• Preface

Om man vill bli igångsatt?

Jag skrev ett precis likadant inlägg i ett annat gravidforum men fick bara massvis med neg. svar från orädda och "perfekta" blivande mammor och det är inte vad som behövs just nu. Så om man möjligtvis bara kan fråga dem som kan ge en positiva peppsvar så är det precis vad jag är ute efter med det här!! =)

Jag väntar mitt första barn och oroar mig på tok för mycket. Vart rädslan för "normala" förlossningar har dykt upp någonstans ifrån vet jag inte riktigt, men jag känner att det absolut svåraste är att "släppa taget" och bara vänta tills det händer.
    Eftersom jag har någon form av kontrollbehov känner jag verkligen ångest inför det här med förlossning. Jag VILL inte bli överraskad!!

När jag har pratat med BM så säger hon att det ju alltid finns möjlighet att göra ett planerat snitt, men det vill jag inte de heller. Jag vet att jag kommer att klara av själva förlossningen i sig, jag vill bara inte gå och vänta (speciellt inte om man går över tiden).
    Så nu till min fråga, kan man bli "planerat" igångsatt?

• Svar på tråden Om man vill bli igångsatt?
  • numbernine

Nej man kan inte bli planerat igångsatt. Man väntar in i det sista med igångsättningar. Mitt vatten gick i v.35 och jag fíck ligga på sjukhuset i 3 dar innan de satte igång det för att se om det kom igång av sig självt. Att bli igångsatt kan också göra värkarna mycket mer intensiva och de finns de som drabbas av smärtchock, så det bör man bara göra om det verkligen blir nödvändigt.

Jag kan ändå försöka trösta dig med att jag tror inte att du kommer att bli överraskad. Som förstagångsföderska brukar det snarare smyga på. Sakta men säkert, så ni kan nog i lugn och ro förbereda er på att nu är det snart dags. Det är ju givetvis olika men vi är ju som sagt gjorda för detta och när det väl är dags för dig så är du redo. LYCKA TILL!

• Leather Cravat

numbernine skrev 2009-02-25 12:34:32 följande:

Nej man kan inte bli planerat igångsatt. Man väntar in i det sista med igångsättningar.
    Kna man inte?
    Konstigt att jag fick en planerad igångsättning i v.38 då..
  • astral

Man kan visst bli "planerat" igångsatt, eller få planerad förlossning. Du måste prata med din BM och få remiss till en förlossningsläkare som kan göra en bedömning om du ska bli igångsatt och när... (detta gäller alltså om du har en bit kvar till förlossningen).

• numbernine

Det finns säkert undantag, beroende på anledning. Fick du verkligen genonfört en igångsättning bara för att du ville eller inte gillar överrsakningar?

• lyckligmamma2

jag fick igångsättning också väldigt lätt i v 38 med andra barnet.

• Preface

Blir smärtan intensivare vid igångsättning?

• astral

Jag talar inte av egen erfarenhet eftersom jag inte har blivit igångsatt,men nu inför min andra förlossning så kommer jag antagligen att få planerad igångsättning och då har jag läst på lite. Det verkar som att det är svårt att säga, en del igångsättningar verkar gå lätt och smidigt men en igångsättning kan också leda till större smärta och antingen utdragen förlossning eller väldigt snabb. Det finns även fler risker än vid en naturlig förlossning, bl.a. slutar fler igångsatta förlossningar i kejsarsnitt. Jag har också läst att t.ex. värkstimulerande dropp som ofta används kan leda till ökad risk för syrebrist hos barnet. Så, för min del kommer jag att prata igenom alla dessa risker med förlossningsläkaren och hoppas få bra svar. Dessutom finns det en rad olika sätt att sätta igång en förlossning och det finns kanske ett samband mellan dessa metoder och olika risker?

• VulgusProfanum

Visst kan man bli igångsatt
    Allt beror på vilket skäl man har och hur mor och barn mår.

Mitt råd till dig är att du tar upp detta med din barnmorska och behandlande läkare så kan du föra en diskussion kring detta med dem.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Joci

Jag skulle blivit igångsatt på BF-dagen (24 okt). Hade ont, var trött och orkade helt enkelt inte längre. Var inga problem, var t.o.m en bm som föreslog att jag skulle ta upp det med läkaren.
    Nu hann jag inte bli igångsatt, dottern föddes senare samma dag (21 okt)

Min syster blev igångsatt med sitt första barn. Det tog 6 timmar allt som allt, visst tyckte hon att det gjorde ont, men det gör det ju ändå! Gick jättebra, inga problem alls!

