Inlägg från: vifyratillsammans |Visa alla inlägg
  • vifyratillsammans

Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning

Har tänkt lite på statistik som säger att var fjärde kvinna får komplikationer vid vaginal förlossning.

Tycker det låter många. Sen vet man inte vad som räknas till en komplikation.

Det är inte ovanligt att nyblivna mammor förtränger trauman vid förlossning, eller andra komplikationer. Hör väl till människans överlevnadsfunktion.

Jag hör sällan någon mamma berätta om sina komplikationer eller trauma vid förlossning.

Hade varit intressant om ni mammor som fått några komplikationer kunde nämna i denna tråd VAD för slags komplikationer och hur ni upplevde detta samt hur det påverkat er vardag med er bebis+familj.

Att spricka tex tycker jag räknas som en komplikation om personen som spruckit SJÄLV upplever det besvärligt och så vidare. Allt är individuellt.

• Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning
  • vifyratillsammans
    Rudies skrev 2009-04-07 07:44:55 följande:
    Jag vet inte om det räknas som en komplikation eller ej, men min son kom i vidöppen hjässbjudning och vid första krystvärken sjönk hjärtljuden så pass så att sugklockorna åkte fram och de attackerade min mage med yttre press. De flummade lite med den ena men den andra gick bra och de drog ut honom medans jag krystade på. Behövde ändå bara sy ett stygn så det ska vi inte klaga på. ;)Jag var svinnöjd över att de hjälpte till att dra ut honom, men sköterskorna verkade väldigt måna om att fråga hur jag mådde, om jag var rädd att föda igen, om jag verkligen förstått vad som hände och varför de var tvugna att hjälpa till, mm.Jag tyckte förlossningen gick super. Min son mådde jättebra när han kom ut och jag upplevde aldrig någon stress eller panik när hjärtljuden sjönk. Vet som sagt inte om låga hjärtljud och sugklocka är en komplikation, jag upplevde det inte så iaf. Sen efter förlossningen tjorvade moderkakan lite och när den väl efter mycket mörbultande av magen släppte så kunde jag inte kissa och fick kateter två gånger. DET var en mycket värre komplikation enligt mig. ;)
    Det räknas som komplikation om du upplevde det som besvärligt, vilket du inte gjorde så :)
  • vifyratillsammans

Enastående ensamstående förälder skrev 2009-04-06 18:44:53 följande:

Såg att du inte räknade att spricka som en komplikation...Sfinkterruptur är att spricka.... Man spricker hela vägen mellan slida och ändtarm, ringmuskeln går helt av.... För mig innebar det två månader av smärta och stränga restriktioner om vad jag fick och inte fick göra. Jobbiga sjukgymnastikövningar (mer avancerade knipövningar) som jag fick följa slaviskt när det väl läkt någorlunda, innan dess fick jag däremot inte påfresta de muskelrna alls.Sex var jobbigt en LÅNG tid efteråt.Min andra dotter föddes med planerat kejsarsnitt, vilket beror helt på min komplikation efter min första förlossning, i övrigt var nämligen min förlossning jättebra, använde mig bara av lustgas och allt gick kanon fram tills hon föddes ut och rupturen var ett faktum.
    Usch, låter inte roligt:( Tyvärr är det många som drabbas av detta om jag uppfattat det rätt.
  • vifyratillsammans
    Gizzie skrev 2009-04-07 21:27:58 följande:
    hallå där..fick själv också lite komplikationer samt min son. Va igångsatt 2+ BF pga högt under tryck 185/119. Men mådde annars ganska bra..Bebisen var stor vilket vi visste sen innan då alla får stora barn i släkten och magen hade legat två kurver över de normala.Det sattes in ballong först, sen spräckte dom hinnerna, dropp och sen kom pojken. Hade krystvärkar från halv åtta på kvällen till halv tolv.Men nu var de så att jag sprack inte. Han hade ganska stort huve vid förlossningen 38,5cm. Och hans hjärtslag sjönk ner till 50-60 slag i minuten två ggr, så tog dom prov båda gångerna och andra gången mådde han inte bra längre så jag blev klippt ganska rejält. Och jag orkade inte krysta längre så läkarn tröck ut honom och hans nyckel ben bröts och han hade navlsträngen hårt runt halsen. Vi var båda ganska medtagna efter förlossningen. Och jag mådde väldigt dåligt pga allt så jag är garanterad kejsarsnitt till nästa barn. Pojken vägde 4,5kg. Och så hade jag rester från moderkakan i 10v vilket orsakade konstant smärta och infektion. Fick skrapas efter besök hos privat gyn, BB trodde inte på mig..
    Fy fan vad sjukt. Vadå trodde inte på dig? Kollade dem upp det ens? Tur du stod på dig och gick till privat!
  • vifyratillsammans

Tack alla ni som delar med er.

