• angiee

Pladderbebisarna Del 7

Vi kommer inte att använda bk första tiden eftersom vi inte kommer ha något

Man får väl utvärdera kostanderna efterhand.
    Äter tidig lunch idag, hungrig som aldrig förr!! Kokt torsk med kikärt & morotsallad! GOTTI!
    ღ ♥ ღ Vendla - vår livslånga uppgift & kärlek ღ ♥ ღ
  • angiee
    Thezzizen skrev 2009-03-24 10:08:53 följande:
    Väldigt sällan badkar, mest lovisa som badar där Vo betalar sophämtning på 1375 i halvåret
    vilken kommun?
  • angiee
    MissFörstånd skrev 2009-03-24 10:10:41 följande:
    hur kan de skilja så mycket på soppriserna?
    tror det beror på att vissa kommuner källsorterar etc, så därför. TRÅKIGT att det är så dyrt, men inget man kan göra nå åt!
  • angiee

Men thezz bet ju 1300/halvår & Hannah 1200/ ÅR, det är ju det dubbla!

• angiee

Har ni några tips ang. räntorna?

Är det smart att binda lång tid nu ? Då höjs ju visserligen räntan lite men bättre att ligga på ex 4,32 i ränta i 4 år än att man binder 1 år sen är räntan skyhög? Hur har ni gjort?
  • angiee
    Hannnas skrev 2009-03-24 10:32:47 följande:
    Om jag skulle köpa nåt NU skulle jag ha kvar det rörliga ett litet tag till... men snart snaart är det ju dags att börja tänka på att binda det... Vi har nästan allt rörligt idag, hade helst velat haft allt rörligt men vi tog ju över deras (iof förmånligt som sjuttan) lån o ja... nästan allt är rörligt... tänker fundera på att binda efter nästa räntesänkning kanske... avvaktar lite just nu...
    Om vi köper nu kommer vi gå på byggnadskreditiv tills huset står klart. Först då läggs det om till ett bolån & det är svårt att sia om hur räntorna kommer ligga till årsskiftet. Det är inte speciellt troligt att de går upp skyhögt nu eftersom att Reporäntan förväntas sänkas ännu mer.
    Men vår bank har gjort en kalkyl på en ränta (bott & topplån) på 4,32 %, vilket är lite högt räknat men kanske rimligt om vi binder i X antal år.
    Det är så jävla svårt & känns som en riskabel affär.... Men man måste ju våga för att vinna & vi kommer ALDRIG mer få ett hus med denna standard till samma pris i Stockholm. Jävla stad & vara dyr!!!!
  • angiee

Fy fanken! Det är inte lätt att veta hur man ska göra, vi kan ju aldrig veta vad räntan kommer ligga på om 9 månader, vem vet det?!?!?!? Men det känns bra att vi SKULLE klara en ränta på 4,5 & det tror jag den inte går upp till. Vi behöver nog binda en ganska lång tid eftersom att vi har topplån också & där vet man ju inte vad som ska hända.

Bakne har räknat på en 5 års ränta antar jag,
  • angiee
    MrsMurphy skrev 2009-03-25 08:18:04 följande:
    Efter att inte fått sova under ca 24 timmar igår och då jag låg apatisk och grinade i 3 timmar med nåt liknande ångestattack så måste jag verkligen göra något... Så det där moffa choklad modellen funkar inge vidare här nu. Nu är det desperation som gäller innan den totala knäcken är här.
    Jag tycker verkligen synd om dig! Visserligen gick jag inte över lika länge men jag vet att det är jobbigt. Kämpa kämpa! Får du induktion snart eller?
    Det verkar som vi ska bygga hus!!!!!!!!!
    Banken lät jättepositiv igår!
    Nu ska man behöva gå med konstant huvudvärk i ett halvår
  • angiee

Hannah

Så fort bygglovet är klart så ska slutgiltiga planlösningen bestämmas, vi håller nu på att ändra om lite på övervåningen
    Sen kommer grunden att sättas nu i april & allt markarbete börjas.
    Husleveransen beräknas till första veckan i augusti.
    Inflyttning första veckorna i december
  • angiee

Hannah

hihi, ja det blir nog bra, framför allt för att jag har mycket ledighet från skolan i december, det kan behövas! Det kommer bli extremt tight på ekonomin oavsett årstid men det fixar vi nog.

C har anmält att ta ut pappadagar på långhelger osv under året här, de pengarna sparar vi i en buffert till hushållet. Jävla dumt att man inte får plocka SGI dagar på helgen bara, utan att man måste ta 3 dgr i rad. Nu har vi löst det så att vi plockar dagara under ex påsken, valborg, midsommar etc. Annars kommer de där dagarna bara att ligga! C får ut dubbelt i pengar för de dagarna än vad jag får så han kan lika bra använda uppd dem.
    Lägstanivå dagarna plockar vi vanliga helger (lör+sön)
    Många bäckar små!

Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7