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • lisenlil

Jag har bara varit med om en förlossningen och det blev en misslyckad igångsättning jag vill inte berätta om det för att skrämma dig för många har bra erfarenhet av igångsättninar men många har liknade erfarenheter som mig. Min igångsättning började med gel och sedan en bardkateter och sedan värkstimulerande dropp som ledde till jättehemska pinvärkar som jag låg med en hel natt halvt borta det jätte intensivt men det ledde ingenstans.sedan tog de bort droppet för de ledde ingenstans jag fick vila ett tag och så började det med droppet igen i kombination med en tablett somjag inte kommer ihåg vad den heter nu svarade min kropp och jag öppnade mig relativt fort och hade jätte ont minns inte så mycket det hade gått 30timmar sedan förlossningen började jag var trött och nu vissade bebisen att den inte mådda bra. Jag fick bara ligga på sidan för annars gick hjärtljuden ner. Det hela avslutades efter att jag haft ett helvete i nästan 35 timmar och äntligen var öppen så mådde bebisen inte bra jag var så trött hade absolut ingen ork att krysta så då laddes en sugklocka men den släppte efter två draggningar och då var bebisens hjärtljud jättedåliga så då beslutades det om urakutsnitt.

Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter för att jag kommit kontakt med många som har dåliga erfarenheter av igångsättningar. En del barn reagerar på den stress som livmodern utsätts för av värkstimulerande dropp som min bebis.

• momto5

Ts: förstår din oro inför att det ska komma plötsligt,och att du vill ha kontrollen.
    MEN,om du väljer igångsättning,så har du inte mer kontroll..inget säger ju att bebisen kommer just den dag dom börjar sätta igång det hela..det kan ju ta flera dgr innan det händer ngt..ovanpå detta,så får man oftast mkt ondare än vid en vanlig förlossning.

Med mitt första barn gick vattnet kl.03.00,och sen kom sakta värkarna,jag åkte in,och dottern föddes exakt 2 tim och 25 min efter vattenavgången.
    Det gör ONT att föda,det ska man inte knyssla med.
    Men det är inte ett konstgjort ont,utan ett naturligt,som gör att man står ut.

Du kommer klara det jättebra,absolut.

Jag kan vara det största kontrollfreaket som finns gällande mig själv,och vore en igångsättning smidig..så hade jag valt det varje gång jag fött

Du fixar detta!!

• MioNemi

Jag är mamma till två barn, båda gångerna har jag blivit igångsatt pga tidig vattenavgång och inget eller svagt värkarbete...Det gick bra åda gångerna även om det var både smärtsamt och jobbigt!
    Tycker det verkar rimligt att man kan välja igångsättning då man i många fall får välja snitt om man är rädd och orolig.
    Ett annat eller kompletterande alternativ är DOULA, förlossningsstöd. Jag är utbildad Doula och var med om en igångsättning i höstas, det gick bra. Mamman och pappan tyckte att min närvaro och mitt stöd gjorde stor skillnad.
    Så alla oroliga och rädda - det finns stöd att få. Se till att få träffa rätt BM och läkare som lyssnar, respekterar och förstår....

• vivexa

Visst kan du bli igångsatt, men du kan ju ha ganska mycket kontroll utan att bli igångsatt... jag menar att om du går en kurs i profylaxandning så får du en helt annan kontroll över situationen, det fick jag.
    Om man inte vill gå över tiden är ju igångsättning ett bra alternativ, men för kontroll över andra saker finns det ju metoder.

• momto5
    vivexa skrev 2009-02-27 15:23:37 följande:
    Visst kan du bli igångsatt, men du kan ju ha ganska mycket kontroll utan att bli igångsatt... jag menar att om du går en kurs i profylaxandning så får du en helt annan kontroll över situationen, det fick jag. Om man inte vill gå över tiden är ju igångsättning ett bra alternativ, men för kontroll över andra saker finns det ju metoder.
    Precis..för att hindra att man går över tiden..så är det ju en sak.Men för att få kontrollen..finns det bättre sätt.
    Läs på mkt om förlossningar,lär dig Profylax..försök slappna av.
Svar på tråden Om man vill bli igångsatt?