• vifyratillsammans
    Pelargonen skrev 2009-04-09 13:50:52 följande:
    Som komplikaton räknas väl saker som inte anses naturliga? T.ex. en större blödning än 1000ml, bristning som måste opereras osv? Att brista "lagom mycket" är mig veterligen ingen komplikation t.ex.
    Vad är för dig att brista "lagom mycket"?

För "Lisa" kan en liten spricka i underlivet upplevas som en väldig komplikation. Hon kan inte ha sex på flera månader pga obehag + smärta. När såret har läkt känner hon sig forfarande inte tillfreds och upplever det fortfarande psykiskt påfrestande. Detta påverkar hennes samliv med sin man och deras relation. Deras relationskvalité sänks och de börjar bråka om småsaker. Dessa bråk leder därefter till skilsmässa.

För "Anna" kan en STOR spricka ända till analen inte alls upplevas som en komplikation. Hon sys, kan inte ha sex på ett tag. Men läker fint och mår bra.

Vad som är en komplikation för en person behöver inte vara det för en annan. Allt är individuellt och subjektivt.
  • vifyratillsammans
    Kosmoskatten skrev 2009-04-10 12:06:22 följande:
    Jag hade nog en ganska normal förlossning egentligen. Fick inre och yttre bristningar grad 2 och blev sydd. Men på efterkontrollen upptäckte bm att det inte läkt som det skulle, stack ut en bit slemhinna ur ett stygn typ. Det var helt omöjligt att ha samliv pga smärta. Fick göra en operation där dom tog bort detta. Blev ändå inte bra, gjorde jätteont vid sex så nu har jag gjort ytterligare en operation. Det var ganska nyligen så vet ju inte hur resultatet blir. Allt detta pga att det inte läkt som det ska inne i slidan alt. att bm inte sydde tillräckligt bra, inte vet jag... Har gått mer än 1 år nu och jag mår fruktansvärt dåligt över detta. Tänk om man aldrig mer kan ha sex, aldrig mer kan få barn?! Kommer kräva snitt om det blir ett barn till. Tycker det är konstigt att det inte pratas mer om sådana här komplikationer.
    Ja, det förståtr jag inte heller! Alltinge så är det pinsamt att prata om det eller så har man förträngt komplikationen. Men som man upptäcker här på familjeliv så du absolut inte ensam om dessa komplikationer.
  • vifyratillsammans

sommar barn skrev 2009-04-11 00:16:46 följande:

Min dotter fick födas fram med sugklocka och yttre press. "Dragningen" var svår och när hon väl kom ut så hade jag inte brustit "hela vägen" men däremot på två ställen och flera cm djupa. Det tog hela ett år innan jag kunde sitta utan att känna av mina besvär. (Fick en ärrvävnadsknöl på köpet) och det har tagit drygt två år innan jag kunnat ha samlag som varit "bra". Helt återställd är jag dock inte. Kan inte alls få orgasm på samma sätt som tidigare, och känner inte alls samma "pirr" vid samlag, vilket såklart känns jättetråkigt. (brast i klitoris) Min första förlossning var inge roligare den. Den avslutades med katastofsnitt och en blodförlust på 2 liter. Det tog lååång tid innan jag inte kände av ärret på magen... Jag är nog helt enkelt inte en av dem som är som gjord för att föda, så mycket har jag iaf förstått...Jag har inte fått haft mina barn hos mig efter födseln någon av gångerna. Den första gången var jag sövd, den andra gången var dottern så dålig att de sprang i väg med henne. (ingen komplikation av förlossningen i sig, bara en väldigt jobbig upplevelse)
    Usch, jag vet inte vad jag ska säga :( Tycker det är så tråkigt att det blir så här. Lider verkligen med dig. Men man får se det från den ljusa sidan. Du har ju två underbara barn i alla fall :)
Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning