan jag ännu inte ha helt smärtfritt samliv.
  • Rudies

Jag vet inte om det räknas som en komplikation eller ej, men min son kom i vidöppen hjässbjudning och vid första krystvärken sjönk hjärtljuden så pass så att sugklockorna åkte fram och de attackerade min mage med yttre press. De flummade lite med den ena men den andra gick bra och de drog ut honom medans jag krystade på. Behövde ändå bara sy ett stygn så det ska vi inte klaga på. ;)

Jag var svinnöjd över att de hjälpte till att dra ut honom, men sköterskorna verkade väldigt måna om att fråga hur jag mådde, om jag var rädd att föda igen, om jag verkligen förstått vad som hände och varför de var tvugna att hjälpa till, mm.

Jag tyckte förlossningen gick super. Min son mådde jättebra när han kom ut och jag upplevde aldrig någon stress eller panik när hjärtljuden sjönk. Vet som sagt inte om låga hjärtljud och sugklocka är en komplikation, jag upplevde det inte så iaf.

Sen efter förlossningen tjorvade moderkakan lite och när den väl efter mycket mörbultande av magen släppte så kunde jag inte kissa och fick kateter två gånger. DET var en mycket värre komplikation enligt mig. ;)

• ullis83

Min livmoder stängde sig inte först och jag förlorade 1, 7 l blod..det är en komplikation, men jag överlevde ju

• vifyratillsammans
    Rudies skrev 2009-04-07 07:44:55 följande:
    Jag vet inte om det räknas som en komplikation eller ej, men min son kom i vidöppen hjässbjudning och vid första krystvärken sjönk hjärtljuden så pass så att sugklockorna åkte fram och de attackerade min mage med yttre press. De flummade lite med den ena men den andra gick bra och de drog ut honom medans jag krystade på. Behövde ändå bara sy ett stygn så det ska vi inte klaga på. ;)Jag var svinnöjd över att de hjälpte till att dra ut honom, men sköterskorna verkade väldigt måna om att fråga hur jag mådde, om jag var rädd att föda igen, om jag verkligen förstått vad som hände och varför de var tvugna att hjälpa till, mm.Jag tyckte förlossningen gick super. Min son mådde jättebra när han kom ut och jag upplevde aldrig någon stress eller panik när hjärtljuden sjönk. Vet som sagt inte om låga hjärtljud och sugklocka är en komplikation, jag upplevde det inte så iaf. Sen efter förlossningen tjorvade moderkakan lite och när den väl efter mycket mörbultande av magen släppte så kunde jag inte kissa och fick kateter två gånger. DET var en mycket värre komplikation enligt mig. ;)
    Det räknas som komplikation om du upplevde det som besvärligt, vilket du inte gjorde så :)
  • vifyratillsammans

Enastående ensamstående förälder skrev 2009-04-06 18:44:53 följande:

Såg att du inte räknade att spricka som en komplikation...Sfinkterruptur är att spricka.... Man spricker hela vägen mellan slida och ändtarm, ringmuskeln går helt av.... För mig innebar det två månader av smärta och stränga restriktioner om vad jag fick och inte fick göra. Jobbiga sjukgymnastikövningar (mer avancerade knipövningar) som jag fick följa slaviskt när det väl läkt någorlunda, innan dess fick jag däremot inte påfresta de muskelrna alls.Sex var jobbigt en LÅNG tid efteråt.Min andra dotter föddes med planerat kejsarsnitt, vilket beror helt på min komplikation efter min första förlossning, i övrigt var nämligen min förlossning jättebra, använde mig bara av lustgas och allt gick kanon fram tills hon föddes ut och rupturen var ett faktum.
    Usch, låter inte roligt:( Tyvärr är det många som drabbas av detta om jag uppfattat det rätt.
  • Rudies
    vifyratillsammans skrev 2009-04-07 13:13:32 följande:
    Det räknas som komplikation om du upplevde det som besvärligt, vilket du inte gjorde så :)
    Ok. Då kan jag skryta med en okomplicerad förlossning då. :D
  • Pumin

Jag fick oxå sf ruptur grad3 och opererades.
    Dock till skillnad från TS så måste jag säga att jag tycker att man BARA hör om folks komplikationer , kanske inte från dem i första hand ,men när man skall till och föda barn så har alla i bekantskapen minst en skräckförlossningshistoria på lager som dom gärna delar med sig av. Den ena värre än den andra...

Jag har dock inga men av min ruptur och trots 2 tim operation efter förlossningen så tycker jag nog själv att den var tämligen normal , vilket j ag gärna berättar om för alla som vill höra :)

Det är coolt att föda barn!

• A N D R É A

Mina nervtrådar i bäckenet klämdes sönder då min dotter föddes.. Så nu är jag förlamad i halva smalbenet och halva foten. Jag går numera som dr House..! ;) Besvärligt? Ohh ja!

• Gizzie

hallå där..

fick själv också lite komplikationer samt min son. Va igångsatt 2+ BF pga högt under tryck 185/119. Men mådde annars ganska bra..
    Bebisen var stor vilket vi visste sen innan då alla får stora barn i släkten och magen hade legat två kurver över de normala.
    Det sattes in ballong först, sen spräckte dom hinnerna, dropp och sen kom pojken. Hade krystvärkar från halv åtta på kvällen till halv tolv.

Men nu var de så att jag sprack inte. Han hade ganska stort huve vid förlossningen 38,5cm. Och hans hjärtslag sjönk ner till 50-60 slag i minuten två ggr, så tog dom prov båda gångerna och andra gången mådde han inte bra längre så jag blev klippt ganska rejält. Och jag orkade inte krysta längre så läkarn tröck ut honom och hans nyckel ben bröts och han hade navlsträngen hårt runt halsen.
    Vi var båda ganska medtagna efter förlossningen. Och jag mådde väldigt dåligt pga allt så jag är garanterad kejsarsnitt till nästa barn. Pojken vägde 4,5kg.

Och så hade jag rester från moderkakan i 10v vilket orsakade konstant smärta och infektion. Fick skrapas efter besök hos privat gyn, BB trodde inte på mig..

• aloevera

Jag blev igångsatt pga immunisering men förlossningen avbröts då jag var öpprn ca 6 cm eftersom jag blödde kraftigt. Jag blev sövd och akut snittad. Det visade sig att moderkakan hade lossnat...
    Nu är jag väldigt kortfattad här, men det hela var väldigt traumatiskt.

Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning