• Ewa74

yrsel, nån mer?

Hej!

Senaste tiden har jag känt av yrsel till och från, inte kul alls! Inte så att jag inte klarar av att åka till jobbet etc, men det är jobbigt och gör mig väldigt trött.

Jag tog cellprov i morse och passade på att kolla blodtrycket, och hade 108/75 och barnmorskan ´sa att det kan bero på det.

Sen har jag mycket omkring mig just nu, har haft vår första vinter där vi båda jobbat, hämtat och lämnat två barn på dagis, mitt jobb är helt nytt sen 6 mån också så det är mycket att lära sig. Jag försöker att lära mig varva ner och så för jag stressar upp mig lätt, och jag känner mig lite spänd i nacekn också. Så visst inser jag att min yrsel säkert beror på detta, men eftersom jag har en hypokondrisk ådra så känner jag mig ändå orolig över detta.

Nån mer här med erfarenhet?

• Svar på tråden yrsel, nån mer?
  • Mandarina

Ok, vad sa läkaren ang din yrsel??

Jag har dessvärre inte ätit citalopram just.

Skulle du få nån samtalsstöd eller likn?

• Ewa74

yrseln har samband med att jag är deppg. Jag blev erbjuden samtalsstöd, emn jag avböjde. Jag har tidigare gått i terapi under lång tid, och den här gången börjar jag med tabletter så får vi se sen. Tydligen så var Citolapram en vädigt vanlig medicin.

• Mandarina

Men va tråkigt att du avböjde samtalsstöd - kan ju vara guld värt. Att ta reda på problemet som orsakat din deppighet och göra ngt åt situationen...

Du skriver att du tidigare gått i terapi, vad för terapiform gick du då? Hur ofta o hur länge??

• Ewa74

Hej!
    Nej då det är inte tråkigt alls att jag avböjde. Jag har tidigare gått i psykoterapi 1 gång i veckan i över ett år, så jag känner mig själv ganska väl. Jag vet i stort varför det har blivit så här, så det var därför jag avböjde. Och det är ju inget som utesluter att jag i framtiden kommer be om samtalsstöd.

• Mandarina
    Ewa74 skrev 2009-03-14 12:39:00 följande:
    Hej!Nej då det är inte tråkigt alls att jag avböjde. Jag har tidigare gått i psykoterapi 1 gång i veckan i över ett år, så jag känner mig själv ganska väl. Jag vet i stort varför det har blivit så här, så det var därför jag avböjde. Och det är ju inget som utesluter att jag i framtiden kommer be om samtalsstöd.
    Ok jag förstår. Efter att ha läst dina inlägg låter det som yttre orsaker som orsakat din stress. Försök att ta det lugnt ett tag framöver o varva ner mellan varven, jätteviktigt så kroppen får återhämta sig.
    Avslappning/andningsövningar som Yoga och mindfulness ska oxå vara jättebra som gör att kroppen går ner i varv .....

Lycka till!
  • Ewa74

Hej igen!
    Jodå, jag har börjat med avlsappning etc lyssnar bland annat på avslappningsband flera gånger i veckan och har börjat med yoga en gång i veckan. Jag har insett att jag måste lära mig att varva ner, för mig verkar det inte gå automatiskt, utan det är nåt jag måste jobba på. Nu beror det ju inte BARA på stress heller. Jag genomgick en operation öfr ett år sen, innan dess fick vi kämpa hårt för att bli gravida med våra två barm (IVF), vår dotter föddes för tidigt etc...så nog är det yttre orsaker till stor det. Jag har ändå bearbetat hyfsat innan, så det känns ändå inte som jag har kraschlandat nu, även om jag är ganska deppig, så det känns ändå positivt nu.

• 02Smulan
    Ewa74 skrev 2009-03-14 13:25:17 följande:
    Hej igen!Jodå, jag har börjat med avlsappning etc lyssnar bland annat på avslappningsband flera gånger i veckan och har börjat med yoga en gång i veckan. Jag har insett att jag måste lära mig att varva ner, för mig verkar det inte gå automatiskt, utan det är nåt jag måste jobba på. Nu beror det ju inte BARA på stress heller. Jag genomgick en operation öfr ett år sen, innan dess fick vi kämpa hårt för att bli gravida med våra två barm (IVF), vår dotter föddes för tidigt etc...så nog är det yttre orsaker till stor det. Jag har ändå bearbetat hyfsat innan, så det känns ändå inte som jag har kraschlandat nu, även om jag är ganska deppig, så det känns ändå positivt nu.
    Känner du sen att du ändå vill prata med någon så skulle säkert kognitiv terapi vara bättre för dig (du har ju testat psykoterapi förut som är "tyngre"). KBT är ju mera problemlösande i nuet, inte samma tillbakablick-terapi som det andra.
  • Ewa74

Jag tog första tabletten i fredags och jag känner redan effekt! Känner mig lättare till sinnes, och det mesta av "glasburkskänslan" är borta, jag har även fått tillbaka det mesta av aptiten. Inga direkta biverkningar, mer än ett svagt illamående, och första dygnet kände jag av ganska mycket ångest, men det är ju inte säkert att det var pga tabletterna.

Känner mig väldigt hoppfull nu!

/Ewa

• Ewa74
    02Smulan skrev 2009-03-14 15:46:41 följande:
    Känner du sen att du ändå vill prata med någon så skulle säkert kognitiv terapi vara bättre för dig (du har ju testat psykoterapi förut som är "tyngre"). KBT är ju mera problemlösande i nuet, inte samma tillbakablick-terapi som det andra.
    Hej,
    Jo, om det nu skulle vara så att jag vill prata med någon så skulle jag definitivt välja KBT, och inte psykoterapi, jag har pratat klart om min barndom (som i och för sig var helt normal)

/Ewa
  • Ewa74

Hej,
    Jag som fick effekt så snabbt, nu har jag börjat få lite "glasburkskänsla" sen i fredags igen, med yrsel till och från etc. Jag har ju tagit medicinen i 10 dagar nu ca. Ska ju ha mens inom ett par dagar också, så det kanske kan bero på det. Eller kan det svänga lite fram och tillbaka i början innan man får full effekt så att säga?

Ewa

• 02Smulan

Ewa: Brukar det inte vara så att det tar några veckor innan en sådan medicin når full effekt?
    Sedan kan säkert hormonerna göra sitt till.
    Och jag är helt övertygad om att jag kan själv förvärra "glasburkskänslan", spännningsyrseln, genom att jag oroar mig för att den ska komma osv.
    Precis samma som med spänningshuvudvärk.
    Jag blev mycket bättre när jag slutade vara rädd för den så att säga, när jag fått veta vad det var och att det inte var nå farligt alls.

• Anonym (Ida)

Hur gick det sen? Har liknande!

Svar på tråden yrsel, nån mer?