• Kalinka

Aurorasamtal för omföderskor?

Madelenin skrev 2009-05-20 13:21:30 följande:
    vad bra att du fått en tid! Tänkte ringa och kolla nästa fredag om det inte hänt något. tiden känns ju knapp när det gäller det området. Annars är det lååååååångt kvar till bf. 99 dagar kvar! ia mia skrev 2009-05-20 13:13:12 följande:
    Fast nästa gång tänker jag lägga på 2 veckor, och "låtsas" att det är BF. Har inte mycket hopp om att det ska komma igång av sig självt...
  • Kalinka

Jag tror också att det är livmoderrupturen som är anledningen. Det i kombination med att du är tidigare snittad gör att risken för ruptur igen är större. Värkarbetet är ju en stor påfrestning på livmodermuskulaturen.

• Kalinka

Kalskulan:

Jag känner igen mig i det där med att vara rädd för att dö. Bland det jobbigaste med min förlossning är minnesbilderna av hur det gick till när de fick söva mig akut för att få ut moderkakan och stoppa blödningen.

• Kalinka

Igår var jag till bmm, och det gick väl sådär. Det var ett snabbt besök, och jag blev hänvisad till bvc-psykologen. Bm var trevlig och så, men det är så jobbigt att behöva ta kontakt med nya personer hela tiden.

Jag känner hur jag glider mer och mer in i att jag bara vill förtränga det här och ta itu med det om jag blir gravid igen, trots att jag vet att det är bättre att försöka bearbeta det nu.

• Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-26 11:12:07 följande:
    Jag känner igen det där med att man slussas runt hela tiden. På nåt sätt samlar man på sig alla jobbiga erfarenheter man inte bearbetat och bär med dem sig hela livet. SEn när det händer något nytt jobbigt har man en tendens att ta upp allt jobbigt som hänt en. Där för är det ju bra att bearbeta så fort man kan, tror jag. Usch, har hemska sammandragningar bara jag rör mig. Känns som knivar i magen. Sitter på jobbet och väntar på att min bm ska ringa tillbaka. Minns inte om det ska vara såhär?
    Jag kommer inte heller ihåg. Man glömmer snabbt. Jag hade smärtsamma sammandragningar någonstans runt v 24-25 tror jag. Fick tom åka in en sväng på förlossningen för att göra en koll. Det blev mycket värre så fort jag rörde mig och stressade. Jag kunde tex inte stressa till bussen.

Jag fick gå ner på halvtid för mitt projektarbete för att det skulle lugna sig.
  • Kalinka

kalsmulan:

Jag känner hur jag blir bättre och bättre på att liksom förtränga det och ofta känns det som att det är någon annan det handlar om.

När jag föddes så var det med urakut snitt, så jag tror att den som har lättast att förstå är nog min mamma, fast hon har ju sina egna erfarenheter att bära på, så det blir inte alltid en hjälp ändå.

• Kalinka

Jag har faktiskt läst någonstans att en del kvinnor som klassas som förlossningsrädda efter en traumatisk förlossning i själva verket lider av post-traumatiskt-stress-syndrom (PTSD). Jag är rätt säker på att jag inte skulle klassas som att ha det, eftersom ett av kriterierna är att man ska ha flash backs från förlossningen, och det har inte jag. Men ett annat av kriterierna är att man ska ha varit med om ett UPPLEVT hot mot livet, och det har jag definitivt varit.

En liknelse är tex en person som jobbar på ett bankkontor och blir utsatt för ett rån. Hon blir hotad med en pistol, och är helt övertygad om att hon kommer dö. När rånaren grips visar det sig att pistolen aldrig var laddad, eller att det kanske tom bara var en leksakpistol. Det fanns egentligen aldrig ett hot mot livet, men det UPPLEVDA hotet för den personen som blir utsatt för rånet är lika traumatiskt.

Det är en av de saker jag blev så besviken på den Aurora-bm jag varit hos för. Hon bara avfärdade min upplevelse med att det är ju SÅ ovanligt att kvinnor blöder ihjäl i samband med förlossningen i Sverige.

• Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-26 16:52:59 följande:
    Nu vill jag bara lägga mig ner och avlida. Jag ringde KS Auroraklinik och frågade om jag skulle få en tid snart. Då sa tanten att jag inte kan få en tid hos dem då jag har valt danderyds sjukhus. "Vi kan inte bolla runt personer mellan sjukhusen, desssutom tillhör du dem eftersom du bor på Gärdet". Hm, vad hände med det fria vårdvalet för förlossningar? Dessutom har jag aldrig någonsin sagt till någon att det är Danderyd jag vill föda p. Min remiss skickades dit bara. Jag förklarade att jag istället vill välja KS och tillhöra dem och föda där. Jag berättade även att jag fick tillbaka min remiss då Danderyd hade fullt. Vad fick jag för svar? "Det är inte vårt problem. Du tillhör Danderyd och kan inte de ordna en tid åt dig så är det bara så. Vi har andra patienter på kö. Dets pelar ingen roll att du vill välja oss nu eftersom du först skickade en remiss till Danderyd." WHAT!? Så det var alltså upp till mig att ringa alla sjukhus innan remissen skickades av min bm för att kolla köer? och eftersom remissen skickades till ett sjukhus där det var fullt är det alltså jag som får skylla mig själv nu. Jag kommer inte att få någon hjälp. Gör de samma sak med en patient som behöver en pacemaker. "nej din remiss skickades till Södersjukhuset först så vi tänker inte hjälpa dig här på KS. Föga troligt. Jag har PANIK!
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Det är helt dj-la otroligt. Ring din bm och prata med henne. NÅGON måste ju ta emot dig.
  • Kalinka

Min tolkning av situationen är att de har många patienter, inte resurser att ta emot alla både på KS och Danderyd, och därför använder olika svepskäl för att "bli av" med patienter.

• Kalinka

Åh, vad glad jag är att ni får hjälp! Tyvärr så är det nog så i dessa tider när sjukvården har för lite resurser att man måste skälla för att få den hjälp man behöver. Jag kommer också bussa maken på dom om jag inte får den hjälp jag behöver. Han jobbar som chef inom byggbranschen, så allt han gör hela dagarna (nästan) är att tala om för folk när de gjort fel (ibland när de gjort rätt också), så han har viss vana.

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?