• Ewa74

yrsel, nån mer?

Hej!

Senaste tiden har jag känt av yrsel till och från, inte kul alls! Inte så att jag inte klarar av att åka till jobbet etc, men det är jobbigt och gör mig väldigt trött.

Jag tog cellprov i morse och passade på att kolla blodtrycket, och hade 108/75 och barnmorskan ´sa att det kan bero på det.

Sen har jag mycket omkring mig just nu, har haft vår första vinter där vi båda jobbat, hämtat och lämnat två barn på dagis, mitt jobb är helt nytt sen 6 mån också så det är mycket att lära sig. Jag försöker att lära mig varva ner och så för jag stressar upp mig lätt, och jag känner mig lite spänd i nacekn också. Så visst inser jag att min yrsel säkert beror på detta, men eftersom jag har en hypokondrisk ådra så känner jag mig ändå orolig över detta.

Nån mer här med erfarenhet?

• Svar på tråden yrsel, nån mer?
  • 02Smulan
    Ewa74 skrev 2009-03-02 07:56:44 följande:
    02Smulan, tack för svaret, på din beskrivning låter det som det jag hör. Skönt att fler har samma erfarenhet!Jag har börjat gå på yoga nu också, förhoppningsvis ska det hjälpa mig att slappna av lättare.
    Ja jag kan tänka mig att Yoga är bra!
    Det som hjälpte mig mest var ändå att få höra ordet, spänningsyrsel.
    Då behövde jag inte vara rädd längre och då släppte den också.
    Nu kan jag bara tänka typ "Jasså är du tillbaka, ja men jag är inte rädd för dig" eller nåt sånt.
    Jag vet ju vad det är och att det inte är farligt. Det är det viktigaste.
    Själv ska jag köpa mig en spikmatta mot mina spänningar.
  • Ewa74
    Svar på #21
    du har rätt, känns mycket bättre nu när man hör att fler har samma!

Och angående spikmatta så är det något jag verkligen kan rekommendera, köpte en för några månader sedan, och det är jätteskänt att ligga på! Har dock börjat med Yoga också, känner att jag behöver nåt mer.

Jag är ju lite hypokondrisk också och har inbillat mig hjärntumör och allt möjligt...men spänningsyrsel stämemr så väl in, och jag är en person som har lätt för att komma upp i varv, och min jobbsituation (en chef som inte är av denna världen) har gjort att jag har haft ett enormt tryck på mig senaste halvåret då jag började jobba efter mammaledigheten. Ingen spikmatta i världen har kunnat hjälpa mot det, men nu har jag kommit till en punkt där jag har börjat jobba med mig själv medvetet. Sen söker jag lite löst efter nytt jobb också, alldeles för energikrävande att jobba där jag är nu.....!
  • 02Smulan
    Ewa74 skrev 2009-03-02 10:16:14 följande:
    du har rätt, känns mycket bättre nu när man hör att fler har samma!Och angående spikmatta så är det något jag verkligen kan rekommendera, köpte en för några månader sedan, och det är jätteskänt att ligga på! Har dock börjat med Yoga också, känner att jag behöver nåt mer.Jag är ju lite hypokondrisk också och har inbillat mig hjärntumör och allt möjligt...men spänningsyrsel stämemr så väl in, och jag är en person som har lätt för att komma upp i varv, och min jobbsituation (en chef som inte är av denna världen) har gjort att jag har haft ett enormt tryck på mig senaste halvåret då jag började jobba efter mammaledigheten. Ingen spikmatta i världen har kunnat hjälpa mot det, men nu har jag kommit till en punkt där jag har börjat jobba med mig själv medvetet. Sen söker jag lite löst efter nytt jobb också, alldeles för energikrävande att jobba där jag är nu.....!
    Ja jag har också en benägenhet att tro det värsta så jag var superorolig, och det spär ju bara på spänningen och yrseln...
    Du ska se att det kommer att bli bara bättre nu framöver!
  • tvilling 76

Min yrsel började första gången med kristallsjukan. Blev så sjukt rädd för känslan. Efter något år med mycket tråkigheter i släkten och ett superstressigt jobb så var det kört. Va jätteyr och inbillade mig allt från hjärntumör till ms. Var stel och spänd i nacken, lätt ångest, gungade när jag gick osv. Trodde att kristallsjukan var tillbaka men så var inte fallet efter besök hos öronläkare. Läkaren kallade detta fobisk postural yrsel som uppkommer av stress, oro och att man upplevt yrsel tidigare i sitt liv. Hjärnan minns detta och reagerar med att man känner sig yr. Läkaren berättade för mig att vid denna form av yrsel hade studier visat mycket bra resultat med lågdos antidepressiva. Började med 10 mg citalopram 1 ggr/dag och om det är tron på det eller medicinens verkan vet jag inte. Men jag blev bra på några veckor. Hade haft detta i ca 7 månader då och var urless på detta. Lycka till

