Inlägg från: Enastående ensamstående förälder |Visa alla inlägg
  • Enastående ensamstående förälder

Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning

Jag fick en komplikation som heter total sfinkter-ruptur. Fick opereras (lagas) i över en timme efter förlossningen samt ligga på uppvak i 4 timmar.

Jag hade tur och fick inga direkta men av detta, vilket annars inte är helt ovanligt att man får ( har man RIKTIG otur kan man helt missta funktionen att hålla tät där bak och kan behöva stomipåse....)

Att folk inte pratar om sina komplikationer beror kanske på att det kan vara pinsamt, kanske har de men som de skäms över exempelvis ( kanske inte kan hålla gaser m.m.) vilket kan vara jobbigt att erkänna för sin omgivning.

Innan jag fick barn hade jag bara läst om sfinkterrupturer, ingen jag kände hade råkat ut för det MEN, när jag efter förlossningen berättade vad som hänt visade det sig att en av mina vänner samt min svärmor hade råkat ut för samma sak, men som sagt, det var inget de nämnde förrens JAG berättade för dem, då kunde de säga att även de hade råkat ut för det, de tyckte skadan var för "pinsam" att själva ta upp helt enkelt...

Såg att du inte räknade att spricka som en komplikation...

Sfinkterruptur är att spricka.... Man spricker hela vägen mellan slida och ändtarm, ringmuskeln går helt av....

För mig innebar det två månader av smärta och stränga restriktioner om vad jag fick och inte fick göra. Jobbiga sjukgymnastikövningar (mer avancerade knipövningar) som jag fick följa slaviskt när det väl läkt någorlunda, innan dess fick jag däremot inte påfresta de muskelrna alls.

Sex var jobbigt en LÅNG tid efteråt.

Min andra dotter föddes med planerat kejsarsnitt, vilket beror helt på min komplikation efter min första förlossning, i övrigt var nämligen min förlossning jättebra, använde mig bara av lustgas och allt gick kanon fram tills hon föddes ut och rupturen var ett faktum.

Sorry, såg nu att du räknade spricka som en kompilikation om personen själv ansåg det som besvärligt ;)

Har visst inte ögonen med mig riktigt idag!

Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning