• Pelargonen

Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning

Som komplikaton räknas väl saker som inte anses naturliga? T.ex. en större blödning än 1000ml, bristning som måste opereras osv? Att brista "lagom mycket" är mig veterligen ingen komplikation t.ex.

• Pelargonen
    vifyratillsammans skrev 2009-04-09 15:34:04 följande:
    Vad är för dig att brista "lagom mycket"?
    För mig? Jag har ingen uppfattning i frågan, däremot har ju vården det och det är väl det som gäller, inte sant? Det som anses som en normal bristning räknas inte som en komplikation. Det som räknas som en onormal bristning räknas antagligen som en komplikation. Det finns säkert kvinnor som tycker små bristningar är jobbigt, men inte är det en komplikation för det.
  • Pelargonen
    Kosmoskatten skrev 2009-04-10 12:06:22 följande:
    Jag hade nog en ganska normal förlossning egentligen. Fick inre och yttre bristningar grad 2 och blev sydd. Men på efterkontrollen upptäckte bm att det inte läkt som det skulle, stack ut en bit slemhinna ur ett stygn typ. Det var helt omöjligt att ha samliv pga smärta. Fick göra en operation där dom tog bort detta. Blev ändå inte bra, gjorde jätteont vid sex så nu har jag gjort ytterligare en operation. Det var ganska nyligen så vet ju inte hur resultatet blir. Allt detta pga att det inte läkt som det ska inne i slidan alt. att bm inte sydde tillräckligt bra, inte vet jag... Har gått mer än 1 år nu och jag mår fruktansvärt dåligt över detta. Tänk om man aldrig mer kan ha sex, aldrig mer kan få barn?! Kommer kräva snitt om det blir ett barn till. Tycker det är konstigt att det inte pratas mer om sådana här komplikationer.
    Åh fy vad tråkigt. Jag hoppas verkligen att operationen lyckades och att du blir helt återställd. Förstår att du är ledsen!
  • Pelargonen
    PetraMunchen skrev 2009-04-11 22:02:45 följande:
    Glömde skriva att jag förlora blod också, ingen aning om hur mycket, blodvärdet låg på 84 (128 innan förlossningen) läkaren som sydde mig sa att det såg ut som ett "slaktfält" när han kom in... Jag var rätt likblek i några veckor efter förlossningen... Tog också ca 10 dagar innan mjölken strömma till pga att jag var så svag.
    Vilken jäkla kommentar av läkaren!
Svar på tråden Ni mammor som fått komplikationer vid vaginal förlossning