• vifyratillsammans

Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning

Har tänkt lite på statistik som säger att var fjärde kvinna får komplikationer vid vaginal förlossning.

Tycker det låter många. Sen vet man inte vad som räknas till en komplikation.

Det är inte ovanligt att nyblivna mammor förtränger trauman vid förlossning, eller andra komplikationer. Hör väl till människans överlevnadsfunktion.

Jag hör sällan någon mamma berätta om sina komplikationer eller trauma vid förlossning.

Hade varit intressant om ni mammor som fått några komplikationer kunde nämna i denna tråd VAD för slags komplikationer och hur ni upplevde detta samt hur det påverkat er vardag med er bebis+familj.

Att spricka tex tycker jag räknas som en komplikation om personen som spruckit SJÄLV upplever det besvärligt och så vidare. Allt är individuellt.

• Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning
  • Misja

Kanske inte ska räkna detta som en komplikation, men det är lite annorlunda iallafall;
    Jag var 22 timmar på förlossningen innan tjejen kom. Under krystvärkarna, som höll på ett par timmar tryckte det på enormt mot rumpan på mig. Detta hade jag inte väntat mig alls, och sambon fick massera mig vid rumpan för att lindra smärtan vid varje värk. Vid slutskedet stod en BM och hängde mig över magen för att hjälpa mig trycka på - jag orkade inte riktigt få ut bebisen.
    När hon kikade fram till slut, visade det sig att hon låg med näsan i vädret - och det var hennes position som både gjort att det tryckte på mot ändan och att jag inte orkade få ut henne själv. BM blev förvånad o förstod efteråt varför jag hade ont mot ändan.
    Vet inte hur ofta bebisar föds i denna position, men det är väl inte såå vanligt.
    O det stämmer på henne att hon är nyfiken!

• Hanna36

Jag hade en komplicerad förlossning.
    Blev igångsatt på BF+21, fick gelas 2 ggr, sen gick vattnet spontant. Allt flöt på bra tills jag var fullvidgad. CTG började larma, hans hjärtljud försvann när jag hade krystvärkar, man misstänkte syrebrist, men bebisen hade inte passerat spinum så de kunde inte lägga en sugklocka därför togs skalpprover som var bra.
    När han kom ut stod barnläkare och väntade, de navlade och sprang ut med en nästan livlös bebis.
    Det visade sig att jag spruckit från hål till hål och fick opereras under 2 timmar efteråt.
    Att jag sprack så mkt berodde på att bebisen var stor, han roterade när jag krystade ut honom samt att det var bråttom.
    Hade värkstimulernade dropp på max samtidigt som en förlossningsläkare satt med fingrarna i mig och tryckte för att provocera fram starkare krystvärkar. {#lang_emotions_undecided} 

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Lonicera

Som komplikation vid vaginalförlossning räknas t ex att spricka så att ändtarmsslutmuskeln skadas, sk perinealbristning grad 3 eller 4 eller sfinkterruptur. Detta drabbar nästan var 10:e förstföderska. Utslaget på alla vaginalförlossningar där även omföderskor inräknas är incidenten 2-5% beroende på vilket sjukhus man föder på.

En riklig blödning vid förlossning räknas också till komplikationerna. En blödning på 1 liter efter förlossningen räknas som komplikation. Drabbar ca 5% av föderskorna vid vaginalförlossning.

Uterusruptur, att livmodern brister, är en komplikation som är mycket ovanlig. Denna komplikation är vanligare hos föderskor som tidigare fött med kejsarsnitt.

• Jessa6

Jag var på förlossningen i mer än 14 timmar och när bebis signalerade att han inte mådde bra sättes en sugklocka och de fick dra ut honom snabbt, han låg också lite fel med huvudet. Jag klipptes och fick sy, men komplikationen var mer att moderkakan inte ville komma ut så den fick jag direkt åka in på operationsbordet och operera ut, förlorade 1 liter blod under detta. Fick liggga på intensiven tills jag kunde känna mina ben igen.

• Linda Ligist

de sydde i min fitta så jag inte kunde ha sex på två veckor!

• Margarit

Jag fick en total sfinkterruptur grad tre, dvs min ändtarmsslutmuskel gick helt av och jag fick opereras efter förlossningen och inte träffa min son på flera timmar.

Jag förlorade också två liter blod och fick blodtransfusion. Kände mig väldigt matt länge pga lågt hemoglobin.

Jag läkte väl och snabbt, hade inte ont speciellt länge. Däremot tänker jag fortfarande på min ruptur och oroar mig för komplikationer. Är rädd för sex tex.

• Enastående ensamstående förälder

Jag fick en komplikation som heter total sfinkter-ruptur. Fick opereras (lagas) i över en timme efter förlossningen samt ligga på uppvak i 4 timmar.

Jag hade tur och fick inga direkta men av detta, vilket annars inte är helt ovanligt att man får ( har man RIKTIG otur kan man helt missta funktionen att hålla tät där bak och kan behöva stomipåse....)

Att folk inte pratar om sina komplikationer beror kanske på att det kan vara pinsamt, kanske har de men som de skäms över exempelvis ( kanske inte kan hålla gaser m.m.) vilket kan vara jobbigt att erkänna för sin omgivning.

Innan jag fick barn hade jag bara läst om sfinkterrupturer, ingen jag kände hade råkat ut för det MEN, när jag efter förlossningen berättade vad som hänt visade det sig att en av mina vänner samt min svärmor hade råkat ut för samma sak, men som sagt, det var inget de nämnde förrens JAG berättade för dem, då kunde de säga att även de hade råkat ut för det, de tyckte skadan var för "pinsam" att själva ta upp helt enkelt...

Såg att du inte räknade att spricka som en komplikation...

Sfinkterruptur är att spricka.... Man spricker hela vägen mellan slida och ändtarm, ringmuskeln går helt av....

För mig innebar det två månader av smärta och stränga restriktioner om vad jag fick och inte fick göra. Jobbiga sjukgymnastikövningar (mer avancerade knipövningar) som jag fick följa slaviskt när det väl läkt någorlunda, innan dess fick jag däremot inte påfresta de muskelrna alls.

Sex var jobbigt en LÅNG tid efteråt.

Min andra dotter föddes med planerat kejsarsnitt, vilket beror helt på min komplikation efter min första förlossning, i övrigt var nämligen min förlossning jättebra, använde mig bara av lustgas och allt gick kanon fram tills hon föddes ut och rupturen var ett faktum.

Sorry, såg nu att du räknade spricka som en kompilikation om personen själv ansåg det som besvärligt ;)

Har visst inte ögonen med mig riktigt idag!

• Itzumo

Ok, jag födde min dotter på 6 timmar från det att vattnet gick, men min komplikation är att jag fick 2 djupa bristningar i underlivet som syddes med 9 stygn (hade väldigt ont av dessa och kunde knappt sitta i över 3 veckor).

Det var inte bara det utan sen så när moderkakan skulle komma ut så lossnade bara en liten bit av moderkakan och navelsträngen så jag var tvungen att fara på OP för att få ut den och pga detta så förlorade jag ca 2 liter blod och fick ändå ingen blodtransfusion men jag återhämtade mej ganska fort som tur är...

Jag upplevde detta ganska hemskt då jag redan från början var rädd för att få bristningar i underlivet, men det är ju värt det hela..
    Sen att jag inte fick vara med min dotter under hennes första timmar kändes också väldigt hemskt för jag ville prioritera hennes första timmar och kunna vara med om allt som hände för första gången (första blöjan, första kläderna osv)..

Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning