• Ewa74

yrsel, nån mer?

Hej!

Senaste tiden har jag känt av yrsel till och från, inte kul alls! Inte så att jag inte klarar av att åka till jobbet etc, men det är jobbigt och gör mig väldigt trött.

Jag tog cellprov i morse och passade på att kolla blodtrycket, och hade 108/75 och barnmorskan ´sa att det kan bero på det.

Sen har jag mycket omkring mig just nu, har haft vår första vinter där vi båda jobbat, hämtat och lämnat två barn på dagis, mitt jobb är helt nytt sen 6 mån också så det är mycket att lära sig. Jag försöker att lära mig varva ner och så för jag stressar upp mig lätt, och jag känner mig lite spänd i nacekn också. Så visst inser jag att min yrsel säkert beror på detta, men eftersom jag har en hypokondrisk ådra så känner jag mig ändå orolig över detta.

Nån mer här med erfarenhet?

• Svar på tråden yrsel, nån mer?
  • Mandarina

Här e en till. Men jag vet vad min yrsel kommer ifrån, från min ångest/stress....
    Eller det är inte yrsel direkt utan mera lite som att synen inte hänger med i svängarna när jag vrider o vänder på huvet, eller lite som att vara i en glasburk.....
    Äter medicin nu o det är bättre.....fick antideppressiva.

• Mandarina

Här e en till. Men jag vet vad min yrsel kommer ifrån, från min ångest/stress....
    Eller det är inte yrsel direkt utan mera lite som att synen inte hänger med i svängarna när jag vrider o vänder på huvet, eller lite som att vara i en glasburk.....
    Äter medicin nu o det är bättre.....fick antideppressiva.

• Ewa74

Det där med glasburk känner jag igen, känns som det till och frn. Vill dock inte påstå att jag är deprimerad, har bara väldigt mycket omkring mig just nu, men visst får jag ångest ibland, men det har väl alla ibland! Och jag har tidigare i livet varit deprimerad, men detta är ändå lite lättare, det hade nog kunnat gå lika långt igen om jag inte redan hade varit deprimerad tidigare, dvs jag har lyckats stoppa det i tid...

Men jag undrar ändå, funkar antidepressiva bra? Inga andra biverkningar?

Kram Ewa

• Mandarina

Ja det funkar jättebra dessa jag äter nu....har ätit andra tidigare o dessa e helt klart dom som funkat bäst, men det ska vara väldigt individuelt det där har jag hört......jag äter Cymbalta.

Jag fick jättemkt ångest en period o i samband med det kom min yrsel. Har de sista 10 åren lidit av ångest/deppressioner till o från o för att komma till bukt med problemet så går jag nu i terapi. Har vart väldgit mkt emot mediciner men äter dom nu o kommer sätta ut dem när jag mår psykist bättre.....genom terapin nu hoppas jag komma till bukt med problemet en gång för alla!!

• Mandarina

O inga biverkningar, bara lite muntorrhet .....o svettas lite mera när jag sover men detkan man leva med

• 02Smulan

Ewa74 skrev 2009-03-01 18:52:51 följande:

Det där med glasburk känner jag igen, känns som det till och frn. Vill dock inte påstå att jag är deprimerad, har bara väldigt mycket omkring mig just nu, men visst får jag ångest ibland, men det har väl alla ibland! Och jag har tidigare i livet varit deprimerad, men detta är ändå lite lättare, det hade nog kunnat gå lika långt igen om jag inte redan hade varit deprimerad tidigare, dvs jag har lyckats stoppa det i tid...Men jag undrar ändå, funkar antidepressiva bra? Inga andra biverkningar?Kram Ewa
    Spänningsyrsel!!
    Jag hade det där för flera år sedan och var jätteorolig och fattade ingenting. Det känns som att man är i en bubbla och lite frånvarande från övriga världen... Känns väldigt tydligt när man tex kommer in i en butik full med människor.
    Iallafall gjorde jag örontest och allt möjligt och tillslut var det en öronläkare som sade att det är klassiska symptom på spännningsyrsel. Var så skönt att få en diagnos, nu vet jag vad det beror på när det dyker upp. Nu händer det väldigt sällan, men kan komma tex om jag blir väldigt nervös för något eller så.
    Fungerar väl likadant som att man kan få spänningshuvudvärk när det är "för mycket" omkring en, men istället för smärta blir man yr.
    Helt ofarligt dock!
  • 02Smulan

Du kan också gå till en kiropraktor och kolla dig, för jag har nån kota som hakar upp sig som leder till väldigt spända muskler vid skuldrorna och det kan ge symptomet yrsel också.

• En helt vanlig mamma

02smulan,

Spanningsyrsel. Det later precis som det jag har!! Att man blir avskarmad, jobbigt med roriga platser och jag blir ofta fumlig. Detta har kommit till mig efter jag hade yrsel ( kristallsjukan) i 6 manader med ytterligare 6 manaders biverklningar...Ar otroligt radd att fa yrsel, sa nar jag ar stressad eller trott kommer det jag kallar "konstigt i huvudet", men det later for mig precis som du beskriver det...

TS, kan vara stress som ger dig yrsel. Finns en bra sida, www.yrsel.se tror jag. Dar kan du lasa om olika slags yrsel och hur man kan behandla dem.

• 02Smulan
    En helt vanlig mamma skrev 2009-03-01 21:45:48 följande:
    02smulan,Spanningsyrsel. Det later precis som det jag har!! Att man blir avskarmad, jobbigt med roriga platser och jag blir ofta fumlig. Detta har kommit till mig efter jag hade yrsel ( kristallsjukan) i 6 manader med ytterligare 6 manaders biverklningar...Ar otroligt radd att fa yrsel, sa nar jag ar stressad eller trott kommer det jag kallar "konstigt i huvudet", men det later for mig precis som du beskriver det...TS, kan vara stress som ger dig yrsel. Finns en bra sida, www.yrsel.se tror jag. Dar kan du lasa om olika slags yrsel och hur man kan behandla dem.
    Ja det är det säkert! Och ju mer rädd man blir för det ju yrare blir man ju.... Likadant med min s-huvudvärk, blir sämre när jag tänker på den.
  • Ewa74

02Smulan, tack för svaret, på din beskrivning låter det som det jag hör. Skönt att fler har samma erfarenhet!

Jag har börjat gå på yoga nu också, förhoppningsvis ska det hjälpa mig att slappna av lättare.

Svar på tråden yrsel, nån mer?