• Kalinka

Aurorasamtal för omföderskor?

Madelenin skrev 2009-05-11 13:22:19 följande:
    Jag vågade i princip inte göra någonting i början. Bytte inte en blöja den första veckan eller så. Kände mig usel och tryckte på larmknappen på bb hela tiden så att personalen fick trösta honom om han var ledsen. Det var supersvårt att känna att jag skulle ta han om honom i början. Jag tror att man har större självförtroende vid nästa barn, och om man får en bättre förlossning känns allt efteråt lättare... Vi var på könsul på förmiddagen. Det är en tjej som huserar i magen! Mycket oväntat, vi är som jag nog tidigare skrev väldigt få tjejer i släkten. De få kvinnor som finns producerar killar på löpande band. Nu skakar vi om killmaffian. Har alltid känt mig mer som en pojkmamma (vad det nu än är) så det känns lite mystiskt och exotiskt.
    Jag hoppas också att det blir bättre till nästa barn. Då kommer svärmor i alla fall få hålla sig på mattan ett tag, och det barnet kommer sitta i sjalen. Hon får nöja sig med att titta tills det känns ok.

Vad kul med en tjej! I vår släkt är det tvärtom, killarna är rätt få, jag har tex 2 systrar och en bror. Och tjejerna tar dessutom större plats, vilket har gjort att jag alltid önskat mig i alla fall en dotter. Nu har jag ju det, men till nästa barn ska vi nog göra köns-ul för att jag ska kunna ställa in mig lite bättre tills barnet väl kommer. Kände att det blev lite väl skakigt under den här graviditeten med alla förväntningar.

Det konstigaste är att jag tror egentligen inte att det skiljer sig så mycket. Min dotter är en kvinnlig motsvarighet till Emil i Lönneberga, och hon har dessutom en envishet och uthållighet som hon inte fått från mig. Häromdagen ramlade hon tex utför en liten trappa (jag hann inte med riktigt, hon är snabb nu), och gjorde en kullerbytta utför den. Jag tog upp henne och tröstade, varpå hon ville vara i mitt knä ca 45 sek, innan hon skulle ner igen (fortfarande snyftandes) och prova trappan igen. Svårt att säga om hon var ledsen för att hon slog sig eller för att hon misslyckades...
  • Kalinka

Tror ni man kan spärra den här tråden för förstföderskor förresten? Känns inte som helt hälsosam läsning för någon som snart ska gå genom sin första förlossning....

• Kalinka

Angelika Miami skrev 2009-05-11 13:53:45 följande:

Hej Jag går på Matilda samtal (det heter så i Malmö) pga förlossningsrädsla. Det gick väldigt fel när jag födde min son 2006. Just nu ör jag i veka 29.  Jag har kommit överens med min BM på Matildateamet att jag ska få ett UL i vecka 39 där de mäter mitt bäcken och bebisens huvud. I vilket fall som helst så har jag tre val. 1) Att föda naturlig... 2) Att få plenerat kejsarsnitt.. 3) Att vänta tills allt sätter igång, sedan känner jag efter hur jag mår och vad jag vill. När jag ringer till förlossningens ska jag berätta att jag är ett "Matilda" fall och att jag kommer in. Jag berättar även hur jag bestämmt mig för att föda så dom kan färbereda. Jag kan välja kejsarsnitt även här.
    Det låter ju jättebra! Själv har jag en dotter född april -08, och är inte gravid än med 2:an, eftersom jag inte vågar bli gravid igen innan det finns en plan för hur nästa barn ska komma ut (bland annat).

Fast som det känns nu skulle jag nog vilja få en igångsättning med EDA.
  • Kalinka
    Auris skrev 2009-05-11 23:21:13 följande:
    Ja. Man kan få EDA sastt direkt man kommer in. Antingen att man åker in så snart man känner värkar och att de sätter EDA direkt så att den finns där när den börjar behövas (men då finns ju ändå risken att man inte hinner om det går fort) eller också kan man ha planerad igångsättning så att de först lägger EDAn och sedan sätter igång (på vanligt sätt med dropp i armen) när EDAn är på plats. Jag tror det är det som avses med "Igångsättning med EDA"
    Ja, precis det menar jag. Har börjat vara sparsam med orden. Man blir lätt det när man har en dotter bredvid som håller på att riva badrummet medan man skriver ett inlägg....
  • Kalinka
    musli skrev 2009-05-12 12:42:32 följande:
    Jag vill gärna ha katetern på plats för EDA när jag kommer in, men jag vill absolut inte ha EDA innan igångsättning... Fick EDA tiiiiidigt vid första förlossningen och jag trooor att det var det som ställde till det lite i hur utdraget det blev och att jag kände så dåligt när jag skulle krysta och sånt... Men vem vet... EDA hjälpte ju inte mycket ändå när de körde på med värkstimulerande dropp så kanske man skulle skita i EDA och kolla på andra alternativ istället??? Har ju iaf 17 veckor på mig...
    Jag håller med om att det är lite dubbelt det där med EDA. För min del var det så att EDA:n var förutsättning för vaginal förlossning förra gången. Jag fick pinvärkar utan paus(och då menar jag utan paus), och låg bara och grät. Inget fungerade, inte sovdos, inte andning, inte akupunktur, inte TENS, ingenting. När jag till slut fick min EDA var det som himmelriket, och det var först efter jag fått den som det började hända något, så för mig stämde det inte att EDA gör förloppet mer utdraget. Jag skulle verkligen vilja ha själva katetern satt direkt, men inte själva EDA:n aktiverad förrän jag känner att jag inte orkar längre. Samtidigt tror jag också att det är bättre om man klarar sig utan EDA. Men förra gången så hade det inte blivit någon vaginal förlossning utan EDA. De hade fått plocka ut dottern på annat (valfritt) sätt.

Svårt det där.
  • Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-14 13:23:13 följande:
    Näe, usch jag är så himla ledsen just nu. När jag satte mig hos min barnmorska idag sa hon detta: "Tyvärr har jag en tråkig nyhet, din remiss har skickats tillbaka." Nu får jag inte komma på aurorasamtal på Danderyds sjukhus som jag ville. Fan. De hade tydligen för många som ville dit och jag räknades väl inte som tillräckligt rädd. Vi har ju investerat i Danderyd så att säga. har gått på förlossningsförberedande kurser där och åkt dit och tittat. Har kollat på bildspel på deras hemsida flera gånger för att vänja sig. och nu händer detta. Fan, vi ville ju dit, dels för att pappan får stanna kvar och så. Det är min sambos första barn. jag var tvungen att välja ett nytt sjukhus nu på stört. Kändes jättejobbigt. hade ju i princip bara sös och Karolinska i Solna att välja på. Sös födde jag ju på förra gången och det finns ju skäl till varför jag har startat denna tråd... Jag valde KS och nu får jag hoppas på att de tar emot mig över huvud taget. Min bm skickade en remiss där det stod att jag blivit nekad att komma till DS, så jag hoppas att detta ska gå vägen. Usch, trodde det var min tur att få komma på samtal snart. Istället är jag tillbaka på ruta ett. Kommer säkerligen bli några tårar i soffan ikväll.
    Nej usch vad jobbigt. Det är det jag tycker är så jobbigt, när de liksom inte vill ta en på allvar. Jag har nog blivit FÖR duktig också på att dölja hur jag känner, så jag tror att folk tror att jag är mindre rädd än vad jag är.

Sös är det sjukhuset som ligger närmast mig. Får inte pappan stanna kvar där? När du skriver att det verkar så svårt att få hjälp i Stockholm så känner jag bara hur jag igen börjar fundera på att adoptera nästa barn, trots de evighetslånga köerna.
  • Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-14 13:45:04 följande:
    Gud jag känner mig så himla nere. Trodde verkligen att jag skulle få hjälp och bli så väl omhändertagen... Nu känner jag mig som en belastning som sjåpar mig. jagvill ju bara få hjälp att få en "normal" jävla förlossning. jag känner mig ju inte mindre rädd nu.
    Jag förstår precis hur du känner dig. Precis så kände jag mig efter min halvt katastrofala kontakt med Aurora i mitt gamla landsting. Läkaren på Spec-MVC som skrev remissen var så jätteförstående, och sa att jag skulle få komma om 3-4 veckor. Så dröjde det 4 månader innan jag fick en tid, och då enbart för att jag ringt och hört varför jag inte blivit kallad. men det mest kränkande vara att den Aurora-bm jag träffade verkligen inte lyssnade på mig, eller så tyckte hon inte alls att jag verkade ssk rädd. Hon verkade direkt placera in mig i facket "Kvinna med kontrollbehov som vill ha kejsarsnitt för att det är bekvämt".
  • Kalinka

Usch vad jag önskar att jag bodde i Östersund nu. Då skulle jag be att få komma till en viss speciell läkare som hade en strategi när han träffade såna som jag. Han gav den kvinnan en tid för kejsarsnitt direkt vid besöket. SEN började han prata om att som alternativ fanns ju precis det du visade i länken. En planerad igångsättning där man sätter EDA:n tidigt (men inte aktiverar den). Han påstod att den taktiken var mycket mer effektiv för att få förlossningsrädda kvinnor att överväga annat än snitt, än att in i det längsta vägra dom snitt, för att då är man så inställd på att man VILL ha snitt så man lyssnar inte. De kvinnor som inte ändrade sig, utan istället valde snitt ändå, skulle troligtvis ha blivit snittade i vilket fall som helst. Han hade ett väldigt respektfullt och förstående sätt tyckte jag.

• Kalinka

Har också funderat på att skriva ner och ge till bm/aurora. När jag kommer dit är jag så fokuserad på att jag inte vill börja gråta att jag nog inte verkar ssk rädd.

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?