• Mandarina
    Svar på #24
    Jo men precis, yrsel är ju ett klockrent ångestsymtom. Så att ge antideppressiva gör ju att ångesten försvinner!
  • Ewa74

Hej igen!
    Nu har jag faktiskt bokat en läkartid för detta. Inte yrseln i sig, utan snarare att jag tror jag kanske behöver antidepressiva ändå, jag känner mig väldigt tung i sinnes, och i kombination med denna yrsel/glasburkskänsla är det ganska jobbigt, och dom båda hör nog ihop.
    Ni som har tagit antidepressiva, har ni tagit det i komination med samtalsterapi eller bara tagit tabletter? Hur lång tid har det tagit innan tabletterna hjälper? Vilka biverkningar har ni fått?

Ewa

• Mandarina

Tablettterna tar ca 2 veckor innan dom ger effekt men det kan vara individuellet. man kan bli sämre i början, o få ännu mera yrsel men inget farligt....

Jag i terapi sedan 1 år tillbaka o tycker att man man som du känner sig tung i sinnet borde få prata me någon menjag tror inte längre att du skriver ut antideppressiva utan samtal/terapi.....

Jag har inga direkta biverkningar faktiskt, kanske lit muntorrhet....jag äter cymbalta, helt klart den bästa medicinen jag provat - har ätit ett flertal de senaste åren.....cymbalta e helt klart toppen men det oxå individuellt det där. Dock e min tanke att inte äta medicin därför går jag i terpai o komma till bukt med mina problem en gång för alla.

Usch den där yrsel/glasburkskänslan e hemsk, hatar den!! Lcyka till

• Ewa74

tvilling 76 skrev 2009-03-03 12:33:45 följande:

Min yrsel började första gången med kristallsjukan. Blev så sjukt rädd för känslan. Efter något år med mycket tråkigheter i släkten och ett superstressigt jobb så var det kört. Va jätteyr och inbillade mig allt från hjärntumör till ms. Var stel och spänd i nacken, lätt ångest, gungade när jag gick osv. Trodde att kristallsjukan var tillbaka men så var inte fallet efter besök hos öronläkare. Läkaren kallade detta fobisk postural yrsel som uppkommer av stress, oro och att man upplevt yrsel tidigare i sitt liv. Hjärnan minns detta och reagerar med att man känner sig yr. Läkaren berättade för mig att vid denna form av yrsel hade studier visat mycket bra resultat med lågdos antidepressiva. Började med 10 mg citalopram 1 ggr/dag och om det är tron på det eller medicinens verkan vet jag inte. Men jag blev bra på några veckor. Hade haft detta i ca 7 månader då och var urless på detta. Lycka till
    Hej Jag undrar hur länge du fick ta medicinen, eller tar du den fortfarande? Har du fått några biverkningar av dom? Hade du även denna glasburkskänsla? Det känns som lite overkligt liksom? Jag ska till läkaren på fredag förhoppningsvis får jag nån form av lågdos antidepressiva.

Ewa
  • tvilling 76

Hej igen. Jag tog medicinen ica 8 månader. Sen blev jag gravid och en riktig idiot till läkare sa att jag fick välja på medicinen el. barnet. Jag slutade direkt och hade tur att jag inte blev dålig igen, men inget att rekommendera att sluta så hastigt. Läkaren på BVC höll på att tappa hakan när jag berättade om läkaren på VC som bett mig sluta omgående. Enl. henne fanns det ingen forskning på att det är skadligt att ta Citalopram vid graviditet. Nu kom jag visst in på annat än din fråga men jag fick inga biverkningar alls. Glasburkskänslan hade jag också, kände mig inte riktigt närvarande kan man nog säga. Lycka till på fredag,

• Ewa74

Hej,
    Nu har jag varit hos läkare och fått 20 mg Citolapram utskrivet per dag. Nån mer som har erfarenhet av det? Hur snabbt hjälpte medicinen er?

Ewa

Svar på tråden yrsel, nån mer?