Inlägg från: 02Smulan |Visa alla inlägg
  • 02Smulan

yrsel, nån mer?

Ewa74 skrev 2009-03-01 18:52:51 följande:

Det där med glasburk känner jag igen, känns som det till och frn. Vill dock inte påstå att jag är deprimerad, har bara väldigt mycket omkring mig just nu, men visst får jag ångest ibland, men det har väl alla ibland! Och jag har tidigare i livet varit deprimerad, men detta är ändå lite lättare, det hade nog kunnat gå lika långt igen om jag inte redan hade varit deprimerad tidigare, dvs jag har lyckats stoppa det i tid...Men jag undrar ändå, funkar antidepressiva bra? Inga andra biverkningar?Kram Ewa
    Spänningsyrsel!!
    Jag hade det där för flera år sedan och var jätteorolig och fattade ingenting. Det känns som att man är i en bubbla och lite frånvarande från övriga världen... Känns väldigt tydligt när man tex kommer in i en butik full med människor.
    Iallafall gjorde jag örontest och allt möjligt och tillslut var det en öronläkare som sade att det är klassiska symptom på spännningsyrsel. Var så skönt att få en diagnos, nu vet jag vad det beror på när det dyker upp. Nu händer det väldigt sällan, men kan komma tex om jag blir väldigt nervös för något eller så.
    Fungerar väl likadant som att man kan få spänningshuvudvärk när det är "för mycket" omkring en, men istället för smärta blir man yr.
    Helt ofarligt dock!
  • 02Smulan

Du kan också gå till en kiropraktor och kolla dig, för jag har nån kota som hakar upp sig som leder till väldigt spända muskler vid skuldrorna och det kan ge symptomet yrsel också.

• 02Smulan
    En helt vanlig mamma skrev 2009-03-01 21:45:48 följande:
    02smulan,Spanningsyrsel. Det later precis som det jag har!! Att man blir avskarmad, jobbigt med roriga platser och jag blir ofta fumlig. Detta har kommit till mig efter jag hade yrsel ( kristallsjukan) i 6 manader med ytterligare 6 manaders biverklningar...Ar otroligt radd att fa yrsel, sa nar jag ar stressad eller trott kommer det jag kallar "konstigt i huvudet", men det later for mig precis som du beskriver det...TS, kan vara stress som ger dig yrsel. Finns en bra sida, www.yrsel.se tror jag. Dar kan du lasa om olika slags yrsel och hur man kan behandla dem.
    Ja det är det säkert! Och ju mer rädd man blir för det ju yrare blir man ju.... Likadant med min s-huvudvärk, blir sämre när jag tänker på den.
  • 02Smulan
    Ewa74 skrev 2009-03-02 07:56:44 följande:
    02Smulan, tack för svaret, på din beskrivning låter det som det jag hör. Skönt att fler har samma erfarenhet!Jag har börjat gå på yoga nu också, förhoppningsvis ska det hjälpa mig att slappna av lättare.
    Ja jag kan tänka mig att Yoga är bra!
    Det som hjälpte mig mest var ändå att få höra ordet, spänningsyrsel.
    Då behövde jag inte vara rädd längre och då släppte den också.
    Nu kan jag bara tänka typ "Jasså är du tillbaka, ja men jag är inte rädd för dig" eller nåt sånt.
    Jag vet ju vad det är och att det inte är farligt. Det är det viktigaste.
    Själv ska jag köpa mig en spikmatta mot mina spänningar.
  • 02Smulan
    Ewa74 skrev 2009-03-02 10:16:14 följande:
    du har rätt, känns mycket bättre nu när man hör att fler har samma!Och angående spikmatta så är det något jag verkligen kan rekommendera, köpte en för några månader sedan, och det är jätteskänt att ligga på! Har dock börjat med Yoga också, känner att jag behöver nåt mer.Jag är ju lite hypokondrisk också och har inbillat mig hjärntumör och allt möjligt...men spänningsyrsel stämemr så väl in, och jag är en person som har lätt för att komma upp i varv, och min jobbsituation (en chef som inte är av denna världen) har gjort att jag har haft ett enormt tryck på mig senaste halvåret då jag började jobba efter mammaledigheten. Ingen spikmatta i världen har kunnat hjälpa mot det, men nu har jag kommit till en punkt där jag har börjat jobba med mig själv medvetet. Sen söker jag lite löst efter nytt jobb också, alldeles för energikrävande att jobba där jag är nu.....!
    Ja jag har också en benägenhet att tro det värsta så jag var superorolig, och det spär ju bara på spänningen och yrseln...
    Du ska se att det kommer att bli bara bättre nu framöver!
  • 02Smulan
    Ewa74 skrev 2009-03-14 13:25:17 följande:
    Hej igen!Jodå, jag har börjat med avlsappning etc lyssnar bland annat på avslappningsband flera gånger i veckan och har börjat med yoga en gång i veckan. Jag har insett att jag måste lära mig att varva ner, för mig verkar det inte gå automatiskt, utan det är nåt jag måste jobba på. Nu beror det ju inte BARA på stress heller. Jag genomgick en operation öfr ett år sen, innan dess fick vi kämpa hårt för att bli gravida med våra två barm (IVF), vår dotter föddes för tidigt etc...så nog är det yttre orsaker till stor det. Jag har ändå bearbetat hyfsat innan, så det känns ändå inte som jag har kraschlandat nu, även om jag är ganska deppig, så det känns ändå positivt nu.
    Känner du sen att du ändå vill prata med någon så skulle säkert kognitiv terapi vara bättre för dig (du har ju testat psykoterapi förut som är "tyngre"). KBT är ju mera problemlösande i nuet, inte samma tillbakablick-terapi som det andra.
  • 02Smulan

Ewa: Brukar det inte vara så att det tar några veckor innan en sådan medicin når full effekt?
    Sedan kan säkert hormonerna göra sitt till.
    Och jag är helt övertygad om att jag kan själv förvärra "glasburkskänslan", spännningsyrseln, genom att jag oroar mig för att den ska komma osv.
    Precis samma som med spänningshuvudvärk.
    Jag blev mycket bättre när jag slutade vara rädd för den så att säga, när jag fått veta vad det var och att det inte var nå farligt alls.

Svar på tråden yrsel, nån mer?